تارنمای رسمی عبدالحمید خدایاری

به تارنمای رسمی عبدالحمید خدایاری شاعر، نویسنده و پژوهشگر بلوچ خوش آمدید .برای استفاده مطلوب در تارنما عضو شوید واز مطالب ناب و منحصر بفرد آن استفاده کنید.

آخرین ارسالی های انجمن

زندگی نامه مختصر از شاعران بلوچ معاصر

زندگی نامه مختصر از شاعران بلوچ معاصر

 

افرادی که در جلسات مشاعره فارسی و بلوچی به مدیریت مرحوم مولانا عبدالله روانبد شرکت می کردند عبارت بودند از آقایان:
1- عبدالمجید روانبد
2- محمد روانبد
3- نظام الدین روانبد
4- خالد روانبد
5- عبدالمتین روانبد
6- عبدالباسط بیدخ
7- عبدالغنی رسولی
8- عبدالوهاب پرستار
9- بهرام پرستار
10- محمد نور پسند
11- عبدالناصر پسند
12- رئیس الدین دانشمند
13- اکبر دارات
14- گل محمد صالح زهی
15- خدارحم شکل زهی
16- عبدالرحمن روانبد
17- عبدالرحیم کریمزایی
شرح مختصر در ادامه مطلب
زندگی نامه مختصر از شاعران بلوچ معاصر

راهکارهای مؤثر اولیای خانه و مدرسه برای مشارکت پذیری بیشتر در آموزش فرزندان

راهکارهای مؤثر اولیای خانه و مدرسه برای مشارکت پذیری بیشتر در آموزش فرزندان
مقدمه
     به طور كلي اكثر پدران و مادران به فعاليتهاي آموزشي فرزندان خود علاقه مند بوده و درفراهم ساختن امكانات و تسهيلات لازم براي تحصيلات موفقيت آميز فرزندان خود ازهيچ كوششي فروگذارنمي كنند. در واقع هر پدر و مادري خواهان موفقيت فرزندان خويش است.
     برمبناي يك احساس وسنت ديرين مشخصترين مسئوليت خانواده درقبال زيست و رفاه فرزند خويش درتامين غذا، پوشاك، مسكن، بهداشت و تربيت خلاصه شده است.غذا و پوشاك و مسكن درچارچوب تسهيلاتي كه خانواده براي خود فراهم مي كند تامين مي شود.دراين سه زمينه فرزندان خانواده ها در كنار ديگر افراد خانواده از امكاناتي كه نيازهاي آنها را رفع مي كنند بهره مند مي شوند.
     بهداشت فرزندان خانواده دردو بعد مراقبت و پيشگيري و درمان يكي با مسووليت و كوشش خانواده وديگري با مباشرت پزشك وسازمانهاي درماني شكل مي گيرد. پدرومادر به انگيزه علاقه اي كه به حيات و سلامت فرزند خويش دارند، به فراخور امكانات اجتماعي و اقتصادي خود براي حفظ سلامت فرزند خويش اهتمام دارند.
     درمساله تربيت به ويژه ازلحاظ جنبه هاي عمومي اغلب نقش خانواده كمترازآن است كه انتظار مي رود.
     شرايط اجتماعي امروز وضعي پيش آورده است كه درمجموع كوشش هاي پدرومادر، آن تلاش عمده اي كه به هدف مشخص تربيتي متوجه باشد تقريبا جايي ندارد ودستخوش اغماض و بي توجهي است. اولياي بعضي از خانواده ها هنوز تصورمي كنند كه وظيفه پدرومادرتهيه امكانات مالي ومادي وتامين نيازهاي اوليه فرزندان است وكارتربيتي را بايستي به مدارس واگذاركرد وبا اين نقطه ديد كه مساله تربيت به مدرسه محول است ازمهمترين نيازهاي دوره رشد فرزندان خويش بي توجه مي گذرند واحتمالا به محض مشاهده رفتارنابهنجار درفرزندان خود مدرسه ومعلم و ديگرعوامل تربيتي مدارس را مقصر مي پندارند.
     درجامعه امروزمدرسه عملكرد تربيت كودكان را درچارچوب هدفها وبرنامه هاي مشخص تربيت عمومي عهده دار مي باشد.آموزش وپرورش عمومي به نيازهاي تربيتي هرگروه درقالب هدفهاي كلي تربيتي ورشد، كم وبيش پاسخ مي دهد اما طبيعت هرفرد را ويژگي هايي است كه در قالب برنامه هاي عمومي نمي گنجد وبه چاره جويي واعمال روش هاي خاص نياز دارد.

دنباله در ادامه مطلب

راهکارهای مؤثر اولیای خانه و مدرسه برای مشارکت پذیری بیشتر در آموزش فرزندان

فناوري اطلاعات و نقش آن در ارتقای كيفيت تعليم و تربيت

فناوري اطلاعات و نقش آن در ارتقای كيفيت تعليم و تربيت

مقدمه
تعليم و تربيت، پیوسته يكي از دغدغه‌هاي والدين و نظام آموزشي كشور بوده و هست؛ واژه‌اي كه فرايندي پيچيده را در خود جاي داده و خانواده‌ها و نظام آموزشي مداوم در تلاش‌اند اين فرآيند را با توجه به امكانات و ضروريات آن عصر، بهتر و سريع‌تر به سرمنزل مقصود برسانند.
عصر حاضر كه عصر IT يا همان فناوري اطلاعات و ارتباطات است، مي‌تواند كمك شاياني به اين امر بنمايد. امروزه استفاده فرزندان از رسانه‌ها و فناوري‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي اجتناب‌ناپذير بوده كه آسيب‌ها و پيامدهاي آن در شماره‌هاي پيشين مورد بررسي قرار گرفت. در اين جا، قصد داريم که نقش اين فناوري را در خدمت تعليم و تربيت مورد بحث قرار دهیم و تأثیر آن را در بهبود كيفيت تعليم و تربيت و نيز چگونگي نقش خانواده، نظام‌هاي آموزشي و سازمان‌هاي فرهنگي را در اجراي آن بيان نماييم.

