close
تبلیغات در اینترنت
آموزش ادبیات فارسی متوسطه دوم

تارنمای رسمی عبدالحمید خدایاری

به تارنمای رسمی عبدالحمید خدایاری شاعر، نویسنده و پژوهشگر بلوچ خوش آمدید .برای استفاده مطلوب در تارنما عضو شوید واز مطالب ناب و منحصر بفرد آن استفاده کنید.

آخرین ارسالی های انجمن

بانک سوالات امتحانات نهایی زبان و ادبیات فارسی تمام رشته ها و پایه های متوسطه

بانک سوالات امتحانات نهایی زبان و ادبیات فارسی تمام رشته ها و پایه های متوسطه


بانک سوالات امتحانات نهایی زبان و ادبیات فارسی تمام رشته ها و پایه های متوسطه

جدول ساعات و مواد درسی زبان و ادبیات فارسی دورۀ اوّل متوسطه

khodayaar.ir

http://sheklakveblag.blogfa.com/ پریسا دنیای شكلك ها

جدول ساعات و مواد درسی زبان و ادبیات فارسی

دورۀ اوّل متوسطه

ساعات 

 مواد درسی

نوع آزمون  و ارزش یابی

 

4

 

2

 

خواندن فارسی و درک متن

  شفاهی - کتبی

 

املای فارسی

       کتبی

2

 

آموزش مهارتهای نوشتاری

( نگارش و انشا )

       کتبی

منبع : شهدادب با اندکی تغییرات منطبق بر سایت تالیف کتب درسی

دانلود بارم بندی دروس متوسطه ی نظری و پیش دانشگاهی ( دوره متوسطه دوم )

دانلود بارم بندی دروس متوسطه ی نظری و پیش دانشگاهی

پاسخ خودآزمایی های ادبیات فارسی 3 عمومی سال سوم متوسطه

پاسخ خودآزمایی های ادبیات فارسی 3 عمومی سال سوم متوسطه

 


 

پاسخ خودآزمایی های ادبیات فارسی 3 عمومی سال سوم متوسطه

معنی شعر و نثرهای ادبیات فارسی تخصصی 3 سال سوم دبیرستان رشته انسانی

معنی شعر و نثرهای ادبیات فارسی تخصصی 3 سال سوم دبیرستان رشته انسانی


معنی شعر و نثرهای ادبیات فارسی تخصصی 3 سال سوم دبیرستان رشته انسانی

معنی شعر و نثرهای ادبیات فارسی 2 سال دوم دبیرستان

معنی شعرها و نثرهای ادبیات فارسی 2 سال دوم دبیرستان


معنی شعر و نثرهای ادبیات فارسی 2 سال دوم دبیرستان

معنی شعر و نثرهای ادبیات فارسی 1 سال اول دبیرستان

معنی شعر و نثرهای ادبیات فارسی 1 سال اول دبیرستان


معنی شعر و نثرهای ادبیات فارسی 1 سال اول دبیرستان

400ضرب المثل فارسی با معنی و مفهوم به کاررفته در کتابهای فارسی راهنمایی ودبیرستان

400ضرب المثل فارسی با معنی و مفهوم به کاررفته در کتابهای فارسی راهنمایی ودبیرستان

۱-  آب از آب تکان نخوردن : کنایه از آرامش : بدون نگرانی

2- آب از آسیاب افتادن :آرامشی برقرار شد- سرو صدا خاموش شد

3- آب از سر گذشتن:امید نداشتن-  به پایان آمدن امری

4- آب آمد و تیمم باطل شد :اصل کار آمد وفرع بی مورد است

5- آب توی دلش تکان نمی خورد :آرام وآهسته حرکت می کند

400ضرب المثل فارسی با معنی و مفهوم به کاررفته در کتابهای فارسی راهنمایی ودبیرستان

نکات مورد توجه در ارزشیابی املای فارسی

توجه به  نکات زیر در ارزشیابی درس املا ضروری است.

به نام پروردگار

درود بر همه ی همكاران  گرامی دوره ی ابتدایی و متوسطه ی یك و دو

 

با توجه به پرسش های پیوسته ، لازم است در هنگام تصحیح برگه های املایی دانش آموزان عزیز ، به چند نكته ی زیر توجه فرمایند:

تشدید در املا ، نمره ندارد.

