تارنمای رسمی عبدالحمید خدایاری

به تارنمای رسمی عبدالحمید خدایاری شاعر، نویسنده و پژوهشگر بلوچ خوش آمدید .برای استفاده مطلوب در تارنما عضو شوید واز مطالب ناب و منحصر بفرد آن استفاده کنید.

آخرین ارسالی های انجمن

جمله و انواع جمله از حیث ارکان ،پیام ،مفهوم ،نظم و فعل

جمله و انواع جمله از حیث ارکان ،پیام ،مفهوم ،نظم و فعل

جمله مجموعه‌اى است به‌هم‌پیوسته از کلمات که پیامى را بیان مى‌کند. جمله داراى اجزاء و ارکان است. ارکان جمله آن قسمت‌هایی هستند که اگر حذف شوند، ساختمان جمله از هم می‌پاشد. اجزاى جمله آن‌ها هستند که حذفشان به ساختمان جمله آسیبى نمى‌رساند.

اقسام جمله از لحاظ ارکان:

1. نهاد (مسندالیه یا فاعل) + فعل خاص: محمد آمد.

 

2. نهاد + مفعول + فعل خاص:محمد کتاب را آورد.

 

3. نهاد + مسند + فعل اسنادی: محمد با هوش است.

 

هر یک از این سه هسته، معمولا اجزایى مى‌پذیرند از قبیل متمم، قید، بدل و مضاف‌الیه.

جمله و انواع جمله از حیث ارکان ،پیام ،مفهوم ،نظم و فعل

400ضرب المثل فارسی با معنی و مفهوم به کاررفته در کتابهای فارسی راهنمایی ودبیرستان

400ضرب المثل فارسی با معنی و مفهوم به کاررفته در کتابهای فارسی راهنمایی ودبیرستان

۱-  آب از آب تکان نخوردن : کنایه از آرامش : بدون نگرانی

2- آب از آسیاب افتادن :آرامشی برقرار شد- سرو صدا خاموش شد

3- آب از سر گذشتن:امید نداشتن-  به پایان آمدن امری

4- آب آمد و تیمم باطل شد :اصل کار آمد وفرع بی مورد است

5- آب توی دلش تکان نمی خورد :آرام وآهسته حرکت می کند

400ضرب المثل فارسی با معنی و مفهوم به کاررفته در کتابهای فارسی راهنمایی ودبیرستان

دانلود مجموعه 130سوال نگارش سوم راهنمایی با فرمتword

دانلود مجموعه 130سوال نگارش سوم راهنمایی با فرمتword

دانلود 

دوستان با نظرات سازنده ی خود ما را در بهبود هر چه بهتر مطالب سایت یاری نمائید.

 

شيوه نامه ي ارزش يابي فارسي تازه تاليف دوره ي راهنمايي

شيوه نامه ي ارزش يابي فارسي تازه تاليف دوره ي راهنمايي
ارزش يابي آزمون هاي مستمر و پاياني درس هاي فارسي ( مهارت خواندن وكاربست ريز مهارت هاي خوانداري )؛انشا (مهارت نگارش و خلاقيت هاي نوشتاري ) واملا (مهارت درست نويسي و توانايي تشخيص شكل هاي نوشتاري ) ، منطبق با مصوّبه ي شوراي عالي آموزش و پرورش و آيين نامه ي ارزشيابي دوره ي راهنمايي به شرح زير  است :
1-  خواندن فارسي: شفاهي - عملي (20 نمره)

ارزش يابي تكويني : 20 نمره
آزمون تكويني (مستمر) مي‌تواند شامل  موارد زير باشد : روخواني متن با رعايت آهنگ و لحن ، درك مطلب، خودارزيابي، دانش‌هاي زباني و ادبي، كارگروهي ، حفظ شعر،مطالعه و كتاب خواني وپژوهش،توانايي در سخنوري وفنّ بيان،پاسخ به فعّاليّت‌‌ها و تمرين ها،شعرخواني و روان خواني.
يادآوري : نمره ي هر يك از ريزمواد ها ي بالا به تشخيص معلّم و متناسب با شرايط كلاس و درس تعيين مي شود.
ارزش يابي پاياني : 20 نمره

شيوه نامه ي ارزش يابي فارسي تازه تاليف دوره ي راهنمايي

شرح درس هفتم فارسی سال سوم راهنمایی ( شعر تماشای بهار )

شرح درس هفتم فارسی سال سوم راهنمایی ( شعر تماشای بهار )

 *  بامدادی که تفاوت نکند لیل و نهار / خوش بود دامن صحرا و تماشای بهار

 1- بامداد : صبح زود   2- لیل : شب 3- نهار : روز    4- خوش : مسند

مصراع اوّل اشاره به صبح کاذب دارد. قسمتی از سپیده دم که  حدّ فاصل بین روشنی و تاریکی است. در اصطلاح می گویند: "  هوا گرگ و میش است. " 

 دیدن دامن صحرا و تماشای بهار خوش بود. یک جمله ی اِسنادی است.

