تارنمای رسمی عبدالحمید خدایاری

به تارنمای رسمی عبدالحمید خدایاری شاعر، نویسنده و پژوهشگر بلوچ خوش آمدید .برای استفاده مطلوب در تارنما عضو شوید واز مطالب ناب و منحصر بفرد آن استفاده کنید.

آخرین ارسالی های انجمن

تشریح ادبیات بومی ( اقلیمی ) و ویژگی های آن

تشریح ادبیات بومی ( اقلیمی ) و ویژگی های آن

ادبیات بومی (اقلیمی) ، هم دارای معنایی وسیع و هم‎ دارای معنایی محدود است . کلمه‎ی بومی Native در زبان‎ انگلیسی با کلمه‎ی ملت و مردم Native هم ریشه است و به معانی زیر است: در حال خالص ، دست خورده ، طبیعی ، اصیل ، قومی که در محلی واحد ساکن است . به اعتباری ادبیات ایران‎ را در مثل می‎توان ادبیات بومی (خاص اقلیمی ویژه) دانست‎ و همین‎طور است ادبیات چین یا هند یا اسپانیا اما ادبیات اقلیمی‎ (بومی) در معنای خاص ، ادبیاتی است که در منطقه‎ای خاص‎ بوجود آمده و دارای شرایط زیر است :

الف-وحدت اوضاع جغرافیایی از قبیل کوه‎ها ، رودها ، درختان ، آب و هوا ، میزان بارندگی فاصله کم یا زیاد بخش‎ها . در ایران ، مازندران ، گیلان ، گرگان و مناطق ساحلی دریای خزر از این لحاظ وحدت دارد . میزان بارندگی در آن زیاد است ، جنگل‎های فراوان دارد ، آبادی‎ها بهم نزدیک است ولی در مناطق جنوبی و نزدیک به کویر هوا گرم یا بارندگی کم ، جمعیت‎ اندک و فاصله روستاها و شهرها زیاد است .

دنباله در ادامه مطلب

تشریح ادبیات بومی ( اقلیمی ) و ویژگی های آن

داستان صوتی آدم آهنی و شاپرک کلاس هفتم دورۀ متوسطه اوّل

کلاس هفتم دورۀ متوسطه اوّل

 با اندکی تغییر در برخی از جملات درس

نوشتۀ ویتاتو ژیلینسکای روسی

مترجم: ناهید آزاد منش

منبع با لحاظ تغییرات :  وبلاگ شهد ادب

انواع لحن و آهنگ های زبان فارسی

لحن چیست ؟

لحن،نحوه ی خواندن و بیان كردن جملات است با توجه به شرایط موجود و فضای حاكم بر جمله وكل متن

انواع لحن و آهنگ های زبان فارسی

لحن ستایشی

در چنین متونی خواننده باید تقدس ساحت پروردگار را در نظر بگیرد و با بیانی نرم متواضعانه او را ستایش كند .

نكته ای دیگری كه در لحن ستایشی باید لحاظ شود،رابطه ی صمیمانه میان بنده وآفریدگار است،یعنی درعین كوچكی وناچیزی متن را طوری باید بخواند كه این مؤانست در ذهن مخاطب تداعی شود.

انواع لحن و آهنگ های زبان فارسی

تبریک حلول سال نو خورشیدی و نوروز باستانی و رستاخیز طبیعت

یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبرالیل و النهار

یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال

اگر چه یادمان می رود که عشق تنها دلیل زندگی است اما خدا را شکر که نوروز

هر سال این فکر را به یادمان می آورد . پس نوروزت مبارک که سالت را سرشار از عشق کند.

حلول سال نو و بهار پرطراوت را که نشانه قدرت لایزال الهی و تجدید حیات طبیعت می باشد

را به تمامی عزیزان تبریک و تهنیت عرض نموده و سالی سرشار از برکت و معنویت

را از درگاه خداوند متعال و سبحان برای شما عزیزان مسئلت می نمایم .

عبدالحمید خدایاری مدیر سایت

 

تبریک 15 اسفند روز درختکاری بر عاشقان طبیعت


درخت را با قلب میکارند نه با دست !

 

برای همه قلبی آرزو می کنم ...

