تارنمای رسمی عبدالحمید خدایاری

به تارنمای رسمی عبدالحمید خدایاری شاعر، نویسنده و پژوهشگر بلوچ خوش آمدید .برای استفاده مطلوب در تارنما عضو شوید واز مطالب ناب و منحصر بفرد آن استفاده کنید.

آخرین ارسالی های انجمن

قوانین و راهکارها برای انشانویسی درست

قوانین و راهکارها برای انشانویسی درست

انشا,نوشتن,آموزش,انشانویسی

معلم در کلاس درس دو راه بیشتر ندارد؛ اول دل بستن به روش‌های سنتی تدریس و دلخوش بودن به یادگار گذشته‌‌ها و دوم خروج از پوسته سنتی و رو آوردن به تعلیم و تربیت نوین.

دنباله متن در ادامه مطلب

قوانین و راهکارها برای انشانویسی درست

دانلود سوالات درس های یک و دو مهارت های نوشتاری پایه هفتم

دانلود سوالات درس های یک و دو مهارت های نوشتاری پایه هفتم

دانلود سوالات درس های یک و دو مهارت های نوشتاری پایه هفتم

معنی درس هفتم ادبیات فارسی سوم انسانی بردار کردن حسنک وزیر

معنی درس هفتم ادبیات فارسی سوم انسانی بردار کردن حسنک وزیر

بخش اول : روایت داستان به نثر ساده امروزی
1 - (ص 39 ) در آغاز این کتاب فصلی در مورد چگونگی بر دار کردن حسنک خواهم نوشت و بعد قصه را آغاز خواهم کرد. امروز که این داستان را شروع می کنم از این گروهی که درباره آنها سخن می گویم یکی دو نفر زنده اند و در گوشه ای به سر می برند و خواجه بوسهل زوزنی چند سالی است که مرده و گرفتار پاسخگویی به اعمالش است و ما به هیچ وجه با او کاری نداریم- هر چند که نسبت به من بدی کرد.- زیرا عمر من به 65 رسیده و به دنبال او باید بروم. در تاریخی که می نویسم، سخنی نمی گویم که به حمایت و دروغ گویی منجر شود و خوانندگان این کتاب بگویند که: « این پیر باید خجالت بکشد.» بلکه چیزی می گویم که خواننده ها با من همراهی کنند و مرا سرزنش نکنند.

دنباله در ادامه مطلب

معنی درس هفتم ادبیات فارسی سوم انسانی بردار کردن حسنک وزیر

سوالات آزمون مستمر کتبی ماهانه - آبان 93

سوالات آزمون مستمر کتبی ماهانه - آبان 93

موارد آزمون

به نام هستی بخش هستی آفرین

آزمون ادبیات پایه ی هشتم   آبان 93   -  35 دقیقه

1

معانی واژگان

 معانی واژگانی را که زیر آن خط کشیده شده، بنویسید. 2نمره

کشور ما سرزمین سپند فرّ و فروغ و فرزانگی و فرهیختگی بوده است.

کشاورزان قدرت دفع ملخ را ندارند.

فرش هایش از گلیم و بوریا ست

سوالات آزمون مستمر کتبی ماهانه - آبان 93

کلمات هم آوا و متشابه و نحوه ی املای آن ها

 کلمات هم آوا و متشابه و نحوه ی املای آن ها

گاهی در املای برخی از کلمه‌ها به تردید می‌افتیم که لشکر صحیح است یا لشگر ، انزجار یا انضجار ، بنیان‌گزار یا بنیان‌گذار ، محذور یا محظور و … هر چند در کتاب‌های لغت و برخی منابع ادبی دیگر می‌توان املای درست واژه موردنظر را یافت ، اما این کار وقت‌ گیر و پرپیچ و تاب است ، از این رو ، در این جا فهرستی از کلمه‌های متشابه پرکاربرد را گرد آورده‌ایم تا دسترسی به آنها آسان شود.  

آبان/آبان
نام ماه هشتم سال شمسی است. املای هر دو صورت درست است ولی بهتراست به صورت«آبان» بنویسیم.   آج/عاج:
آج: واژه فارسی است به معنای«برجستگی‌ها ی منظم سطح یک شیء مانند سطح سوهان»(آژ، آژده، آجیده، آجیدن و آجین از همین خانواده است).
عاج: کلمه عربی است به معنای«ماده‌ا ی ظریف و سخت به رنگ سفید شیری که بدنه اصلی دندان‌های فیل و بعضی دیگر از جانوران را تشكیل می‌دهد».   آجل/عاجل
آجل: به معنای«آتی، بعد از این، آی نده» است.

