تارنمای رسمی عبدالحمید خدایاری

به تارنمای رسمی عبدالحمید خدایاری شاعر، نویسنده و پژوهشگر بلوچ خوش آمدید .برای استفاده مطلوب در تارنما عضو شوید واز مطالب ناب و منحصر بفرد آن استفاده کنید.

آخرین ارسالی های انجمن

دانلود طرح درس روزانه درس سوم دروازه ای به آسمان سال سوم راهنمایی




دانلود طرح درس روزانه درس سوم دروازه ای به آسمان سال سوم راهنمایی


جهت دانلود ابتدا بر روی عبارت "دانلود نمایید " کلیک کرده و در صفحه ای که باز می شود در صورت عدم رویت "دریافت فایل"در قسمت پایین بر روی "ارسال پرس وجو " کلیک نموده وفایل رو دانلودنمایید.

ارائه درس سوم نسل آینده ساز سال هفتم ( اول متوسطه اول ) در قالب پاورپوینت

 یکی از ابزارهای کهن ومؤثّر درامر آموزش ، داستان است که در بخش نوشته های ناب از" اهداف هفتگانه ی رویکرد تربیتی" می توان داستان های کوتاه ونیز قطعات ادبی در قالب نظم ونثر رامتناسب با مضمون درس قبل از تدریس بیان نمود. نمونه ی زیر نوشته ی ناب برای درس "نسل آینده ساز" سال هفتم درقالب پاورپوینت طراحی گردیده است.



free gif maker



ارائه درس سوم نسل آینده ساز سال هفتم ( اول متوسطه اول ) در قالب پاورپوینت

با تشکر از همکار عزیز سرکارخانم شرافتی بخاطر ارائه طرح

آموزش شناخت الفبای زبان بلوچی - بخش اول رسم الخط و سیستم املایی سیّدهاشمی

  آموزش شناخت الفبای زبان بلوچی - بخش اول رسم الخط و سیستم املایی سیّدهاشمی

برای زبان بلوچی چهار نوع رسم الخط و سیستم املایی متداول است که با اندکی اختلاف به شرح زیر هستند الف : رسم الخط و سیستم املایی سیدهاشمی  ب : رسم الخط و سیستم املایی آزات جمالدینی   ج : رسم الخط و سیستم املایی گل خان نصیر      د: رسم الخط و سیستم املایی اکبر بارکزهی . در پست ها ومطالب آینده روی تک تک این سیستم ها به تفصیل بحث خواهیم کرد . برای بخش اول رسم الخط و سیستم املایی سیدهاشمی را بررسی خواهیم کرد .

بخش اول رسم الخط و سیستم املایی سیّدهاشمی

ا ب پ ت ٹ ج چ د ڈ ر ڑ ز ژ س ش ک گ ل م ن و ه (ھ) ء ی ے

همزه در سیستم املایی
بلوچی به چهار شکل متفاوت بکار
میرود:
١- همزه (بدون علامت)
٢- همزه فتحه ای (با علامت فتحه روی
همزه)
٣- همزه کسره ای (با علامت کسره زیر همزه)
۴- همزه ضمه ای (با علامت
ضمه روی همزه)
خلاصه قواعد این
سیستم بشرح زیر است:

دنباله در ادامه مطلب  

آموزش شناخت الفبای زبان بلوچی - بخش اول رسم الخط و سیستم املایی سیّدهاشمی

تبریک عید قربان سال 92

 
نگاره: ‏عید قربان ، 
قصه ی عشق پسر
قصه ی اشک پدر
قصه ی دلدادگی
قصه ی افتادگی 
قصه ی مهر خدا
قصه ی شرم و حیا
قصه ی سوز و سرشت
قصه ی عطر بهشت 
قصه ی عید ضحی
قصه ی بی انتها
------
عید سعید قربان ، بر همه ی قربانیان مسلخ عشق خداوندی خجسته باد.دوستان خوبم من با تمام وجود و از ته دل همه را معاف نمودم و از شما نیز تقاضای بخشش و معافیت دارم . 
ارادتمند و مخلص شما : حمید خدایار‏
عید قربان ،
قصه ی عشق پسر
قصه ی اشک پدر
قصه ی دلدادگی
قصه ی افتادگی
قصه ی مهر خدا
قصه ی شرم و حیا
قصه ی سوز و سرشت
قصه ی عطر بهشت
قصه ی عید ضحی
قصه ی بی انتها
------
عید سعید قربان ، بر همه ی قربانیان مسلخ عشق خداوندی خجسته باد.
دوستان خوبم من با تمام وجود و از ته دل همه را معاف نمودم و از شما نیز تقاضای بخشش و معافیت دارم .
ارادتمند و مخلص شما : عبدالحمید خدایاری