از لوازم پيشرفت در عصر فناوري، تربيت نيروي انساني است كه بر عهده نظام آموزش و پرورش يك كشور مي‌باشد. ايران اسلامي نيز به عنوان يك كشور در حال توسعه بايد ابتدا ذخيره قدرتمند و پيشرفته‌اي به نام نيروي انساني داشته باشد تا بتواند اين سير صعودي را طي كرده، به كشوري پيشرفته مبدّل گردد. اين امر ممكن نخواهد شد، مگر در پرتو نظام آموزشي پيشرفته كه گام به گام خود را با دانش نوین مجهز كند. در عصر كنوني ديگر نمي‌توان مدرسه و كلاس را به شكل سنتي كه در زمان گذشته اداره مي‌شد، هدايت نمود. امروزه دانش‌آموزان، معلمان، ‌امكانات، فضاهاي ‌آموزشي و سایر تجهیزات آموزشی تغيير نموده‌اند و به موازات آن‌ها نوع آموزش‌ها نيز بايد تغيير يابد و به فناوري روز مجهز شود. ديگر معلم در كلاس نقش انتقال دهنده اطلاعات را ندارد؛ بلكه بايد به سويي پيش برود كه معلم فقط هدايت‌گر و راهنماي مسير آموزش محسوب شود. تعليم و تربيت سنتي، بر حافظه تأكيد دارد؛ در حالي كه تعليم و تربيت در عصر فناوري اطلاعات و ارتباطات، از دانش‌آموزان انتظار دارد چه بايد بدانند و در كجا دنبال آن باشند و چگونه اطلاعات را ذخيره نمايند.

دنباله در ادامه مطلب

فناوري اطلاعات و نقش آن در ارتقای كيفيت تعليم و تربيت

نکاتی در باب نوشتن نامه اداری

مقدمه
وقتی برای اداره و یا ارگان یا شخص مهمی نامه می نویسیم که رابطه کاری با او داریم از نامه اداری استفاده می کنیم در چنین مواردی نمی شود از نامه دوستانه استفاده کرد و این کار نوعی توهین به شخص گیرنده محسوب می شود .نوشتن نامه اداری چیزی نیست که بتوان به صورت گام به گام آن را آموزش داد بلکه می شود با ذکر نکاتی چند و نشان دادن مثال به نوشتن صحیح آن کمک کرد.همه ما در سال اول متوسطه با نوشتن نامه اداری آشنا شده ایم اما در اینجا با ذکر نکات بیشتری سعی در بهبود نگارش چنین نامه هایی خواهیم داشت.

نکاتی در باب نوشتن نامه اداری
نامه اداری باید در یک طرف صفحه نوشته شوند ونباید در حاشیه آن ها چیزی نوشت.

-متن نامه باید با نهایت دقت در صحت مطالب تهیه شود.
-متن نامه باید شایسته فرد گیرنده باشد و پست و مقام شغلی و سازمانی فرد گیرنده باید در نظر گرفته شود.
-در نامه های اداری باید شیوایی سخن و روانی مطلب نیز در نظر گرفته شود و از لغات قدیمی و نامانوس نباید استفاده شود.
-از حشو(به کار بردن واژه هایی که هم معنی هستند)خودداری شود.
-در نامه های اداری به هیچ وجه نباید از کلمات و جملات عامیانه استفاده کرد.
-از نشانه های قراردادی(ویرگول, نقطه و ...)باید درست و به جا استفاده کرد.
-در نامه های اداری باید از استفاده کردن جملات توهین آمیز, تهدید آمیز و مشکل آفرین خودداری کرد.
-نامه های اداری ترجیحا باید در کاغذ های بزرگ نوشته شود تا امکان ارجاع و حاشیه نویسی داشته باشد.
-نامه حدالامکان باید تایپ شود یا حد اقل با خط خوانا نوشته شود.
-سلسله مراتب باید رعایت شود, مثلا اگر می خواهیم برای اداره ای نامه بنویسیم اولین نفر باید مدیریت مکان مورد نظر باشد.عدم رعایت سلسله مراتب باعث توهین به پایینی ها می شود.
-اگر مخاطب نامه را نمی شناسیم نامه را باید با یک عنوان کلی بنویسیم. در هر اداره یک سیستم تفکیک نامه وجود دارد که باعث ارسال نامه به مکان مورد نظر می شود.
-اگر نامه به وسیله اینترنت مکاتبه شود: الف) از رنگ های ملایم(مثل آبی) استفاده شود. ب)تایپ همه نامه با فونت بزرگ یک نوع توهین محسوب می شود.ج) ارسال تعداد زیادی ایمیل برای یک مکان کار درستی نیست.
دنباله در ادامه مطلب
 