دنباله درادامه مطلب

کلمات هم آوا و متشابه و نحوه ی املای آن ها

تعریف نماد و جایگاه آن در ادب فارسی و برخی نمادهای مشهور

تعریف نماد و جایگاه آن در ادب فارسی و برخی نمادهای مشهور
نمادواژه "Symbol" در لغت به‌معنای نماد ، نشانه ، دالّ ، نمودگار، نمون ، رمز است و در عرف علمی ، کد و سمبل نیز برای آن به‌کار می‌رود .
این اصطلاح ، در حوزه فلسفه زبان ، زبان‌شناسی ، ارتباط‌شناسی و هنر و ادبیات به‌کار برده می‌شود و اصل آن ریشه در ادبیات نشانه‌شناختی جهان باستان دارد . گذشتگان همواره منابعی غنی از رمزها (نمادها) را در ادبیات خود دربر داشته‌اند و نمادها از اركان اساطیر كهن است ؛ بلكه زبان اسطوره ، نماد است . اما اصطلاح نشانه و به تبع آن انواع نشانه از جمله نماد (symbol) ، برای اولین‌بار توسط چارلز ساندرز پیرس (Charles Sanders Peirce: 1839-1914)، فیلسوف پراگماتیست آمریکایی و با تقسیم سه‌گانه نشانه توسط او وارد ادبیات علمی دوران مدرن شد و مورد استفاده در علوم گوناگون قرار گرفت .
پیرس "نشانه‌ها" را به سه دسته معروف شمایل (Icon) ، نمایه (Index) و نماد (Symbol) تقسیم کرده است . این گفتار به مطالعه نماد با رویکرد ارتباط‌شناختی و به‌عنوان یک واسط (Medium) در انتقال پیام می‌پردازد و از جنبه‌های فلسفی محض و زبان‌شناختی صرف در این‌باره صرف‌نظر می‌کند.

 

تعریف نماد و جایگاه آن در ادب فارسی و برخی نمادهای مشهور

معنی درس پنجم شعر راه نیک بختی ( صفحه 45 فارسی هشتم )

معنی درس پنجم شعر راه نیک بختی ( صفحه 45 فارسی هشتم )

بیت 1 : از این سخن خوش­بختی تو را می ­خواهم؛ پس هر چه را که می­ گویم ، یاد بگیر .

بیت 2 : در تمام زندگی­ ات سحر خیز باش و از خوابِ دمِ صبح دوری کن .

( تلمیح  به ضرب المثل : سحر خیز باش تا کامروا شوی ) .

دنباله در ادامه مطلب

 

معنی درس پنجم شعر راه نیک بختی ( صفحه 45 فارسی هشتم )

پاسخ فعالیتهای نوشتاری درس های 4 ، 3 ، 2 ، 1 فارسی هشتم

پاسخ فعالیتهای نوشتاری درس های 4 ، 3 ، 2 ، 1 فارسی هشتم

درس اول 
1- زبان - پوزش پذیر - چیز - بزرگیش - بزرگان - بزرگی - از - جز
2- رفت : بن مضارع=رو    مصدر=رفتن   زمان=ماضی
دارد : بن مضارع=دار      مصدر=داشتن  زمان=مضارع
3- بیت هشتم : قافیه=خشمگین و زمین - بیت هجدهم : ردیف=تازه کرد و تازه کرد
4- مصراع اول : حضرت ابراهیم        مصراع دوم : حضرت موسی

بقیه پاسخ ها در ادامه مطلب

پاسخ فعالیتهای نوشتاری درس های 4 ، 3 ، 2 ، 1 فارسی هشتم

دانلود دو پاورپوینت درس پنجم - راه نیک بختی - فارسی پایه هشتم

 

دانلود دو پاورپوینت درس پنجم - راه نیک بختی - فارسی پایه هشتم

دانلود در ادامه مطلب

دانلود دو پاورپوینت درس پنجم - راه نیک بختی - فارسی پایه هشتم

تسلیت تاسوعا و عاشورای حسینی

عشق گفتی کربلا آمد به یاد هیبت خون خدا آمد به یاد

فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای جانسوز حسینی بر همه عاشقان و دلدادگان ابا عبدالله الحسین (ع) تسلیت باد.