فعالیت های نوشتاری با پاسخ درس سه فارسی هفتم

فعالیت های نوشتاری با پاسخ درس سه فارسی هفتم

پاسخ سوال 1:
باز پس گرفته بودند/ بود/آمد/گفت/تفاوت کرده است/می گفت/باور نمی کرد/بتوانند/
درست کرده بودند/ پس بگیرنند
پاسخ سوال 2:
 الف) این ها چرا   صلاح      و پاکدامنی و پارسایی جوانان را نمی بینند؟
ب) بحمدالله برخورداری از میلیون ها جوان دختر و پسر مایه افتخار برای ملت ماست.
پاشخ سوال 3:
مقتدر: اقتدار       متعال: عالی       نظام: منظوم         متخصص: خصوصی
پاسخ سوال 4:
پر شور،صلاح،پاکدامنی،پارسایی،صداقت،شور و شعور،با همت و با ایمان،مومن

 

 

فعالیت های نوشتاری با پاسخ درس سه فارسی هفتم

نکته های مهم و اساسی درباره ی « مهارت های نوشتن » در کتاب فارسی دوره ی متوسطه ی اوّل

نکته های مهم و اساسی درباره ی « مهارت های نوشتن » در کتاب فارسی دوره ی متوسطه ی اوّل
مهارت های نوشتن
نوشتن برای تقویت مهارت های املایی ، انشایی ، نگارشی ، دستوری و بلاغی است . این بخش جزء جدایی ناپذیر مهارت های خواندن است و باید پا به پای آن پیش برود . بنابر این تفکیک تدریس آن یا در نظر گرفتن دبیر جداگانه برای آن هرگز پذیرفته نیست . در این بخش به اقتضای هر درس به طور میانگین هشت تمرین در نظر گرفته شده است. تمرین های نوشتن در مسیری منطقی و منطبق بر آموزش های مهارت « خواندن » تدوین و تنظیم شده اند. حدود 120 تمرین در این کتاب وجود دارد که برای تحقّق مهارت های زیر ( گاه نیز چند مهارت تلفیقی ) در نظر گرفته شده اند :
1- مهارت های متنوّع املایی
2- مهارت های زبانی و دستوری
3- مهارت های نگارش و انشا
به طور معمول نخستین تمرین ها ارزش املایی دارند و دانش آموزان با مراجعه به متن درس و آموزه های املایی به آن ها پاسخ می دهند . تمرین های میانی برای تقویت مهارت هایی هستند که در دانش های زبانی و ادبی مطرح شده اند و تمرین های پایانی به انشا و نگارش پرداخته است .

نکته های مهم و اساسی درباره ی « مهارت های نوشتن » در کتاب فارسی دوره ی متوسطه ی اوّل

آشنايي با برنامه ي آموزش زبان و ادب فارسي در دوره ي متوسطه ي اول،پايه ي اول

آشنايي با برنامه ي آموزش زبان و ادب فارسي در دوره ي متوسطه ي اول،پايه ي اول

 

فارسي پايه ي اوٌل متوسطه برپايه ي تازه‌ترين دست آوردهاي آموزشي در زمينه‌ي آموزش زبان،تدوين وسازماندهي تلفيقي اين كتاب ،به شرح زير است.

_اين كتاب دردوبخش(مهارت هاي خوانداري ، مهارت هاي نوشتاري) به آموزش وتقويت مهارت هاي زباني وادبي مي پردازدوباكتاب هاي فارسي دوره ي ابتدايي،از ديد برنامه ريزي و سازماندهي محتوايي پيوستگي دارد.

_دربخش مهارت هاي خوانداري لازم است به ويژگي‌هاي گفتاري و آوايي زبان فارسي همچون لحن،تكيه،آهنگ وديگرخُرده مهارت ها به طورمناسب ،توجه شود.