 معنی و مفهوم :  به هنگام سپیده دم ، دیدن فصل بهار چه زیباست !

* آفرینش همه تنبیه خداوندِ دل است / دل ندارد که ندارد به خداوند اقرار

 1-  آفرینش : پدیده های خلقت ، این واژه اسم مصدر است. ( بن مضارع + ِ ش )  2-  ( همه ) در مصراع اوّل به معنی تماماً در مفهوم قید است.  3- تنبیه : آگاهی  4- خداوند ِدل : صاحب دل ،  عاشق ، دوست دار حقیقت

5-  دل ندارد : عاشق نیست ، بصیرت و آگاهی ندارد.  6- اقرار : بیان کردن

 معنی و مفهوم : پدیده های خلقت ، آگاه کننده ی انسان های عاشق و خردمند است. هرکسی که زبان ستایشگری خداوند را نداشته باشد، عاشق نیست.

شرح درس هفتم فارسی سال سوم راهنمایی ( شعر تماشای بهار )

دانلود جدول کلمات آموخته های فصل دوم و سوم سال هفتم

LooGixدانلود جدول کلمات آموخته های فصل دوم و سوم سال هفتم


 با تشکر از همکار خوبم ،
خانم غلامی مدیر وبلاگ "زنگ انشـــا" که زحمت طراحی جداول رو متقبّل شدند.

جدول اصلاحیه اشتباهات کتاب فارسی هفتم

جدول اصلاحیه اشتباهات کتاب فارسی هفتم

 

صفحه

درست

نادرست ( چاپ كتاب)

1

33 ، خط ششم

متوجّه شديد

متوجّه شدي

2

34 ، خط دوازدهم

نقل قول

نقل و قول

3

40 ، سطر هجدهم

مصوّب

مصوبّ

4

60 ، بيت سوم

شدش گيتي به پيش چشم ، تاريك

شدش گيتي به چشم چشم ، تاريك

5

99، بيت سوم در نكته ي دوم

نكردي در اين روز بر من جفا /

كه تو شير مردي و من پير زن

نكردي در اين روز بر من جفا كه /

تو شير مردي و من پير زن

6

117 ، بعد از عنوان فصل سطر دوم

‹‹– رستگاري ›› حذف شود

– رستگاري

7

122، خط چهارم تمرين شماره 1

جمله ي : املا در دوره ي اول متوسطه ،شامل دو بخش است : حذف شود

املا در دوره ي اول متوسطه ، شامل دو بخش است :

8

پشت جلد كتاب

تصويرآرامگاه عطار نيشابوري  بايد قرار بگيرد .

تصوير كنوني مربوط به آرامگاه خيام نيشابوري است 

 

روش های ایجاد انگیزه و رغبت در دانش آموزان توسط معلم

روش های ایجاد انگیزه و رغبت در دانش آموزان توسط معلم

انگیزه به دو نوع درونی و بیرونی قابل تقسیم است.از انگیزه بیرونی می‌توان به تقویت‌کننده‌هایی چون پول، تائید، محبت، احترام، نمره ،واز تقویت‌کننده‌های درونی می‌توان به رضایت خاطر و احساس خوب از یادگیری اشاره کرد.آنچه که بیشتر موجب رفتار خود‌جوش می‌شود، انگیزه درونی است. هدف عمده فعالیت‌های پرورشی معلم یا مربی این است که دانش‌آموز به تدریج از انگیزه‌های بیرونی به سمت انگیزه‌های درونی هدایت شود.
تفاوت اساسی افراد دارای انگیزه درونی با افراد دارای انگیزه بیرونی این است که افراد با انگیزه درونی احساس کفایت بیشتری در خود دارند و کمتر به دیگران اجازه می‌دهند که محرک رفتارشان شوند. این گروه از دانش‌آموزان، خود تعیین کننده رفتارها هستند و به خاطر کفایتی که در خود احساس می‌کنند، باور دارند که می‌توانند با رفتارشان بر محیط خود تأثیر بگذارند.

این گروه از دانش آموزان با انگیزه درون‌گرا، تصورشان این است که موفقیت و عدم موفقیت در تحصیل به خاطر نحوه رفتار صحیح یا غلط خودشان است. اما برخلاف آنها، دانش‌آموزان باانگیزه برون‌گرا، احساس بی‌کفایتی یا کفایت کم داشته و همواره تصور می‌کنند که موفقیت آنها تحت تأثیر عوامل محیطی نظیر:معلم و سوالات سخت است. این گروه از دانش‌آموزان حتی اگر درس بخوانند، باز هم موفقیت چندانی نخواهند داشت. چرا که اندک تلاش آنها به خاطر همان انگیزه‌های بیرونی، همچون فرار از تنبیه یا کسب خواسته معلم است. اینان در صورت کسب موفقیت اندک هم آن را به شانس و تصادف نسبت می‌دهند و نه به تلاش و استعداد خود.