عبدالحمید خدایاری مدیر سایت

کلیپ های تصویری آموزش دروس مهارت های نوشتاری هشتم

khodayaar.ir

کلیپ های تصویری آموزش دروس مهارت های نوشتاری هشتم
همکاران محترم ادبیات دانلود نمایند.
دانلود در ادامه مطلب
کلیپ های تصویری آموزش دروس مهارت های نوشتاری هشتم

کلیپ های تصویری آموزش دروس مهارت های نوشتاری هفتم

khodayaar.ir

کلیپ های تصویری آموزش دروس مهارت های نوشتاری هفتم

همکاران محترم ادبیات دانلود نمایند.

دانلود در ادامه مطلب

کلیپ های تصویری آموزش دروس مهارت های نوشتاری هفتم

مراحل تصویر سازی و تصویر نویسی

khodayaar.ir

مراحل تصویر سازی و تصویر نویسی

همان طوری که نقاش قبل از این که دست به آفرینش بزند ، به دنبال ایده است و بعد نقشه ای برای پردازش این ایده در ذهن طراحی می کند . درست است شما برای نوشتن باید واژه ها و کلمات را کنار هم بچینید و با جملات و عبارت ها ، ایده ذهنی خود را بپرورید ، ولی نقاش با طرح و رنگ و ابزارهای کارش و زمینه ای که فراهم می کند ایده هایش را می پرورد .

دنباله در ادامه مطلب

مراحل تصویر سازی و تصویر نویسی

تفاوت واج و حرف با یکدیگر

تفاوت واج و حرف با یکدیگر

در مباحث گذشته نوشتیم که واج با حرف متفاوت است ؛ زیرا حرف مربوط به نوشتار است و شکل نوشتاری زبان و واج مربوط به گفتار است و شکل آوایی زبان. برای پی بردن به تفاوت واج و حرف به نمونه های زیر دقت کنید:

خواهش: حرف= خ - و - ا - ه - ش  | واج = خ - ا - ه - -ِ - ش

مردانه:  حرف = م - ر - د - ا - ن - ه  | واج = م - -َ - ر - د - ا - ن - -ِ

پس بین واج و حرف تفاوت وجود دارد . این فاصله به مرور زمان ایجاد شده است و صورت گفتار و سبک گفتاری شکلی خاص یافته است. گاهی هنگام گفتار به خاطر هم نشینی واج ، فرآیند واجی صورت می گیرد :

دنباله در ادامه مطلب

تفاوت واج و حرف با یکدیگر

تعریف واج و حرف و جایگاه آن در زبان فارسی

تعریف واج و حرف و جایگاه آن در زبان فارسی

حرف چیست؟

شما گفته هایتان را چگونه می نویسید . در زبان های مختلف برای نوشتن منظور و گفته ها از علایمی استفاده می شود که به آن ها الفبای نوشتن می گویید .

حرف در واقع همان شکل نوشتاری زبان است؛ نمود نوشتاری زبان:

دریا: د - ر - یـ - ا                 

خواهش: خ - و - ا - هـ - ش

کاشانه: ک - ا - ش - ا - ن - ـه

در زبان فارسی ، شکل های زیر حروف الفبایی هست:

اگر همزه را حساب کنیم : ۳۳ حرف

دنباله در ادامه مطلب

تعریف واج و حرف و جایگاه آن در زبان فارسی

دانلود پاورپوینت درس چهارم ( سفر شکفتن ) فارسی هشتم - سری 2

دانلود پاورپوینت درس چهارم ( سفر شکفتن ) فارسی هشتم - سری 2

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , وبلاگ قیصر
» بخش تصاوير زيباسازی »  www.gheisar2010.blogfa.comكليك كنيد

دانلود در ادامه مطلب

دانلود پاورپوینت درس چهارم ( سفر شکفتن ) فارسی هشتم - سری 2

معرفی کتاب " نکات کلیدی و المپیادی فارسی هشتم "