نکاتی در باب نوشتن نامه اداری

نامه اداری و نحوه نوشتن آن

نامه اداری و نحوه نوشتن آن

مقدمه
سازمانهای اداری به اقتضای هدفی که دارند و وظایفی که ملزم به انجام آن هستند بذل مجاهدت و ابراز فعالیت می نمایند. حاصل کوشش و فعالیت آنها به صورت اوراق و اسنادی در می آید که مجموعه آن پرونده و سابقه موضوع مربوط را تشکیل می دهد، این مکاتبات و اسناد که به طور مستمر و متوالی به وجود می آیند چگونگی اقدامات و نحوه انجام عمل هر مورد و موضوع را شامل بوده و در این صورت اسناد ذی قیمت و ارزنده ای هستند که با صرف وقت و پرداخت هزینه های مادی و کوشش های انسانی به دست آمده اند و ضرورت دارد که با علاقمندی و برمبنای علمی آنها را طبقه بندی و تنظیم و بالاخره حفظ و نگهداری نمود. واحدهای سازمانی هریک قسمتی از وظایف و خط مشی کلی سازمان را به عهده دارند و در رشته مربوط به خود دارای اختیارات لازم بوده و با انجام وظائف خود بصیر و مطلع می باشند، بنابراین منشاء ایجاد تولید نامه های صادره فعالیت و عملیات کارکنان سازمان است که منفرداً و مجتمعاً تبدیل باسناد و اوراق و نامه هایی می گردد و نامه های صادره را بوجود می آورد. نامه های صادره منعکس کننده فعالیتهای صورت گرفته است که اگر بدرستی تنظیم و ارسال نگردد روند اجرایی امور را دچار اخلال می کند.بدین لحاظ و بمنظور یکسان سازی چارچوب نامه های صادره از سوی دانشگاه این مجموعه گردآوری و تقدیم می گردد.
هر نوشته ای که حاوی یک یا چند موضوع اداری بوده و به عنوان وسیله ارتباط در داخل و خارج سازمان مورد استفاده قرار گیرد.

دنباله در ادامه مطلب

نامه اداری و نحوه نوشتن آن

جدول ساعات و مواد درسی زبان و ادبیات فارسی دورۀ اوّل متوسطه

khodayaar.ir

http://sheklakveblag.blogfa.com/ پریسا دنیای شكلك ها

جدول ساعات و مواد درسی زبان و ادبیات فارسی

دورۀ اوّل متوسطه

ساعات 

 مواد درسی

نوع آزمون  و ارزش یابی

 

4

 

2

 

خواندن فارسی و درک متن

  شفاهی - کتبی

 

املای فارسی

       کتبی

2

 

آموزش مهارتهای نوشتاری

( نگارش و انشا )

       کتبی

منبع : شهدادب با اندکی تغییرات منطبق بر سایت تالیف کتب درسی

دانلود نرم افزار قافیه یاب

گاهی اوقات نیاز است که شاعر دنبال قافیه بگردد و این مورد حتّی در مورد شاعران بزرگ نیز صدق می کند به همین دلیل سایت http://persiancoders.com  با طرّاحی و تنظیم نرم افزار ذیل در بر طرف کردن این نیاز در عرصه‌ی شعر و شاعری قدمی مهم برداشته است.خواستم دوستان وهمکاران ادیب وسخنورم نیز از این برنامه بهره مند گردند.



لینک دانلود نرم افزار قافیه یاب

Download

اضافه شدن کتاب‌ «مهارت نوشتاری» یا «انشا» در سال تحصیلی جدید به درس‌های کلاس هفتم و هشتم

 

اضافه شدن کتاب‌ «مهارت نوشتاری» یا «انشا» در سال تحصیلی جدید به درس‌های کلاس هفتم و هشتم

فریدون اکبری - عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی - که در عین حال ریاست گروه زبان فارسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی کتاب‌های درسی را هم بر عهده دارد در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به تدوین دو کتاب تازه در این گروه گفت: دو کتاب با عنوان «آموزش مهارت‌های نوشتاری» (نگارش و انشا) تدوین شده که در سال تحصیلی جدید به مواد درسی پایه هفتم و هشتم متوسطه افزوده می‎شود.

این کتاب توسط فریدون اکبری و معصومه نجفی تدوین شده و بر اساس نسخه پی‌ دی افی که از این کتاب بر روی سایت دفتر برنامه‌ریزی کتاب‌های درسی گذاشته شده، کتاب شامل فصل‌هایی چون مهندسی نوشتن، بیش‌تر بخوانیم، بهتر بنویسیم، نگاه کنیم و بنویسیم، گوش بدهیم و بنویسیم، فعالیت‌های نگارشی، درست‌نویسی، حکایت‌نگاری، مثل‌نویسی، تصویرنویسی و غیره می‌شود.

در این کتاب بخش‌های تمرینی هم آمده است. همچنین به آثار نویسندگان و شاعرانی چون نادر ابراهیمی، محمد گودرزی، محمد بهمن‌بیگی، قیصر امین‌پور، نیما یوشیج و هوشنگ مرادی کرمانی اشاره شده و نکاتی از کتاب‌های آموزش نگارش کسانی چون ابوالحسن نجفی، حسن ذوالفقاری و احمد سمیعی مورد استفاده قرار گرفته است.

