تارنمای رسمی عبدالحمید خدایاری

به تارنمای رسمی عبدالحمید خدایاری شاعر، نویسنده و پژوهشگر بلوچ خوش آمدید .برای استفاده مطلوب در تارنما عضو شوید واز مطالب ناب و منحصر بفرد آن استفاده کنید.

آخرین ارسالی های انجمن

بلوچستان باستانى از آغاز تا اسلام

بلوچستان باستانى از آغاز تا اسلام

درآمد:

بخش بزرگى از جنوب شرقى فلات ايران، يعنى منطقه ه‏اى كه امروزه استانهاى كرمان، هرمزگان، سيستان و بلوچستان، بخش غربى كشورپاكستان، و جنوب افغانستان را در بر می گيرد، همانند بخشهاى جنوبى شمال شرقى فلات، يعنى خراسان از نظر باستان‏شناسى نسبت به ساير بخشهاى ايران ناشناخته‏ تر مانده است. اين بخش از فلات كه در نوشته‏هاى باستان شناسان و خاور شناسان غربى منطقه "مرزهاى ايران و هند" خوانده شده، منطقه‏اى است كه به سبب وضعيت جغرافيايى ويژه خود ؛ امروزه جمعيت كمى دارد. پيشترها تصور مى‏شد كه در دورانهاى كهن و پيش از تاريخ نيز چنين بوده و اثرى از تمدنهاى بزرگ و اجتماعات انسانى و دهكده‏ها و شهرها در آن منطقه وجود نداشته است. به اين سبب تا حدود 3 دهه پيش، باستان شناسان اين منطقه را تنها يك راهرو بزرگ ارتباطى بين تمدنهاى هندى و تمدنهاى باختر فلات ايران و ميان رودان مى‏دانستند. يكى از علل ناشناس ماندن منطقه و عدم توجه باستان شناسان به آن از نظر باستان ‏شناسى نيز همين پندار اشتباه بوده است.


سلام کاربر گرامی . برای استفاده از تمام مطالب در تارنما عضو شوید .در صورت ثبت نام با نام نامأنوس و مستهجن و ایمیل کذایی اکانت شما مسدود از فهرست اعضا حذف خواهید شد.با عضویت رایگان در این تارنما می توانید از تمامی خدمات فعلا به رایگان استفاده نمایید.
براي نمايش ادامه اين مطلب بايد عضو شويد !
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد

اگر قبلا ثبت نام کرديد ميتوانيد از فرم زير وارد شويد و مطلب رو مشاهده نماييد !

بلوچستان باستانى از آغاز تا اسلام ، اورل اشتين باستان شناس ، هرتسفلد باستان شناس بلوچستان ، ژزف كالدول" و "صادق ملك شهميرزادى ، تپه ابليس ، رودخانه هليل رود ، تپه چاه حسينى بمپور ، خاستگاه تمدنهاى مستقر در بلوچستان ،

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب مرتبط

عضویت در خبرنامه سایت