星 のデコメ絵文字星 のデコメ絵文字

معرفی کتاب " نکات کلیدی و المپیادی فارسی هشتم "
星 のデコメ絵文字星 のデコメ絵文字
همکاران محترم و دانش آموزان عزیزجهت دریافت کتاب یا هر گونه سوال راجع به اثر فوق
به وبگاه های زیر مراجعه فرمایند.

http://taranomebaran-54.blogfa.com
http://www.alinajafi88.blogfa.com

پاورپوینت تدریس درس های چهارم تا هفتم از کتاب مهارت های نوشتاری سال هفتم


پاورپوینت تدریس درس های چهارم تا هفتم از کتاب مهارت های نوشتاری سال هفتم 

روش های استفاده شده : روش تدریس کاج - روش بهره گیری از طرح سوال

http://zibasazeaisan.blogfa.com/

پاورپوینت تدریس درس های چهارم تا هفتم از کتاب مهارت های نوشتاری سال هفتم

پاورپوینت درس های فارسی هفتم به صورت درس به درس

پاورپوینت درس های فارسی هفتم به صورت درس به درس

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , وبلاگ قیصر
» بخش تصاوير زيباسازی »  www.gheisar2010.blogfa.comكليك كنيد

http://zibasazeaisan.blogfa.com/

دانلود در ادامه مطلب

پاورپوینت درس های فارسی هفتم به صورت درس به درس

نمونه سوال آزمون ماهانه فارسی هشتم پایان مهر 93

نمونه سوال آزمون ماهانه فارسی هشتم پایان مهر 93

الف) گزینه ی صحیح را انتخاب کنید. ( 3نمره)

1- نقش کدام کلمه با بقیه فرق دارد ؟

الف) مـاه بـرق کوچکـی از تـاج او                  ب) در دل او دوستی جایی نداشت     

ج)زود می گفتند این کار خداست                 د) از خدا در ذهنم این تصویر بود 

2-  زمان فعل کدام گزینه با بقیه فرق دارد؟

الف)می دوید     ب) می پوشید       ج) می دانید     د) می فهمید

3- تمام واژه ها از بن مضارع مشتق شده اند به جز ....... ؟

 الف)پرستار        ب)توفنده       ج) پوزش       د) آفرینش

دنباله در ادامه مطلب

نمونه سوال آزمون ماهانه فارسی هشتم پایان مهر 93

نمونه سوال آزمون ماهانه فارسی هفتم پایان مهر 93

نمونه سوال آزمون ماهانه فارسی هفتم پایان مهر 93

الف) گزینه ی صحیح را انتخاب کنید.( 3نمره)

1-  زمان فعل کدام گزینه با بقیه فرق دارد؟ 

الف)می دوید      ب) می دیدند     ج) می رفتم     د) می نشست

2-    بیت « جوجه های کبوتران گفتند / کاش می شد کنار هم باشیم » چند جمله است ؟

 الف)دو     ب)سه    ج) چهار     د) پنج

3-    کدام کلمه با بقیه هم خانواده نیست ؟

  الف) حریم    ب) محرّم    ج)رحیم   د)حرام

4-  کدام گزینه تشبیه دارد؟ 

دنباله در ادامه مطلب

نمونه سوال آزمون ماهانه فارسی هفتم پایان مهر 93

درس چهار سفر شکفتن به همراه توضیحات پایه هشتم

واژه

معنی

واژه

معنی

آداب

جمع ادب،عادت ها،رسم ها

ضعف

سستی،ناتوانی

آرمان

آرزو،امید

طراوت

شادابی،تازگی

احترام

حرمت داشتن،گرامی داشتن

فراز

بلندی

استعداد

آمادگی،توانایی

کسب کردن

به دست آوردن

اصول

جمع اصل،ریشه ها،بنیادها

مشقّت

سختی،دشواری،رنج

اعتبار

ارزش،آبرو،قدرر و منزلت

منطقی

آن چه از روی منطق و تعقّل باشد

تدبیر

اندیشیدن،مشورت کردن

مهار

عِنان،افسار،زمام

توکّل

اعتماد کردن،به امید خدا بودن

مهارت

ماهر بودن در کاری،استادی

چیرگی

پیروزی

نشیب

سرازیری،پایین

خاص

ویژه

نصیب

بهره،سهم کسی از چیزی

خلّاق

آفریننده

نفرت

بیزاری،کراهت داشتن

خیال

گمان،وهم

هیجانات

جمع هیجان،برانگیخته شدن،به جوش و خروش آمدن

سرشار

پر،لبریز    

سنجیده

حساب شده    

شتابان

شتابنده،به عجله  

 