درباره این نسخه پی‌دی‌اف در سایت این دفتر نوشته شده است: به اطلاع همکاران، صاحب‌نظران و معلمان گرامی درس زبان و ادبیات فارسی می‌رساند نگاشت اولیه (غیرقابل استناد) کتاب «آموزش مهارت‌های نوشتاری» (نگارش و انشا) هشتم جهت آشنایی بیش‌تر همکاران با ساختار کتاب، در دسترس عموم قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است این کتاب نسخه نهایی نیست و به دلیل احتمال تغییرات، به هیچ وجه قابل استناد نیست. شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را جهت بهبود روند تالیف کتاب از طریق پست الکترونیکی برای گروه درسی زبان و ادبیات فارسی ارسال کنید:

منبع : گروه درسی زبان و ادبیات فارسی سازمان تالیف کتب درسی

دانلود کتاب فارسی هفتم سال 93

کد کتاب: 
101
سال تحصیلی: 
93-94

دانلود کتاب فارسی هفتم سال 93
 

برای دریافت فایل بخشی از کتاب، روی موضوع مورد نظر کلیک کنید: 

منبع : سایت سازمان تالیف کتب درسی

دانلود کتاب آموزش مهارت های نوشتاری کلاس هشتم (ضمیمه فارسی)

کد کتاب: 
115/1
سال تحصیلی: 
93-94

دانلود کتاب آموزش مهارت های نوشتاری کلاس هشتم (ضمیمه فارسی)
 

منبع : سایت سازمان تالیف کتب درسی

دانلود کامل کتاب فارسی هشتم

کد کتاب   :115 
سال تحصیلی: 93-94

دانلود فایل کامل کتاب فارسی هشتم
 

منبع : سایت سازمان تالیف کتب درسی

پیشنهاد تولید بسته‌های فرهنگی آشنایی با اقوام ویژه دانش‌آموزان توسط رئیس سازمان پژوهش وبرنامه ریزی

پیشنهاد تولید بسته‌های فرهنگی آشنایی با اقوام ویژه دانش‌آموزان

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه معتقدم فرهنگ و زبان‌ اقوام گوناگون سرمایه‌های معنوی و ملی ما هستند، پیشنهاد کرد تا بسته‌های فرهنگی برای آشنایی با آداب و رسوم اقوام مختلف تولید و در سراسر کشور توزیع شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پروش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به اینکه آیا تمهیداتی برای آموزش زبان و فرهنگ قومیت‌ها در آموزش و پرورش دارید اظهار کرد: قانون اساسی تاکید دارد که زبان آموزش رسمی کشور "فارسی" است.

وی افزود: از سوی دیگر در قانون اساسی آمده است که آموزش ادبیات اقوام ( نه آموزش زبان اقوام و نه آموزش به زبان اقوام) اشکالی ندارد. بنابراین تولیدات فرهنگی، رسانه‌ای و... به زبان محلی بلامانع است. اما کاری که آموزش و پرورش در این زمینه انجام داده است تبدیل کتاب درسی "جغرافیای استان" به کتاب "استان شناسی" است. این کتاب علاوه بر جغرافیای طبیعی، جغرافیای انسانی ، فرهنگی و ... را نیز معرفی می‌کند.

دنباله متن در ادامه مطلب
پیشنهاد تولید بسته‌های فرهنگی آشنایی با اقوام ویژه دانش‌آموزان توسط رئیس سازمان پژوهش وبرنامه ریزی

جزئیات ارزشیابی کتب درسی جدیدالتالیف

جزئیات ارزشیابی کتب درسی جدیدالتالیف

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با بیان اینکه چند سال قبل شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش سند تحول و برنامه درسی ملی را تصویب کردند و ما ملزم شدیم در هر سال کتاب‌های دو پایه تحصیلی را تغییر دهیم، اظهار کرد: تا به حال کتب پایه‌های اول، دوم و سوم ابتدایی و پایه جدیدالتاسیس ششم ابتدایی و پایه هفتم که همان اول متوسطه است را تغییر داده‌ایم.

وی افزود: امسال کتاب‌های پایه چهارم تغییر کردند. کتب ریاضیات و علوم اجتماعی جدیدالتالیف هستند. بقیه کتب تغییرات کلی دارند و در جهت برنامه درسی ملی غنی سازی و محتوایشان اصلاح و بازنگری شده است.

 

جزئیات ارزشیابی کتب درسی جدیدالتالیف

دانلود بارم بندی دروس متوسطه ی نظری و پیش دانشگاهی ( دوره متوسطه دوم )

دانلود بارم بندی دروس متوسطه ی نظری و پیش دانشگاهی

تاريخچه مختصر زيورآلات بلوچستان

تاريخچه مختصر زيورآلات بلوچستان

عصر فلز، دوره مهمي در تاريخ زيورآلات در جهان است. در عصر ماقبل تاريخ برحسب اتفاق سنگهائيكه داراي مس بودند در مجاورت آتش قرار گرفته و انسان ماقبل تاريخ تكه‌هاي براق فلز را كه براثر ذوب ار سنگ جدا شده بود، مشاهده كرد و بعد فهميد كه اين فلز را مي‌توان كوبيد و به اشكال مختلف درآورد و نيز متوجه شد كه استفاده از آن در بسياري از جهات براي ساختن اسلحه و ادوات به مراتب بهتر از سنگ است. مس براي آلات زينتي به كار رفت و همچنين لوازم جادو و طلسم كه انسان ماقبل تاريخ بدان اعتقاد داشته و بدين وسيله خود را ارواح خبيثه محافظت مي‌كرد از آن ساخت.

در منطقه بلوچستان و سيستان و دشت قزوين، آثار كوره‌هاي ذوب فلز كه شايد قديمي‌ترين كوره‌هاي ذوب فلز در جهان باشند ديده شده است. پيدايش عصر مس در ناحيه بين‌النهرين به واسطه معادن موجود در بلوچستان بوده، زيرا در سرتاسر بين‌النهرين ناحيه‌اي يافت نمي‌شود كه داراي معدن مس باشد، ولي عصر مس در بين‌النهرين پديد آمده است و اما سرتاسر بلوچستان از نصرت‌آباد تا چابهار معادن خيلي قديمي كه مس از آنها استخراج مي‌شده وجود دارد. مس از طريق دريا به سومر حمل شده و به شهرهايي از قبيل اور و غيره برده مي شد.