 

پانزدهم اسفند ماه ، روز درختکاری و هدیه ی درخت به زمینِ پیر و کهنسال بر همه عاشقان طبیعت خجسته باد

 

دستهایتان قلب و روحتان پر عشق باد

پاسخ فعالیت های نوشتاری درس سیزدهم فارسی کلاس هفتم ص 137 و 138

پاسخ فعالیت های نوشتاری درس سیزدهم فارسی کلاس هفتم ص 137 و 138
پاسخ فعالیت های نوشتاری درس سیزدهم فارسی کلاس هفتم ص 137 و 138

دانلود نمونه سوال انشا و نگارش کلاس هفتم در دو فرمت ورد و پی دی اف

دانلود نمونه سوال انشا و نگارش کلاس هفتم

در دو فرمت ورد و پی دی اف

لینک دانلود در ادامه مطلب

دانلود نمونه سوال انشا و نگارش کلاس هفتم در دو فرمت ورد و پی دی اف

نمونه سوال املای کتبی وتقریری کلاس هفتم تا ص101 در دو فرمت پی دی اف و ورد

نمونه سوال املای کتبی وتقریری کلاس هفتم تا ص101

در دو فرمت پی دی اف و ورد

 


لینک دانلود در ادامه مطلب

نمونه سوال املای کتبی وتقریری کلاس هفتم تا ص101 در دو فرمت پی دی اف و ورد

آزمون تستی با پاسخ فارسی پایه هفتم - بهمن 92

آزمون تستی با پاسخ فارسی پایه هفتم- بهمن 92
1- در ساختمان کدام واژه پسوند بیشتری به کار رفته است ؟
1(نادانی 2(ناشنوا 3(تن پروری 4(دانشور
2- مترادف واژه های )) نصیب ، لحن ، کوشا ، رام (( در کدام گزینه درست آمده است ؟
1(بهره ، دل انگیز ، کوشش ، رام 2(برتر ، آواز ، تلاشگر ، مطیع
3(بهره ، خواننده ، تلاشگر ، مطیع 4(بهره ، آواز ، تلاشگر ، مطیع
3- ترکیب همۀ گزینه ها جز گزینه ........................... وصفی می باشد .
1(زمین های مزروع 2(مناطق گرمساری 3(جمله های نغز 4(نگین انگشتر
4- در کدام گزینه آرایۀ تضاد نیامده است ؟
1(نا شدنی است سختی بر زبان آوردن که موجب رنج و ملال کسی شود .
2(صیر تلخ است اما برش شیرین .
3(گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی .
4(چشمه ای که از آن آب پاک نوشیده اند به گل تیره و آلوده نکنید .
5- مفرد )) حکما (( کدام گزینه است ؟
1(حاکم 2(حکمت 3(حکیم 4(حکم

آزمون تستی با پاسخ فارسی پایه هفتم - بهمن 92

کنایه های کتاب فارسی کلاس هفتم

 

کنایه های کتاب فارسی کلاس هفتم

فصل اول :درس 1 زنگ آفرینش

گرم گفت و گو بودند              مشغول صحبت بودند

حکایت : اندرز پدر

دیده برهم نبسته                    نخوابیدم

سربر نمی دارد                       بیدار نمی شود

در پوستین ِخلق اُفتی            غیبت مردمان کنی

روان خوانی : ای کمیل

کنایه های کتاب فارسی کلاس هفتم

فرهنگ لغت دهخدا آنلاین فارسی

فرهنگ لغت دهخدا آنلاین فارسی

ا
آ
ب
پ
ت
ث
ج
چ
ح
خ
د
ذ
ر
ز
ژ
س
ش
ص
ض
ط
ظ
ع
غ
ف
ق
ک
گ
ل
م
ن
ه
و

                        

چهل سوال تستی با پاسخ از درس اول تا پایان درس نهم فارسی هفتم

چهل سوال تستی با پاسخ از درس اول تا پایان درس نهم فارسی  هفتم

1- معنای کدام واژه نادرست است ؟  

فارغ : جدا                      افق : کرانه    

گلدسته : مناره               زائر : زیارت کننده   

توضیح: ( فارغ ) در مصراع « فارغ از سنگ بچّه ها باشم » به معنی « آسوده » است و (فارق) به معنی جدا کننده است.