با توجه به این كه بود ونبود تشدید در شكل املایی كلمات در فارسی تاثیری ندارد؛بنابراین تشدید ارزش املایی ندارد وهمكاران گرامی نباید نمره ای به آن اختصاص دهند و یا نمره ای به خاطر ننوشتن آن از دانش آموز كم كنند.

جدا یا پیوسته نویسی نمره ندارد

جدانویسی و پیوسته نویسی كلمات مركب ،سلیقه ی رسم الخطی است . هر دوشكل نوشتاری این گونه واژه ها( كتابخانه / كتاب خانه) از نظر ما درست است و نباید برای این تفاوت نوشتاری نمره ای از دانش آموز كم گردد.

کاربرد نشانه ی کسره ی اضافه ی کوچک وبزرگ یکسان است

 

نوشتن كلماتی كه در تركیب آن ها از كسره ی اضافه ی استفاده شده ، كوچك یا بزرگ نوشتن این نشانه ( لانه ی بلبل / لانهء ) ، تفاوتی ندارد و نباید نمره كم گردد..

                             گروه زبان وادب فارسیدفتر تآلیف کتب درسی

                             تاریخ: شنبه 4 آبان 1392  ساعت: 15:22

پاسخ خودآزمایی آرایه های ادبی سال سوم انسانی

پاسخ خودآزمایی آرایه های ادبی سال سوم انسانی

خود آزمايي  درس اول :                                                  

سرو چمان من چرا ميل چَمَن  نمي کند                هــمـدم گـل نمي شـود، يادسـَمَن  نمي کند


گشته غمزه ي تو شد حافظ ناشنيده پند                  تيغ سزاست هر كه را درد سخن نمي كند


1- در شعري که خوانديد، رديف را مشخص کنيد؟         نمي كند /  نمي كند


2- حروف قافيه در اين شعر کدام اند؟  -َ ن


3- کلمه قافيه در مصراع آخر کدام است؟    سخن  /  سمن


4- تخلّص را در اين شعر نشان دهيد؟    حافظ /  که در بيت پاياني آمده است.


5- کدام بيت مُصّرع است؟  بيت اول


6- آيا اين شعر از نظر قالب با شعري که در آغاز درس آمده است، تفاوت دارد؟ خير


7- غزلي را از مولوي، سعدي يا حافظ انتخاب کنيد و موارد گفته شده در درس را در آن نشان دهيد؟ تکلیف دانش آموز .

پاسخ خودآزمایی آرایه های ادبی سال سوم انسانی

پاسخ خود آزمایی های ادبیات فارسی اول دبیرستان

پاسخ خود آزمایی های ادبیات فارسی اول دبیرستان
درس اول صفحه ی ۶

1- سزاوار ، خوش گوار- نیستی ، هستی – خواری ، سروری – زیبنده ، درخورنده گزید ، رسید بازپسین ، پیشین – بندی ، پندی – راه نماینده ، آگاهانندهستوده ، شنوده – کار ، خار .

 

2-ارجمند گرداننده ی بندگان از خواری ، درپای افکننده ی گردن کشان از سروری
  3- دعا می کند تا دنیا برقرار است بر پیامبر و خاندانش درود باد
4-علم ناقص و جزیی ما را به دریای بی پایان علم و معرفت خود متصل کن
  5- زیرا با گستاخی خود نشان می دهد معرفت حضور در بارگاه خداوندی را ندارد و از بین بردن غرور راکه لازمه بندگی است به جا نیاورده است

درس دوم – ادبیات حماسی (رزم رستم وسهراب (۱) ) صفحه ی ۱۴
1- بیت های : چویک ماه شد، همچو یک سال بود برش چون بر رستم زال بود
چوده سال شد زان زمین کس نبود که یارست با وی نبرد آزمود
2- پسر پدر را بکشد و سپس سهراب نیز به دست فرستادگان مخصوصش کشته شود و به این طریق دشمنان جدی او از بین بروند
3- کاووس را از تخت بردارد و پدرش ، رستم را به جای او بنشاند و سپس به توران آمده افراسیاب را نیز از تخت به زیر کشد
4- افراسیاب

دنباله در ادامه مطلب

پاسخ خود آزمایی های ادبیات فارسی اول دبیرستان

پاسخ خود آزمایی های ادبیات فارسی سال سوم علوم انسانی

پاسخ خود آزمایی های ادبیات فارسی سال سوم علوم انسانی
خودآزمایی درس اول( ستایش خدا و نعت پیامبرص)ص۵