_ در بخش مهارت هاي نوشتاري، فعاليت ها به گونه اي طراحي وسازماندهي شده اندتا آموزش ويادگيري آموخته ها وكاربردصحيح آن ها به درستي محقق شود.توجه به اهداف آموزشي هريك ازتمرين ها،ضروري است.

آشنايي با برنامه ي آموزش زبان و ادب فارسي در دوره ي متوسطه ي اول،پايه ي اول

پاسخ خودارزیابی و فعالیت های نوشتاری درس دو کتاب فارسی هفتم

پاسخ خودارزیابی و فعالیت های نوشتاری درس دو کتاب فارسی هفتم

 


پاسخ خودارزیابی و فعالیت های نوشتاری درس دو کتاب فارسی هفتم

درس سوّم فارسی سوّم متوسطه دوره اول (سوم راهنمایی )/ دروازه ای به سمت آسمان

درس سوّم فارسی سوّم متوسطه دوره اول (سوم راهنمایی )/ دروازه ای به سمت آسمان

پای نهادن: قدم گذاشتن       کرب: سرزمین     بلا: آزمایش، امتحان

کربلا: سرزمین آزمایش و امتحان          قافله: کاروان        مُلحق شود: بپیوندد

پندار: حدس و گمان            محفوظ داشتن: حفظ کردن، نگهداری

عظیم: بزرگ            می­ انگارند: نصوّر می­کنند، گمان می­­کنند

(صلح و جنگ) و (پیر و جوان): آرایه ­ی تضاد دارند.                

ناگاه: ناگهان، به ناگاه.                     جاودانگی: ماندگاری.

بی­ وقفه: بی­ درنگ، بدون توقّف.             باز ایستادن: متوقّف شدن.

حیات معمول: زندگی طبیعی، زندگی عادی.

در عبارات:«کشتی­ها به گل نشستند» و «اتومبیل­ها گریختند» و «رودخانه ماند و نظاره کرد» آرایه­ی جان­دار پنداری(جان­بخشی به اشیا) وجود دارد.

دنباله در ادامه مطلب

درس سوّم فارسی سوّم متوسطه دوره اول (سوم راهنمایی )/ دروازه ای به سمت آسمان

فعالیت های نوشتاری درس اول فارسی کلاس هفتم همراه با پاسخ

فعالیت های نوشتاری درس اول فارسی کلاس هفتم همراه با پاسخ

1-دو بند اول درس( زنگ آفرینش )را به نثر ساده بنویسید.

صبح یک روز اول بهار بود.اولین روز سال بود.

بچه ها دور هم در کلاس جنگل سبز خوشحال جمع بودند.
بچه ها مشغول صحبت بودند و در کلاس سر و صدا بود.
هر یک از بچه ها دفتر کوچکی در دست داشت و مثل اینکه زنگ انشا بود.
2-واژه صحیح را با توجه به معنی جمله در جای خالی قرار دهید.
الف)مسلمانان دو ماه محرم و صفر را گرامی می دارند.
ب)هیچ کس او را نمی شناسد:او در اینجا غریب است.
فعالیت های نوشتاری درس اول فارسی کلاس هفتم همراه با پاسخ

آب و آیینه - درس دوّم فارسی سال سوم متوسطه دوره اول ( سوم راهنمایی )

آب و آیینه - درس دوّم فارسی سال سوم متوسطه دوره اول ( سوم راهنمایی )

قالب شعر«آب و آیینه» غزل امروز است. و شاعر آن را در ستایش و بزرگ­داشت

«امام رضا علیه­ السّلام» سروده است. چند بیت از اصل این غزل، حذف شده­ است.

چشمه­ های خروشان تو را می­شناسند

موج­ های پریشان تو را می­شناسند

موج­ های پریشان: استعاره از انسان­های نیازمند و دردمند.

چشمه­ های خروشان: استعاره از انسان­هایی که مانند چشمه زلال و شفّاف و پاکیزه هستند

و به سمت دریا در تکاپویند.