درس چهار سفر شکفتن به همراه توضیحات پایه هشتم 

توضیحات در ادامه مطلب

درس چهار سفر شکفتن به همراه توضیحات پایه هشتم

نمونه سوال آزمون کتبی ماهانه فارسی هشتم - ماه مهر

نمونه سوال آزمون کتبی ماهانه فارسی هشتم - ماه مهر

ا. معنای نظم و نثر :

عقل ها حیران شود کز خاک تاریک نژند    

چون بر آید این همه گل های نغز کامکار 

این کشور  مردان گرد،یلان پردل ، دلیران و شیران نامدار است. 

2. معانی واژه :

نستوه     خامه      زر ناب      ستبر         بوریا      بی کینه    استعداد     سپند

3. درک مطلب :

مفهوم بیت زیر چیست؟

تامل در آیینه ی دل کنی   صفایی به تدریج حاصل کنی

الف.خداشناسی از راه خودشناسی

ب. دور کردن دل از بدی ها و پاکی آن

ج. سفارش به خود شناسی برای خداشناسی

نمونه سوال آزمون کتبی ماهانه فارسی هشتم - ماه مهر

معنی شعر صورتگر ماهر کلاس هشتم همراه با آرایه های ادبی

صورتگر ماهر

قالب شعر:قصیده

راستی را کس نمی­داند که در فصل بهار    از کجا گردد پدیدار این همه نقش و نگار؟

راستی را: به راستی  (قید)  پدیدار: آشکار، پیدا، عیان               نقش و نگار: تصاویر رنگارنگ، صورت­های متنوع  

معنی بیت 1 :به راستی هیچ کس نمی­داند که در فصل بهار، این همه نقش و نگار زیبا از کجا پیدا می­شوند؟

عقل­ها حیران شود، کز خاک تاریک نژند    چون برآید این­همه گل­های نغزِ کام­کار؟

آرایه ها:انسان نمایی/نغمه حروف:تکرار(ک)

حیران: متحیّر، متعجّب، سرگشته                نژند: تیره، غمگین، اندوهگین، سرد و نمناک

برآید: می­روید، رشد می­کند                  نغز: خوب، نیکو          کامکار: خوش­بخت، کامروا، دل­پسند


دنباله در ادامه مطلب

معنی شعر صورتگر ماهر کلاس هشتم همراه با آرایه های ادبی

دانلود پاورپوینت درس سوم ( ارمغان ایران ) فارسی هشتم


دانلود پاورپوینت درس سوم ( ارمغان ایران ) فارسی هشتم

دانلود در ادامه مطلب

دانلود پاورپوینت درس سوم ( ارمغان ایران ) فارسی هشتم

زندگینامه حافظ شیرازی بمناسبت 20 مهر زاد روز حافظ

تصویر حافظ شیرازی

زندگینامه حافظ شیرازی بمناسبت 20 مهر زاد روز حافظ

حافظ شیرازی

(سال و محل تولد: 726 هـ.ق- شیراز ، سال و محل وفات: 791 هـ.ق- شیراز)
شمس الدین محمد ملقب به خواجه حافظ شیرازی و مشهوربه لسان الغیب از مشهورترین شعرای تاریخ ایران زمین است که تانام ایران زنده و پابرجاست نام وی نیزجاودان خواهد بود.
با وجود شهرت والای این شاعران گران مایه در خصوص دوران زندگی حافظ بویژه زمان به دنیا آمدن او اطلاعات دقیقی در دست نیست ولی در حدود سال 726 ه.ق در شهر شیراز به دنیا آمد است.
اطلاعات چندانی از خانواده و اجداد خواجه حافظ در دست نیست و ظاهراً پدرش بهاء الدین نام داشته و در دوره سلطنت اتابکان فارس از اصفهان به شیراز مهاجرت کرده است. شمس الدین از دوران طفولیت به مکتب و مدرسه روی آوردو آموخت سپری نمودن علوم و معلومات معمول زمان خویش به محضر علما و فضلای زادگاهش شتافت و از این بزرگان بویژه قوام الدین عبدا... بهره ها گرفت.