به مرز و ذوب مس و ريخته‌گري و صنعت قالب‌سازي و ساخت مجسمه سفالين توسعه يافت. اين فن در طول جاده جنوبي تا سيستان كشيده شد و از آنجا به سرزمين بلوچستان  و دره سند سرايت كرد. عهده مفرغ در ايران سابقه‌اي تا حدود دو هزار سال پيش از ميلاد دارد. از بررسيهاي باستانشناسي در دره‌ي سند و غرب آن در بلوچستان، ويرانه‌هاي تعداد زيادي از قرارگاهها را متعلق به عصر مفرغ پيشين، نشان مي‌دهد كه مي‌توان براي توصيفشان واژه‌ي شهر را به كار برد. در واقع بيشتر اين شهرها مي‌بايست چون مراكز حوزه‌هاي كشاورزي بنيانگذاري شده باشند. گرچه در يكي دو مورد هم مي‌توان استنباط كرد كه برخي از عوامل يا ملاحظات تجاري، در انتخاب محل و خصوصيت شهري مؤثر بوده است.

ويل دورانت مي‌نويسد:

تاريخچه مختصر زيورآلات بلوچستان

شعر و شاعری در فرهنگ و زبان بلوچی

شعر و شاعری در فرهنگ و زبان بلوچی

ادبيات بلوچي ـ كه تا ايام اخير كاملاً شفاهي بود و هنوز هم قسمت اعظم آن شفاهي است ـ مشتمل است بر مقدار بسياري اشعار تاريخي و اشعار حماسي كه به مناسبتهاي خاص سروده شده و قصّه و حكايت، و تعداد متنابهي ترانه هاي عاشقانه و اشعار ديني و پندآموز، انواع لالايي و چيستان و شعرهايي كه هنگام كار خوانده ميشود.

علاوه بر ادبياتي كه به مسائل خاص بلوچها پرداخته، آثار ادبي متعددي نيز دربارة بسياري از داستانهاي معروف، مانند داستان پريان، داستان عيسي و باري، ليلي و مجنون، و شيرين و فرهاد، ميان بلوچها رواج دارد .دوَستِين و شيرين و ترانه هايي كه دربارة شِيه (شيخ) مريد سروده شده جنبة بلوچي بيشتري دارد.

شاعران معاصر و سرآمد آنها گلخان نصير اشعار جديدي دربارة اين افسانه ها سروده اند… ترانةبسياري از قهرمانان و بازيگران اين رويدادها خود از جملة شاعران شمرده ميشوند ـ مانند بيبرگ، بالاچ، قَبيل جَط، و گوَهَرام ـ و ترانه هاي بسياري به آنها منسوب است. برخي از شعرهاي كهن منسوب به آنها را ديمز در 1327/1909 گردآوري كردند و شيرمحمد مري در 1359 ش/ 1970 ، ولي تاريخ سرودن و صحت انتساب اين اشعار را نميتوان تعيين كرد.
قديمترين شاعر مهمي كه اطلاعات مشخصي دربارهاش در دست است جام دُرَّك،شاعر دربار نصيرخان اول، در كلات است كه اشعار عاشقانهاش هنوز در يادها مانده است و مردم آنها را ميخوانند. برخي از آنها نيز گردآوري و چاپ شده است.

شعر و شاعری در فرهنگ و زبان بلوچی

معرفی جلال الدین گرگیج ادیب و شاعری از طایفه ی بزرگ گرگیج

معرفی جلال الدین گرگیج ادیب و شاعری از طایفه ی بزرگ گرگیج
 دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد، و دبیر ادبیات فارسی منطقه میرجاوه است. نامبرده از شاخه ی سنگک زهی(میرداد) ، فرزند عیسی نوه ی ملکشاه واز نوادگان  ملک داد است . کار وبلاگ نویسی را از فروردین 1388 با وبلاگ ادبی « کلک بلوچستان » آغاز کرد.
موضوعات مورد بحث در وبلاگش بررسی زبان و ادبیات بلوچی و نکاتی پیرامون فرهنگ مردم بلوچ و بلوچستان است .وی در کنار وبلاگ نویسی ، به کار شعر و شاعری نیز مشغول است .از آن جایی که معلم ادبیات است  ،طبع روانش او را در سرودن اشعار یاری می دهد . شعری که  در نزد اهل ادب بیشتر قابل توجه است، شعر ملمّعیست که با مطلع«
اشک فرو چکیده بر لاله گون دویده       درد دلی شکسته، خاری به پا خلیده
سروده . این شعر تلفیقی از زبان بلوچی و فارسی است . استاد جلال الدین  از اوّلین شعرای بلوچ  است که شعر ملمّع فارسی –بلوچی سروده اند.  برای آشنایی بیشتر با آثار  این شاعر   یک نمونه از اشعارش در زیر ذکر می شود:
(ملمّع : شعری است که یک بیت یا یک مصرع آن فارسی و مصرع یا بیت دیگرش به زبان دیگری باشد)

معرفی جلال الدین گرگیج ادیب و شاعری از طایفه ی بزرگ گرگیج

عید سعید فطر ، عید طاعت و بندگی به درگاه عبودیت مبارک باد.