2- « در پوستین خلق افتادن » کنایه از.......... است.     

دروغ گفتن         صحبت کردن    

 غیبت کردن        گدایی کردن


توضیح: این ترکیب کنایی در عبارت « تو نیز اگر بخفتی به که در پوستین خلق افتی » به معنی « غیبت کردن » است.


3- در کدام گزینه کلمات هم خانواده وجود ندارد ؟   

صلاح و مصلحت          شور و شعور  

ایمان و مؤمن          اقتدار و مقتدر


توضیح: اولی هم خانواده از ریشه « صلح » و سومی از ریشه « امن »و سومی از ریشه « قدر » هم خانواده اند.

 

چهل سوال تستی با پاسخ از درس اول تا پایان درس نهم فارسی هفتم

نمونه واژه های فرانسوی جاافتاده در فارسی و کلمات اصیل ایرانی موجود در عربی

نمونه واژه های فرانسوی جاافتاده در فارسی و کلمات اصیل ایرانی موجود در عربی
آیا می‌دانستید ،برخی‌ها، واژه‌های زیر را که همگی فرانسوی هستند ،فارسی می‌دانند؟

آسانسور، آلیاژ، آمپول، املت،  بتون، بلیت، بیسکویت، پاکت، پالتو، پریز، پلاک، پماد، پوتین، پودر، پوره، پونز، پیک نیک، تابلو، تراس، تراخم، نمبر، تیراژ، تور، تیپ، خاویار، دکتر، دلیجان، دوجین، دوش، دبپلم، دیکته، رژیم، رفوزه، رگل، رله، روبان، زیگزاگ، ژن، ساردین، سالاد، سانسور، سرامیک، سرنگ، سرویس، سری، سزارین، سوس، سلول، سمینار، سودا، سوسیس، سیلو، سن، سنا، سندیکا، سیفون، سیمان، شانس، شوسه، شوفاژ، شیک، شیمی، صابون، فامیل، فر، فلاسک، فلش، فیله، فیبر، فیش، فیلسوف، فیوز، کائوچو، کابل، کادر، کادو، کارت، کارتن، کافه، کامیون، کاموا، کپسول، کت، کتلت، کراوات، کلاس، کلوب، کلیشه، کمپ، کمپرس، کمپوت، کمد، کمیته، کنتور، کنسرو، کنسول، کنکور، کنگره، کودتا، کوپن، کوپه، کوسن، گاراژ، گارد، گاز، گارسون، گریس، گیشه، گیومه، لاستیک، لامپ، لیسانس، لیست، لیموناد، مات، مارش، ماساژ، ماسک، مبل، مغازه، موکت، مامان، ماتیک، ماشین، مانتو، مایو، مبل، متر، مدال، مرسی، موزائیک، موزه، مین، مینیاتور، نفت، نمره، واریس، وازلین، واگن، ویترین، ویرگول، هاشور، هال، هالتر، هورا و بسیاری از واژه‌های دیگر.

آیا می‌دانستید که ما بسیاری از واژه‌های فارسی‌مان را به عربی و یا به فرنگی واگویی (تلفظ) می‌کنیم؟ این واژه‌های فارسی را یا اعراب از ما گرفته و عربی (معرب) کرده‌اند و دوباره به ما پس داده‌اند و یا از زبان‌های فرنگی، که این واژها را به طریقی از خود ما گرفته‌اند، دوباره به ما داده‌اند و از آن زمره‌اند:

ـ از عربی:

فارسی (که پارسی بوده است)، خندق (که کندک بوده است)، دهقان (دهگان)، سُماق (سماک)، صندل (چندل)، فیل (پیل)، شطرنج (شتررنگ)، غربال (گربال)، یاقوت (یاکند)، طاس (تاس)، طراز (تراز)، نارنجی (نارنگی)، سفید (سپید)، قلعه (کلات)، خنجر (خون گر)، صلیب (چلیپا) و بسیاری از واژه‌های دیگر.

امروز ایرانیان هنگامی که می‌خواهند کسی را از کاری نهی کنند، به جای آن که مثلا بگویند: مکن! یا مگو! (یعنی به جای کاربرد م نهی) به نادرستی می‌گویند: نکن! یا نگو! (یعنی ن نفی را به جای م نهی به کار می‌برند).