استعاره:در لغت به معنی به عاریت گرفتن. در اصطلاح ادبیات فارسی بکار بردن

واژه­ای است به جای واژه دیگر با علاقه شباهت، با وجود قرینه. استعاره در واقع

تشبیه ی موجز و فشرده است؛ که تنها "مشبه ­به" آن باقی مانده باشد. علاوه بر آن شاعر در تشبیه، ادعای همانندی دوپدیده را دارد؛ امادراستعاره ادعای یکسانی آن دو را. این دو ویژگی، استعاره را هنری­تر و خیالانگیزتر از تشبیه می­کند. مثال: ای گل خوش نسیم من! بلبل خویش را مسوز// کز سر صدق می­کند شب همه شب دعای تو

"گل خوش نسیم" استعاره از معشوق و "بلبل" استعاره از عاشق است.

معنی بیت: انسان­های زلالِ پاکیزه(چشمه­ های خروشان) و دردمندانِ نیازمند(موج­ های پریشان) به سمتِ دریای وجود تو جاری هستند.

دنباله در ادامه مطلب

آب و آیینه - درس دوّم فارسی سال سوم متوسطه دوره اول ( سوم راهنمایی )

تشریح درس اول اسلام و انقلاب اسلامی فارسی سال سوم ( نهم ) دوره متوسطه اول

اسلام و انقلاب اسلامی

به گفتار پیغمبرت راه جوی                     دل از تیرگی­ها بدین آب شوی   (فردوسی)

گفتار: سخن، حدیث، فرموده، فرمایش. جُستن :1 - طلب کردن . 2 - جستجو کردن . 3 - یافتن .

معنی: راه  را از فرمایشات پیامبرت جست­وجو کن و با سخنان زلال او تیرگی­ها و آلودگی­هایِ درونت را شُست­ وشو بده.

زیبا زیستن

زیستن: زندگی کردن.  رحمت: 1 - مهربانی ، دلسوزی . 2 - بخشایش ، عفو.   سعادت: 1- خوشبختی . 2 - خجستگی .  حکمت: 1 - علم ، دانش . 2 - راستی ، درستی . 3 - کلام موافق حق .طنین: 1 - بانگ کردن مگس ، ناقوس. 2 - بانگ ، صدا. 3 - نوسانات فرعی صدا، پژواک .دل­نشین: 1 - خوش آیند، آن چه در دل نشیند. 2 - مؤثر.  مشتاق: آرزومند، مایل و راغب .فرهنگ: 1 - علم ، دانش . 2 - تربیت ، ادب . 3 - واژه نامه ، کتاب لغت . 4 - عقل ، خرد. 5 - تدبیر، چاره .آبشخور: = آبشخوار. آبشخورد: 1 - جای خوردن یا برداشتن آب . 2 - ظرف آبخوری . 3 - منزل ، مقام . 4 - بهره ، قسمت . 5 - سرنوشت.  گنجینه: خزانه ، جای نگه داری زر و سیم .  همواره: پیوسته ، همیشه. اعظم: 1 - بزرگتر، بزرگوارتر. 2 - درشت تر. متعال: بلند شونده ، بلند پایه ، والا، برتر. سیما: 1 - چهره ، قیافه . 2 - علامت ، هیئت .ظاهر: 1 - پیدا، آشکار. 2 - روی بیرونی هر چیزی .کردار: کار، عمل.   غنیمت: هر آن چه که در ج نگ از حریف شکست خورده به دست آید. 2 - در فارسی هر مالی که بدون زحمت به دست آمده باشد. غنیمت شمردن :  فایده و سود دانستن.

واژه­های متضاد:جوانی/ پیریتن­درستی/ بیماری - بی­ نیازی/ نیازمندیآسایش/ گرفتاری - زندگی/ مرگ

دنباله در ادامه مطلب

تشریح درس اول اسلام و انقلاب اسلامی فارسی سال سوم ( نهم ) دوره متوسطه اول

ستایش - پیش درآمد فصل اول کتاب فارسی سوم متوسطه دوره اول ( سوم راهنمایی )

ستایش - پیش درآمد فصل اول کتاب فارسی سوم متوسطه دوره اول ( سوم راهنمایی )

ملِکا! ذکر تو گویم که تو پاکیِ و خدایی    نروم جز به همان ره که توام راه نمایی- سنایی غزنوی

مَلِک: پادشاه ، صاحب ملک . ج . ملوک - ذکر: یاد کردن ، بیان کردن . یادآوری

خدا :  1 - آفرینندة جهان . 2 - مالک ، صاحب 

شعر فوق، بیت آغازین یکی از غزل­های «سنایی» است.