پوستر عید فطر 93

عید سعید فطر ، عید طاعت و بندگی به درگاه عبودیت مبارکباد.

تطهیر در چشمه ی زلال رمضان و طلوع خورشید فطر بر کیمیای وجود آسمانیتان مبارک .طلب معافیت وبخشش از تک تک دوستان گلم دارم .امیدوارم به حق صاحب این ساعات و لحظات روحانی او از گناهانمان در گذرد و قلم عفو بر ناخالصی هایمان بکشد .

با احترام : مدیر سایت عبدالحمید خدایاری

نمایی رویایی از غروب در پلاژ ساحلی تیس چابهار

نمایی رویایی از غروب در پلاژ ساحلی تیس چابهار
عکاس : عبدالحمید خدایاری
ثبت شده در نگارخانه ایرانی به آدرس : negarkhaneh.ir/~hamid737/PicDetail-135747

دانلود فرهنگ لغت بلوچی سیدگنج نخستین فرهنگ بلوچی

سید ظهورشاه هاشمی

سید گنج اولین و تنها فرهنگ لغت بلوچی است که به همت سید ظهورشاه هاشمی نوشته شده است. آنچه برای دانلود در اختیار دوستان قرار داده شده، فرمت Pdf سید گنج میباشد که امید است مفید واقع گردد. لازم به ذکر است که فرمت html  این کتاب که توسط گردانندگان سایت البلوچ تهیه شده در فضای مجازی در دسترس میباشد و عکس های همان فرمت در اینجا مورد استفاده قرار گرفته اند.

دانلود فرهنگ لغت بلوچی سیدگنج نخستین فرهنگ بلوچی

گنجینه ای از نام های بلوچی

گنجینه ای از نام های بلوچی

هر قوم و ملتی در ایران و در هر کجای دنیا از خود نام های بخصوصی دارد. که براساس آن نام ها برای فرزندش نامی انتخاب می کند. که من اینجا شمّه ای از این دنیای نام های بلوچی را برای شما برگزیده ایم. نام های بلوچی بیشتر برگرفته از این واژه ها می باشند.

1_ واژة خدا، الله و دیگر نامها و صفات خداوند
الله یار، الله نور، اله نظر اله رسان، اله داد، الاهی، واهد، واهدبکش، هیرالله، همیدالله، هداوردی، هدایار، هدایت الله، هدایی، هدابکش، هدابنده، هداهیر، الله داد، هداداد، هدارهم، هدامراد، هجت الله، هپیزالله، هدادوست، هدانور، الله نور، هالک داد، مولاداد، مولابکش، مهرالله، اله داد، الاهی بکش، امرالله، امین الله، اهمدالله، آهربکش، الله کرم، اله وردی، اله یار، ایزالله، ابدالله، وهاب، وهید، مجیب الرهمان، مالک بکش، الله کرم، الله یار، الله وردی، الله لهداد، لتپ رهمان، گیب الله، کریم بکش، کریمداد، کریم، کادر، کاسم، شگراله، سدرالله، رهیم بکش، رهیم، رهیم داد، رهمت، رهمت اله، رهمان بکش، رهمان، دادالله، دارهیم، باز مهمد، ابدالواهد، ابدالوهاب، ابدالتیپ، ابدلاه، ابدلگپار.
2_ واژة محمد و دیگر نامها و القاب پیامبر
یارمهمد، امیراهمد، اهترمهمد، اهمدیار،

گنجینه ای از نام های بلوچی

داستان بلوچی کوتاه و جالب کسّو

داستان بلوچی کوتاه و جالب کسّو

داستان جالب کسّو ( casso) روشنیدین؟ در دوران شاه عباس صفوی و حکومت شاه سلیمان صفوی حوالي بخش سرباز (شهرستان سربازفعلي) زن زيبايي به نام كسّو زندگی می کرد. حاكم وقت باهَوْو دشتياري عاشق او شد و قاصد فرستاد تا او را داماد نمايند، ولي برادرانش جواب رد دادند.حاکم باهَوْ لشكرکشی کرد و به زادگاه كسّو هجوم برد. مكان كسّو و برادرانش بالاي قلّه ي بلند و خطرناكي بنام چنﮈکان بود كه هر كسی به راحتي نمي توانست خود را به آنجا برساند . اين مكان مرتفع و پر پيچ و خم ، دو راه ورودي داشت. يكی را همه مي دانستند، ولي راه دوّم را فقط افراد خاص مي دانستند برادران کسّو ، راه اصلي ورودي را سنگر گرفته و با دشمن خود جنگیدند. بعد از چند روز زد و خورد دشمن نتوانست كاري از پيش ببرد، تا اينكه كسّوِ بي وفا، به برادران خود خيانت كرد و به طريقی، مسيرِ راه مخصوص را به مهاجمان نشان داد.مهاجمان از فرصت استفاده كرده، خود را به بالاي قلّه و آبادي رساندند. برادرانش راكشتند و كسّو را به عنوان اسير به منطقه ی دشتياري بردند. حاكمِ فاتح، کسّو را به عقد خود در آورد تا با او زندگي نمايد، ولي در اوّلين شبِ زفاف ، كسّو، نه شام خورد و نه روي رختخواب پنبه اي خوابش برد!شوهرش علّت را جويا شد و رختخوابي را كه او روي آن خوابيده بود شكافت،

 