در فارسی، درست آن است که برای نهی کردن از چیزی، از م نهی استفاده شود، یعنی مثلاً باید گفت: مترس!، میازار!، مده!، مبادا! (نه نترس!، نیازار!، نده!، نبادا!) و تنها برای نفی کردن (یعنی منفی کردن فعلی) ن نفی به کار رود، مانند: من گفتهٔ او را باور نمی‌کنم، چند روزی است که رامین را ندیده‌ام. او در این باره چیزی نگفت.

  منبع: شورای گسترش زبان فارسی

معرفی بزرگ علوی و داستان گیله مرد « درس ششم ادبیات دوم متوسطه »

بزرگ علوی داستان نویس معاصرمعرفی بزرگ علوی و داستان گیله مرد « درس ششم ادبیات دوم متوسطه »
بزرگ علوي در سال 1283 هجري خورشيدي در خانواده بازرگان و مشروطه خواه بدنيا آمد. پدرش ابوالحسن از مبارزان آزاديخواه دوران جنبش مشروطيت، پسر بزرگ حاج محمد صراف مشروطه خواه و نماينده دور اول مجلس شوراي ملي بود.
ابوالحسن در سال 1302 دو پسر خود ( مرتضي و آقابزرگ ) را براي تحصيل به آلمان فرستاد. بزرگ پس از پايان آموزش در سال 1307 به ايران مراجعت کرد و بکار تدريس در شيراز و تهران پرداخت. بزرگ علوي در دوران تحصيل و اقامت چندين ساله در آلمان با آثار نويسندگان اروپايي آشنا شد و از ادبيات اروپايي تاثير پذيرفت. آشنايي او از نوجواني با ادبيات و هنر آلمان و اروپا و از جمله تسلط به زبان آلماني در کنار استعداد در نويسندگي، زمينه اي بود که حدود يکسال پس از ورود به ايران با ترجمه کتاب " دوشيزه اورلان " اثر " شيلر "، شاعر آلماني و کسب و کار خان وارون اثر " برنارد شاو "، نمايشنامه نويس ايرلندي، گام در راه شناساندن نويسندگان بزرگ غربي به ايرانيان برداشت.

معرفی بزرگ علوی و داستان گیله مرد « درس ششم ادبیات دوم متوسطه »

نمونه سوالات فارسی و دستور کلاس هفتم بهمن 92

نمونه سوالات فارسی و دستور کلاس هفتم بهمن 92

- با توجه به ابیات ،موارد خواسته شده را بنویسید.

زنگ تفریح را که زنجره زد            باز هم در کلاس غوغا شد

هر یک از بچه ها به سویی رفت          و معلم دوباره تنها شد

  الف)مفعول در مصراع اول..................ب) مسند در مصراع دوم....................

 پ)متمم در مصراع سوم .....................ت) نهاد در مصراع چهارم....................

2  معنی لغات مشخص شده را بنویسید.

       الف) اسکندر در اثنای سفر به شهری رسید.    
        ب) یاد دارم که در ایام طفولیت ، متعبد و شب خیز بودم.
        پ) پیامبر با خدمتکارانش ،رافت و عطوفت داشت.  

        ت) یکی سر بر نمی دارد که دو گانه ای بگزارد.
        ث) مصحف عزیز برکنار گرفته بود.

        ج) در تنهایی سیمایی محزون داشت

نمونه سوالات فارسی و دستور کلاس هفتم بهمن 92

سؤالات تستی با پاسخ فصل های 4 و 5 و 6 فارسی سوم راهنمایی

سؤالات تستی با پاسخ فصل های 4 و 5 و 6 فارسی سوم راهنمایی

1- زنگار یعنی ...  1- طلایی    2- تصویر     3- درخشش      4- تیرگی

2- همه ی گزینه ها در باره ی نقد درست است به جز :

1- هدف از نقد بهبود و اصلاح گفتار و نوشتار است                2- نقد به معنای بررسی درستی یا نادرستی چیزی است

3- در یک نقد خوب عیب ها و کاستی ها را باید برجسته کرد        4 - نقد باید سنجیده و درست و همراه با دلیل و منطق باشد