معنی: پادشاها! ]برای آرامش درونم[ از تو یاد می­ کنم که پاکیزه و آفریننده ­ای و جز به آن راهی که تو نشانم می دهی، نمی­ روم.   -   ملک: مناداست و (ا) حرف ندا.

منادا: کلمه ­ای ­است که بعد یا قبل از حروف ندا قرار گرفته و مخاطب جمله ­ی وابسته به خود می­شوند. منادا در شمار جمله­ ی کامل محسوب می ­شود و بیت فوق، شش جمله دارد: ملِکا! ذکر تو گویم که تو پاکیِ(پاک هستی) و خدایی (خدا هستی)/  نروم جز به همان ره که توام راه نمایی.

در سال گذشته خواندیم:« پاکا! ملکا! مُلکِ جان­ها از انِ توست و جمله دل­ها به فرمانِ تو». در این عبارت، «پاکا! ملکا!» هر دو منادا هستند. و (ا) پایانی کلمات، حرفِ نداست. منادا در حکم جمله ­ی کامل است.

مُلک: سرزمین

مَلِک: فرمان­روا، پادشاه

مِلک: خانه و زمین

مَلَک: فرشته

شناخته­ ترین حروف ندا، عبارتند از: ای، یا، ا، ایا و ... . مثال: سعدیا! چون تو کجا نادره گفتاری هست؟ ...

تحمیدیه: به معنای حمد و ستایش خداوند و در اصطلاح عبارت است از مقدمه ­ای که در آغاز کتاب­ها در ستایش خدا و برشمردن نعمات و صفات او آورده می شود.

دنباله در ادامه مطلب

ستایش - پیش درآمد فصل اول کتاب فارسی سوم متوسطه دوره اول ( سوم راهنمایی )

فعّاليّت‌ها و تمرين‌هاي پيشنهادي براي برنامه‌ي فارسي متوسطه ی اوّل

فعّاليّت‌ها و تمرين‌هاي پيشنهادي براي برنامه‌ي فارسي متوسطه ی اوّل

مهارت‌هاي گفتن

 

1- داستان گويي

2- سرود خواني

3- گفت و گو در کلاس

4- گسترش واژگان

5- چيستان گويي

6- مصاحبه

7- دکلمه

 

8- توصيف شفاهي تصاوير

9- خاطره گويي

10- تعريف کردن داستان

11- نقل و قول مستقيم

12- نقل و قول غير مستقيم

13- نقّالي

14- خطابه

دنباله در ادامه مطلب

فعّاليّت‌ها و تمرين‌هاي پيشنهادي براي برنامه‌ي فارسي متوسطه ی اوّل

ساختار كتاب ‌هاي فارسي دوره‌ي متوسطه ي اول

ساختار كتاب ‌هاي فارسي دوره‌ي متوسطه ي اول

اين كتاب در دو پهنه ،علاوه برمهارت هاي خوانداري ،خوب ديدن و دقت در پديده ها،خوب گوش دادن ، درست سخن گفتن ، تفكر، نقد و تحليل، مهارت هاي نوشتاري را نيز مي پروراند.

1- ساختار بيروني :

 

*ستايش 

 

 - فصل اوّل: زيبايي آفرينش        - فصل چهارم: نام ها و يادها           -  فصل هفتم: ادبيّات جهان

 

-  فصل دوم: شكفتن                  - فصل پنجم: اسلام وانقلاب اسلامي 

 

- فصل سوم: اخلاق و زندگي       - فصل ششم: ادبيات بومي -

 

* نيايش

 

 

2- ساختار دروني(محتوايي) 

 

الف: مهارت هاي خوانداري

- متن درس تصوير  -خودارزيابي - دانش‌هاي زباني و ادبي - كارگروهي

1-  درس ها به دو روش مستقيم و غيرمستقيم ارائه شد .       

 الف - مستقيم: ارائه‌ي اطّلاعات از سوي داناي كل.

 ب - غيرمستقيم : به كمك قالب‌هايي چون: داستان، خاطره، حسب حال و ...

2-  فعّاليّت‌ ها :

ساختار كتاب ‌هاي فارسي دوره‌ي متوسطه ي اول
عضویت در خبرنامه سایت