دنباله درادامه مطلب

زندگینامه حافظ شیرازی بمناسبت 20 مهر زاد روز حافظ

قالب شعری چهارپاره ( دوبیتی های پیوسته ی نو )

قالب شعری چهارپاره ( دوبیتی های پیوسته ی نو ) 

این قالب که گاهی به غلط به ان رباعیات پیوسته می گویند قالبی است که مقارن با شعر نو به وجود امد و آن مرکب است از بندهای دو بیتی است که با هم افتراق قافیه و  اتحاد معنی دارند . به عبارت ساده تر آن که این شعر شامل چند دوبیتی است با قافیه های متفاوت ولی کل شعر از نظر معنا با هم در ارتباط است و به هم مربوط است . معمولا مصرع های زوج (سمت چپ ) هم قافیه اند .

برخی از شاعران قافیه را در مصرع های دیگر به صورت ضربدری هم آورده اند یا مصرعهای سمت راست هم قافیه دارند مثل شعر (مرغ شباهنگ ) ملک الشعرای بهار ، ولی معمول همان است که گفتیم .

قالب شعری چهارپاره ( دوبیتی های پیوسته ی نو )

داستان کوتاه بلوچی میروک

داستان کوتاه بلوچی میروک

میروک فرزند شاه محمد از طایفه رئیسی و یکی از خانواده های قدیمی ساکن در پیردان (بخش سرباز) است . نام میروک در اصل کوتاه شده ی میرم خاتون است.او را میرگل هم می نامیده اند.در دیوان عزت نام او به شکل مهروک ،مهرگل و مهرجان نیز آمده است.

زیبایی میروک در منطقه زبانزد همه بوده و با اینکه خواستگاران بسیاری از حکام و طوایف گوناگون داشته بوده ، هر کسی را پسند نمی کرده است .در آنجا رسم براین بوده است که از دختر نیز سوال می کنند که آیا خواستگار را به همسری خود قبول دارد یا نه ،حتی دیدن متقابل آنها را موافق و شرع می دانند.ملا فاضل (وفات ۱۲۳۲هجری شمسی ) ، از شاعران بزرگ بلوچ ،از طایفه رند و از اهالی مند که امروزه در بلوچستان پاکستان قراردارد،با شنیدن وصف زیبایی میرک برای خواستگاری به پیردان نزد پدر او شاه محمد می شتابد.

پدر میروک نظر او را خواستار می شود،اما میروک ملا فاضل را،به دلیل اینکه سن زیادی داشته و از سیمای خوشی نیز برخوردار نبوده است ، نمی پذیرد . ملافاضل با اندوه فراوان به دیار خود باز می گردد و از آنجا به وسیله ی یک کپوت (قمری )شعری عاشقانه برای میروک به پیردان می فرستد که از اشعار زیبای بلوچی درباره ی میروک است.

دنباله در ادامه مطلب

داستان کوتاه بلوچی میروک

پاورپوینت تشریح ساختار کتاب آموزش مهارت های نوشتاری سال هفتم و هشتم

پاورپوینت تشریح ساختار کتاب آموزش مهارت های نوشتاری سال هفتم و هشتم

http://zibasazeaisan.blogfa.com/

پاورپوینت تشریح ساختار کتاب آموزش مهارت های نوشتاری سال هفتم و هشتم

معنی کلمات مهم و متن ستایش ( بخش آغازین فارسی کلاس هفتم متوسطه ی اول )

معنی کلمات مهم و متن ستایش ( بخش آغازین فارسی کلاس هفتم متوسطه ی اول )

نامه    :   کتاب

مونس :  همدم ، یار

کارگشا :  حل کننده ی مشکلات ،گشایش گر

نانموده :  آشکار نشده ، پنهان

هست کن : ایجاد کننده،به وجود آورنده

ظلمت : تاریکی ، نادانی ، گمراهی

درازدستی : ستمگری ، تجاوز کردن

عنایت : بخشایش ، لطف

جان باختن : مردن ، جان فدا کردن

دست آویز : پشت و پناه  ، بهانه ، وسیله ، دست گیرنده

کوته : کوتاه 

---------------------------

بیت اول :

ای نام تو بهترین سر آغاز  -  بی نام تو نامه کی کنم باز

معنی بیت : ای خداوندی که ذکر نام تو بهترین آغاز برای هر کاری است . من بدون نام تو ، چگونه می توانم این کتاب را آغاز کنم . 