3- معنی کدام کلمه غلط است ؟

1- مُصر : پافشاری کننده    2- مصاحبت : هم نشینی    3- قرین : همراه      4- رکاب دادن : سوار شدن   

4- در کدام گزینه صفت تفضیلی به کار نرفته است ؟

1- هم نشین تو از تو به باید      2- یار بد بدتر بود از مار بد      3- به دانش شود مرد پرهیز گار   4- چو دخلت نیست خرج آهسته تر کن

5- کدام یک از موارد زیر از ویژگی های یک متن خوب به شمار نمی آید ؟

 1- نتیجه گیری   2- آغاز نیکو         3- پیوستگی و انسجام     4- پایان بندی مناسب

سؤالات تستی با پاسخ فصل های 4 و 5 و 6 فارسی سوم راهنمایی

اعلام زمان برگزاری آزمون برخط (آنلاین) ادبیات فارسی و اعلام منابع آزمون

به نام نقش بند صفحه ی خاک
 

با درود واحترام ،به اطلاع دبیران ادبیات شرکت کننده در آزمون برخط پایگاه کشوری مستقر در بوشهر می رساند

زمان برگزاری آزمون آنلاین در روز پنجشنبه 8 اسفند ساعت 8 الی 13 می باشد،جهت کسب اطلاعات بیشتر آزمون به نشانی پایگاه زیر مستقر در بوشهر مراجعه فرمایید.

نشانی:bu-edugroup.ir

منابع تکمیلی و زمان برگزاری آزمون آنلاین (برخطّ) ادبیّات فارسی پایگاه کیفیّت بخشی کشوری ، سال93/ 92 خدمت همکاران محترم اعلام می گردد.

منابع تکمیلی:


1- فارسی جدید التألیف پایه هفتم.

2- راهنمای تدریس پایه هفتم.

تبریک میلاد مسعود پیامبر نور و رحمت حضرت محمّد مصطفی (ص) و امام صادق(ع)

تصاویر متحرک ولادت پیامبر.shabhayetanhayi (7)

صدای بال و پر جبرئیل می آید / شب است و ماه به آغوش ایل می آید

 

لب کویر پس از این ترک نخواهد خورد / که ساقی از طرف سلسبیل می آید

 

لباس خاطره را از حریر عشق بدوز / حلیمه! نزد تو فردی اصیل می آید

 

نگاه آمنه از این به بعد می خندد / چرا که معجزه ای بی بدیل می آید

 

 میلاد پیامبر نور و رحمت،تاج آفرینش

و امام صادق(ع) بر همه مسلمین جهان خجسته باد

نخستین کتاب تخصّصی طایفه ی گرگیج

چاپ و انتشار نخستین کتاب تخصّصی طایفه ی گرگیج

 

 

اوّلین کتاب مصوّر طایفه ی گرگیج با عنوان

 

« مقدّمه ای بر طایفه ی بزرگ گرگیج »

 

تالیف ایرج شهرامی پور

منبع : سایت طایفه گرگیج www.gorgij.com

نظریه سید ظهورشاه هاشمی درباره ی قوم بلوچ و زبان و خاستگاه آن

نظریه سید ظهورشاه هاشمی درباره ی قوم بلوچ و زبان و خاستگاه آن

*جمشید، فریدون، کیخسر و وکاووس از تو می ترسیدند و محتاج زور و بازوی تو بودند.

*اقوام جهان هرکدام جهانگشایی کرده اند وزمان جهانگشایی قوم تو درزمان کوروش بود.

*شاهنشاهی دو هزار و پانصد ساله ی ایران را که آن قوم غیرتمند و دلیر پایه گذاری کرده است خود گواه راستینی است.

*اززمان کوروش قهرمان تاداریوش سوم قوم تودویست وسی سال حکومت کرده است.

*اگر تو شگفت زده هستی، تقصیر نداری، زیرا که جهانی شگفت زده است. به سخنانم توجّه کن و شگفت زدگی را رها کن.

*در جهان موجودی به نام دیو سپید و دیو سیاه وجود نداشت تو برای دشمنان چون دیو بودی که جانشان را می گرفتی.

*در تمام جنگ ها دشمن از تو شکست خورده و فرار کرده است و تا به امروز نیز از تو ترسان و هراسان است.