۱-بیت سوم« یتیمی که ناکرده قران درست کتب خانه ی چند ملت بشست »
۲- معراج
۳ـ خانه ای که دارای حرمت و جنگ کردن در آن حرام است وهر کس در آن پناه می گرفت از حمله ی دیگران در امان بود.
۴ـ بزرگ داشت ، پاس داشت و گرامی داشت.
۵ـ عطارد دبیر فلک و مظهر نویسندگی است .
۶- فرشتگان- ستارگان
۷ – بیت۶ درس ستایش خدا← «نماند هیچ کس او ماند و بس»

خودآزمایی درس دوم( رستم و اسفندیار ۱)ص۱۳
۱ـ الف)چهار چهره در میان اسطوره ها داریم که رویین تن هستند. آن ها عبارتند از: الف)آشیل:قهرمان داستان ایلیادازهومر(یونانی)که به جزپاشنه ی پایش هیچ جای بدنش آسیب پذیرنبودوپاشنه ی پایش در جنگ تروا هدف تیر پاریس قرار گرفت واز بین رفت.
ب)زیگفرید:قهرمان سرود نیبلونگن (nibelungen)است که به جز شانه ها یش هیچ جای بدنش آسیب پذیر نبودوپهلوانی به نام هاگن با زوبین به میان دو شانه اش می زدند او را می کشد. پ)بالدر.حماسه شمال اروپاست.
ت)اسفندیار که چشمش آسیب پذیر بود.
وجوه اشتراک : الف)هر چهار تاجوان و زیبا بودند ب)عمر کوتاه داشتند پ)از صفات انسانی ومعنوی بر خوردار بودندورویین تن بودن آن ها فره ی ایزدی است. ت)همه جنگ جو بودند ح)مرگ همه آن هابه وسیله ای خاص است ج)همه آن ها از یک نقطه آسیب پذیر بودند.

پاسخ خود آزمایی های ادبیات فارسی سال سوم علوم انسانی

پاسخ خود آزمایی های ادبیات فارسی سال دوم انسانی

پاسخ خود آزمایی های ادبیات فارسی سال دوم انسانی

خودآزمایی درس اول ص۵
۱- ای کریمی که بخشنده ی عطایی وای حکیمی که پوشنده ی خطایی .
-در دل های ما جز تخم محبت مکار وبرتن وجان های ما جز الطاف و مرحمت خود منگار .
– به نام آن خدایی که نام او راحت روح است وپیغام او مفتاح وفتوح است .
– سلام او در وقت صباح مؤمنان را صبوح است وذکر او مرهم دل مجروح است .
اعمال انسان ، تلمیح دارد به حدیث «الدنیا مزرعه الاخره»
اشاره دارد به ضربت خوردن حضرت علی (ع) وبه شهادت رسیدن ایشان به دست عبدالرحمن بن ملجم مرادی وحضرت علی (ع) به امام حسن (ع) دستور داد که با او مدارا کنند .
بیت هشتم (( نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت متحیّرم چه نامم شه مُلک لافتی را ))
منظور از پیام آشنا در بیت حافظ(( معشوق وخدا )) وآشنا «عاشق وخود حافظ » است . ولی در این شعر که شهریار آن را از حافظ تضمین کرده است منظور از پیام آشنا «حضرت علی(ع) »و آشنا «خود شهریار» می باشد .
الف: هرکاری که با نام خدا آغازنشود ، ابتر است. اشاره دارد به حدیث «کُلُّ امرٍذی بالٍ
لَم یَبدأُ فیه بِبِسمِ الله فَهُوَ ابتر
ب : در درس ناله ی مرغ اسیر ومرغ گرفتارسال اول :
۷-آن کسی راکه دراین ملک سلیمان کردیم
ملت امروزیقین کرد که اواهریمن است
به یکی از داستان های حضرت سلیمان اشاره دارد .
ج )بیسستون برسرراهست مبادازشیرین خبری گفته و غمگین دل فرهاد کنید
( به داستان شیرین و فرهاد اشاره دارد)

پاسخ خود آزمایی های ادبیات فارسی سال دوم انسانی
عضویت در خبرنامه سایت