بیت دوم :

دنباله در ادامه مطلب

معنی کلمات مهم و متن ستایش ( بخش آغازین فارسی کلاس هفتم متوسطه ی اول )

تشریح متفاوت شعر زنگ آفرینش از کتاب فارسی هفتم

تشریح متفاوت شعر زنگ آفرینش از کتاب فارسی هفتم

شعر « زنگ آفرینش »که در کتاب فارسی هفتم آمده است ، از مجموعه شعر « به قول پرستو »برگزیده شده است . بیان ادبی در حد فهم یک نوجوان و حتی کودکان ، ویژگی آشکار این سروده است . ساختار عمودی شعر ، طرحی داستانی– روایی دارد . شاعر به خوبی از عنصر جان بخشی بـه اشیا و از شخصیت هـای حیوانی بهـره بـرده اسـت و از ایـن دیـد بـه گونـه ای یادآور فضـای داستانی « فابل » است . در این سـروده گونه ای از مراعات نظیر دیده می شـود که در کتـاب فارسی سوم راهنمایی «زنجیره ی معنایی» یا « شبکه معنایی » نامیده شده است .

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , وبلاگ قیصر
» بخش تصاوير زيباسازی »  www.gheisar2010.blogfa.comكليك كنيد

صبـح یک روز نـو بهــاری بـود          روزی از روز های اول ســال

بچه ها در کلاس جنگل سبز          جمع بودند،دور هم خوش حال

مهر ماه ، نو بهاری است

شـاعر بـه شیـوه ی داستـان سرایی معاصـر ، زمان و مکان داستان واره ی خـود را مشخص می کند : زمان ، روزی از روز های اول سال است . ترجیحا باید گفت اول سال خورشیدی ( بـه قرینـه ی تعبیراتی هم چون « روز نو بهاری » و « جنگل سبـز » ) از دیدگاهی ادبی نیزمی توان مهر ماه را نو بهار دانست ( آغاز پرورش شکوفه های استعداد )

دنباله در ادامه مطلب

تشریح متفاوت شعر زنگ آفرینش از کتاب فارسی هفتم

زندگی نامه مولانا جلال الدین محمد مشهور به مولوی به مناسبت 8 مهر روز بزرگداشت مولانا

زندگی نامه مولانا جلال الدین محمد مشهور به مولوی به مناسبت 8 مهر روز بزرگداشت مولانا

زادگاه مولانا
جلال‌الدين محمد درششم ربيع‌الاول سال604 هجري درشهربلخ تولد يافت. سبب شهرت او به رومي ومولاناي روم، طول اقامتش‌ و وفاتش درشهرقونيه ازبلاد روم بوده است. بنابه نوشته تذكره‌نويسان وي درهنگامي كه پدرش بهاءالدين از بلخ هجرت مي‌كرد پنجساله بود. اگر تاريخ عزيمت بهاءالدين رااز بلخ در سال 617 هجري بدانيم، سن جلال‌الدين محمد درآن هنگام قريب سيزده سال بوده است. جلال‌الدين در بين راه در نيشابور به خدمت شيخ عطار رسيد و مدت كوتاهي درك محضر آن عارف بزرگ را كرد.

دنباله در ادامه مطلب

زندگی نامه مولانا جلال الدین محمد مشهور به مولوی به مناسبت 8 مهر روز بزرگداشت مولانا

بارم بندی کتاب فارسی هفتم و هشتم سال تحصیلی 94-93

بارم بندی کتاب فارسی هفتم و هشتم سال تحصیلی 94-93

نمره گذاری کتاب فارسی هفتم و هشتم در نوبت اول و دوم بر اساس الف : معنی شعر و نثر 

ب: شناخت و معنی واژگان  ج: درک متن  د: دانش های زبانی و ادبی  ح: خودارزیابی  خ : حفظ شعر

به استناد مطالب کتاب راهنمای دبیر اثر گروه ادبیات سازمان تألیف کتاب های درسی

عضویت در خبرنامه سایت