* کوروش از آنِ من است، و از آنِ توست و از آنِ قوم توست به راستی و با اطمینان خاطر او رئیس قوم و برگزیده ی قوم توست.

* مردان دلاور "البا" (البرز) و سوار کارانِ مازندران و گیلان از یک قوم و قبیله اند.

نظریه سید ظهورشاه هاشمی درباره ی قوم بلوچ و زبان و خاستگاه آن

زندگی نامه مهندس عبدالسلام بزرگزاده به همراه نمونه اشعار بلوچی و پارسی


زندگی نامه مهندس عبدالسلام بزرگزاده به همراه نمونه اشعار بلوچی و پارسی

عبدالسلام بزرگزاده درشهریورماه 1344در یک خانواده مذهبی در روستای زنگیان شهرستان سراوان متولد ودوران تحصیلی ابتدایی را در مدرسه بزرگمهر زنگیان ودوره راهنمایی رادر مدرسه راهنمایی منوچهر محمدی گذراند وپس از ان وارد دبیرستان امام خمینی سراوان شد ودرسال 1362موفق به اخذ دیپلم ریاضی گردیدودر همان سال در اولین کنکور سراسری پس از انقلاب فرهنگی در رشته کاردانی تخصصی برق الکترونیک قبول وبورسیه صداوسیما جمهوری اسلامی ایران شد و پس از گذراندن دوره کاردانی و یک سال دوره تخصصی فرستنده ها از سال 1367در فرستنده رادیویی صداوسیما ی زابل به عنوان کمک مهندس و مسول فنی واز سال1369الی1373به عنوان مسول صداوسیما چابهار مشغول به خدمت واز سال 1373جهت ادامه تحصیل وادامه خدمت به تهران عزیمت نمود و مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را در رشته مهندسی مخابرات گذراند و پس از ان در صداوسیمای تهران حوزه معاونت فنی اداره کل فرستنده های رادیویی مشغول فعالیت شد.

زندگی نامه مهندس عبدالسلام بزرگزاده به همراه نمونه اشعار بلوچی و پارسی

مختصری از زندگی نامه دکتر عبدالغفور جهاندیده نویسنده بلوچ و آثارش

http://hossein-zadeh.persiangig.com/image/n00129711-b.jpg

مختصری از زندگی نامه دکتر عبدالغفور جهاندیده نویسنده بلوچ و آثارش

دکتر عبدالغفور جهاندیده متولد ۱۳۴۷ شهر سوران، تحصیلات ابتدایی تا دبیرستان را در زادگاه خود گذراند . وی کارشناسی زبان و ادبیات فارسی را در دانشگاه شیراز و دوره کارشناسی ارشد و دکتری زبان و ادبیات فارسی را در دانشگاه علامه طباطبایی تهران به پایان رساند. ایشان هم اکنون عضو هیأت علمی و استادیار دروس زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علوم دریایی چابهار می باشد. از جمله آثار پژوهشی وی می توان به این موارد اشاره نمود:

۱- دیوان روانبد(تصحیح اشعار فارسی و گزیده ای از اشعار بلوچی عبدالله روانبد شاعر پرآوازه بلوچستان همراه با مقدمه ای مفصل و تعلیقات و توضیحات اشعار فارسی و آوانویسی و ترجمه اشعار بلوچی )انتشارات بام دنیا، زاهدان ۱۳۸۴

مختصری از زندگی نامه دکتر عبدالغفور جهاندیده نویسنده بلوچ و آثارش

اتو بیوگرافی استاد شاعر ایوب ایوبی و آثار او

بلوچانی زبان
اتو بیوگرافی استاد شاعر ایوب ایوبی و آثار او
 
ایـّوب ایـّوبی فرزند علی  تحصیلات ابتدایی در: دهستان حمیری - مقطع راهنمایی: بخش ساربوک - مقطع متوسطه( دبیرستان):شهرستانهای  نیکشهر و چابهار - تحصیلات عالی : زاهدان
اوّلین استادش: جدّ بزرگوارش مولانا عبدالمجید ملازهی سربازی
که الفبای زبان بلوچی را به ایشان آموخت.

اتو بیوگرافی استاد شاعر ایوب ایوبی و آثار او
عضویت در خبرنامه سایت