داستان بلوچی کوتاه و جالب کسّو

زندگی نامه شهید ملا نورمحمد درّازهی بم پشتی

 زندگی نامه شهید ملا نورمحمد درّازهی بم پشتی

شهيد ملا نور محمد بم پشتي يكي از شعراي گرانقدر بلوچستان است كه در يك خانواده متعهد و باايمان در يكي از روستاهاي بخش بم پشت از توابع شهرستان سراوان ديده به جهان گشود. ملانور محمدتنها فرزند خانواده اش بود كه در سنين كودكي مادرش ـ آن گنجينه محبت ـ را از دست داد. عمه ايشانسرپرستي اش را برعهده گرفت .شهيد ملانور محمد وقتي كه 4 سال داشتند ، استعداد و ذوق شعريخودش را نشان داد . هنگامي كه ايشان به همراه پدر و كنيزشان و تعدادي از افراد براي دروكردن گندمبه مزرعه مي رفتند ، چون بسيار كنجكاو و زيرك بود و از آنكه پدرش زني اختيار نمي كرد ، ناراحت بود و مي خواست به صورت شعر به ايشان بفهماند كه براي خود همسري برگزيند و خطاب به پدرش می گويد:
توئي عثمان غني سكّ انت بي جني 
تئي مولدانت گُلي تئي هوشاپ انت گِلي

 

زندگی نامه شهید ملا نورمحمد درّازهی بم پشتی

بـے زانَــگ ایـں - ادبـی هَـکـیـم

بـے زانَــگ ایـں - ادبـی هَـکـیـم
-------------------------------
دیــراِنــت کـہ مـــا بـے زانَــگ ایں

دیرسیت که ما بی توجه شده ایم
ڈیــہ ءَ گـُـلــیـں بـے تــرانَــگ ایـں

ازسرزمین همچو گلستانمون بی خیالیم
دُژّمـــــن وَتـــــی ءِ مـــــا وَت ایـں

ما خودمان دشمن خود هستیم
وَهــپَــہ ءُ واب ءُ بـے گـَــــــت ایـں

گیج و خواب و بی حوصله ایم
مـاں نِـیــسـت دلاں هِــچّ واهَـگے

در دلمان هیچ آرزویی نیست
دائـــم گــوں بــراتـاں شــدّت ایـں

همیشه با برادرانمان درگیر هستیم
اَنـگـار کِـہ ڈیــہءَ سَــبــزّ کـَـن ایـں

انگار که (با این کارامون) سرزمینمان را آباد می کنیم
گـَـــزّ ءُ کَـهــوُراں ســـوچَـــگ ایـں

درختان گز و کهور را داریم آتش میزنیم
دیــراِنــت کـہ مــا بــے زانَــگ ایـں

دیریست که ما بی توجه شده ایم
ڈیــہ ءَ گـُـلــیــں بـے تــرانَـگ ایـں

ازسرزمین همچو گلستانمون بی خیالیم

 

دانلود کتاب دیدار بلوچ نویسنده محمود دولت آبادی

نام کتاب : دیدار بلوچ

نویسنده:محمود دولت آبادی

ناشر:انتشارت پیوند/انتشارات شبگیر

تاریخ نشر:سال۱۳۸۳ -چاپ اول

تعداد صفحات:۷۵ صفحه

حجم:۲ مگابایت

 

دانلود لینک مستقیم

منبع : کافه کتاب

جغرافیای بلوچستان بزرگ

جغرافیای بلوچستان بزرگ

1) بلوچستان بزرگ: جغرافی دانان عنایت چندانی به بلوچستان نکرده اند. گذشته از شرح های مقدماتی، دانشمندانی چون وردنبرگ Vredenburg برای فرهنگ های جغرافیایی و هریسون Harrison  برای ]راهنمای نیروی دریایی انگلیس (بخش ایران)[ Admiralty Handbook(Persia) ، اسنید Snead در 1338 ـ 1339 ش/ 1959 ـ 1960 در امتداد ساحل مکران، و ویتا فینتزی Vita- Finzi  در اواسط دهۀ 1350 / 1970 در نواحی غربی مکران به تحقیق پرداختند (هر دوی آنها «زمین ریخت شناس» geomorphologist بودند)، و  شولتس Scholz، متخصص جغرافیای فرهنگی، از پایگاه خود در «کویته» به سفرهای مطالعاتی کوتاه مدت رفت. معتبرترین منبع در بارۀ جغرافیای افغانستان اثر هوملوم J. Humlum  است، که در آن چند صفحه ای را به نواحی بلوچ نشین در جنوب غربی آن کشور اختصاص داده است. شرح آتی عمدتاً مبتنی بر فرهنگ های جغرافیایی و یادداشت هایی است که مؤلف در سفر های خود تهیه کرده است.


جغرافیای بلوچستان بزرگ

بررسي هاى باستان شناختى در بلوچستان پاكستان

بررسي هاى باستان شناختى در بلوچستان پاكستان

در زمينه باستان ‏شناسى بلوچستان، دانشمندان گوناگونى پژوهشهايى انجام داده ‏اند. يكى از مهمترين بررسي ها از نظر زمان‏ سنجى تاريخى را "جرج ديلز" در سال 1954 میلادی انجام داده است. جز تحقيقات پراكنده يا بسيار تخصصى در مورد تپه‏ ها و محوطه‏ هاى خاص مانند "كاركاسل" در مورد "تپه ‏مندى گك"، "فاير سرويس"، "جيم‏شفر" يا بازبينى كلى و كامل باستان ‏شناسى بلوچستان مانند "كارتوزى" و بالاخره كار بسيار خوب و ماندنى "استوارت پيگوت" در مورد تمدنهاى شبه قاره هند و شرق فلات ايران تا جايى كه اطلاعات نويسنده اجازه می دهد، بهترين و جديدترين كار در زمينه گاهشمارى و معرفى محوطه‏ هاى باستانى بلوچستان از"دوران نوسنگى" تا "دوران آهن" را "جيم‏شفر" در سال 1986میلادی انجام داده‌است.

دنباله در ادامه مطلب

بررسي هاى باستان شناختى در بلوچستان پاكستان

سوابق كارهاى باستان‏ شناسى در بلوچستان ایران

سوابق كارهاى باستان‏ شناسى در بلوچستان ایران

    سرزمين بلوچستان يكى از نقاطى است كه بنا بر عقيدة برخى از پژوهشگران بر سر راه مهاجرت گروه انسانهاى نخستين از آفريقا به سوى جنوب شرقى آسيا قرار داشته است . ارتفاعات‌ و سرزمين هاى شرقى ايران از "خراسان" تا كناره‏ هاى "درياى مكران" داراى آب و هواى متغيرى است . اين نوار پهن‌ داراى تابستانهاى گرم و زمستانهاى سرد است و در اين نوع آب و هوا، امروزه نباتاتى از قبيل درختان "عرعر"و"پسته"و"بادام"به عمل می ‏آيد و حيوانات مهم آن نيز شامل: "بز"، "قوچ وحشى"،"گراز"،"غزال" و "خر وحشى" است.اين جانوران به احتمال زياد در دوران "پارينه سنگى" نيز در منطقه وجود داشته ‏اند.


سوابق كارهاى باستان‏ شناسى در بلوچستان ایران

بلوچستان باستانى از آغاز تا اسلام

بلوچستان باستانى از آغاز تا اسلام

درآمد:

بخش بزرگى از جنوب شرقى فلات ايران، يعنى منطقه ه‏اى كه امروزه استانهاى كرمان، هرمزگان، سيستان و بلوچستان، بخش غربى كشورپاكستان، و جنوب افغانستان را در بر می گيرد، همانند بخشهاى جنوبى شمال شرقى فلات، يعنى خراسان از نظر باستان‏شناسى نسبت به ساير بخشهاى ايران ناشناخته‏ تر مانده است. اين بخش از فلات كه در نوشته‏هاى باستان شناسان و خاور شناسان غربى منطقه "مرزهاى ايران و هند" خوانده شده، منطقه‏اى است كه به سبب وضعيت جغرافيايى ويژه خود ؛ امروزه جمعيت كمى دارد. پيشترها تصور مى‏شد كه در دورانهاى كهن و پيش از تاريخ نيز چنين بوده و اثرى از تمدنهاى بزرگ و اجتماعات انسانى و دهكده‏ها و شهرها در آن منطقه وجود نداشته است. به اين سبب تا حدود 3 دهه پيش، باستان شناسان اين منطقه را تنها يك راهرو بزرگ ارتباطى بين تمدنهاى هندى و تمدنهاى باختر فلات ايران و ميان رودان مى‏دانستند. يكى از علل ناشناس ماندن منطقه و عدم توجه باستان شناسان به آن از نظر باستان ‏شناسى نيز همين پندار اشتباه بوده است.


بلوچستان باستانى از آغاز تا اسلام

بررسي اجمالي آثار باستاني بلوچستان

بررسي اجمالي آثار باستاني بلوچستان

دامنه تحقيقات و اكتشافات باستان شناسى بلوچستان بسيار وسيع می باشد. اطلاعات ذيل درباره ی فرهنگ ها و تمدن هاى باستانى از كتاب "مطالعه ه‏ایى در باستان‏شناسى بلوچستان" گرفته شده است:

1-  در منطقه كچى، تمدن و فرهنگ 7 هزار ساله "مهرگر" وجود دارد. مردمان اين تمدن با شكار و كشاورزى امرار معاش می كرده و از گوسفند، بز و ساير حيوانات استفاده به عمل می آورده‏ اند. آثارى از خانه‏ هاى گلى و غلات مورد استفاده آنان كشف شده است.

2-  يك خاستگاه تمدنى ديگر در كيچ مكران در حدود قرن پنجم ق.م. كشف شده كه از يك طرف معرّف تمدن اين سرزمين و ازجانب ديگر با تمدنهاى ايرانى، كشورهاى حاشيه خليج فارس در ارتباط بوده‌است.


بررسي اجمالي آثار باستاني بلوچستان

توصیه هایی برای ایام امتحانات

www.LooGix.com

توصیه هایی برای ایام امتحانات

سال تحصیلی93-1392  با همۀ کم و کاستی هایش گذشت…شاید در این سال کم کاری کرده ویا درایّام سال به خوبی درس خونده و بهترین نتیجه هارا کسب کرده باشید…اما هرچه که بوده ، گذشته است . حال باید به پیشواز امتحانات برویم
شما دانش آموزان عزیز می توانید با استفاده از توصیه های زیردر امتحانات بیشترین بازده را داشته باشید و در نهایت بتوانید از امتحانات سرفراز بیرون بیایید

 

 

شما عزیزان می توانید با استفاده از این توصیه های عمومی بازده ذهن و قوای جسمانی خود را بالا ببرید


توصیه هایی برای ایام امتحانات

نمونه سوالات نهایی املا و نگارش و انشای فارسی نوبت دوم استان تهران و گیلان

نمونه سوالات نهایی املا و نگارش و انشای فارسی نوبت دوم استان تهران و گیلان

 

نمونه سوالات نهایی املا و نگارش و انشای فارسی نوبت دوم استان تهران و گیلان
عضویت در خبرنامه سایت