روش های ایجاد انگیزه و رغبت در دانش آموزان توسط معلم

ضرب المثل های کتاب فارسی هفتم ( دوره اول متوسطه) در بخش فعالیت های نوشتاری

ضرب المثل های کتاب فارسی هفتم ( دوره اول متوسطه) در بخش فعالیت های نوشتاری

ضرب المثل ها جمله های کوتاه و معمولا تصویری و سرشار از معانی و مفاهیم و حکمت هستند و ذهن زبان آموز را بارور و سیراب می سازند .به همین سبب در این قسمت هرکسی فهم و دریافت خود را از ضرب المثل می نویسداین کار باعث می شود هم ضرب المثل در ذهن جایگر شده و به حافظه سپرده شود و هم دست مایه ای در گفتار و نوشتار باشد. 
مثل  واژه ای  عربیست که فارسی آن متل است و ضرب المثل، متل زدن را گویند . فارسی   یکی از آن زبانهایی است که مثل درآن موجودیت گسترده یی  دارد. امروزه  بخشی  زیادی  از مثل های فارسی  در زبانهای دیگر منطقه نیز نفوذ کرده است.

مثل ها گاهی بسیارکوتاه اند مانند:« کارد و استخوان » ویا می گویند که«مشت ودروش » ویا «خر و خم » :که به داستان درازی بسته است.

گاهی طولانی است مثلاً« خربوزه از خربوزه رنگ می گیرد، همسایه از همسایه » و یا می گویند  که:« گژدم را گفتند که چرا در زمستان بیرون نمی آیی؟ گفت: در تابستان چه قیمتی دارم که در زمستان بر آیم»

گاهی به گونه یی یک  مصراع شعر است. مثلاً«پایان شب سیه سپید است»

گاهی هم مصراع یا بیت شاعری است . مثلاً این بیت رودکی سمرقندی:

هرکه نامخت از گذشت روزگار

هیچ ناموزد زهیچ آموزگار

****************************************
ضرب المثل  درس ۱ : انسان به آرزو زنده است.
     

در داستانهای اسلامی آمده است که:

ضرب المثل های کتاب فارسی هفتم ( دوره اول متوسطه) در بخش فعالیت های نوشتاری

سؤالات تستی با پاسخ فصل های 1، 2 و 3 فارسی سوم راهنمایی

سؤالات تستی با پاسخ فصل های 1، 2 و 3 فارسی سوم راهنمایی

1-     در بیت زیر کدام آرایه ی ادبی به کار رفته است ؟

بنی آدم اعضای یک پیکرند       که در آفرینش ز یک گوهرند

    1- تشبیه            2- کنایه 3- تشخیص         4- جناس

2- کدام کلمه با بقیه هم خانواده نیست ؟   1- مشتاق    2- تشویق           3- شفقت           4- اشتیاق

3- شباهت قصیده با غزل در چیست ؟

     1- وزن          2- موضوع           3- تعداد ابیات                  4- طرز قرار گرفتن قافیه

4- موضوع غزل در کدام گزینه آمده است ؟ 

    1- بیان عاطفه و احساس            2- فراق و جدایی  3- عشق 4- همه ی موارد

5- منجی یعنی :   1- نجات یافته                 2- نجات دهنده                3- مناجات کننده  4- نجوا کننده

6- املای کدام گزینه با توجه به معنی غلط است ؟

     1- خسلت : ویژگی                   2- اعظم : بزرگتر   3- نصرت : یاری               4- رخصت : اجازه

سؤالات تستی با پاسخ فصل های 1، 2 و 3 فارسی سوم راهنمایی

نکات مورد توجه در ارزشیابی املای فارسی

توجه به  نکات زیر در ارزشیابی درس املا ضروری است.

به نام پروردگار

درود بر همه ی همكاران  گرامی دوره ی ابتدایی و متوسطه ی یك و دو

 

با توجه به پرسش های پیوسته ، لازم است در هنگام تصحیح برگه های املایی دانش آموزان عزیز ، به چند نكته ی زیر توجه فرمایند:

تشدید در املا ، نمره ندارد.

با توجه به این كه بود ونبود تشدید در شكل املایی كلمات در فارسی تاثیری ندارد؛بنابراین تشدید ارزش املایی ندارد وهمكاران گرامی نباید نمره ای به آن اختصاص دهند و یا نمره ای به خاطر ننوشتن آن از دانش آموز كم كنند.

جدا یا پیوسته نویسی نمره ندارد

جدانویسی و پیوسته نویسی كلمات مركب ،سلیقه ی رسم الخطی است . هر دوشكل نوشتاری این گونه واژه ها( كتابخانه / كتاب خانه) از نظر ما درست است و نباید برای این تفاوت نوشتاری نمره ای از دانش آموز كم گردد.

کاربرد نشانه ی کسره ی اضافه ی کوچک وبزرگ یکسان است

 

نوشتن كلماتی كه در تركیب آن ها از كسره ی اضافه ی استفاده شده ، كوچك یا بزرگ نوشتن این نشانه ( لانه ی بلبل / لانهء ) ، تفاوتی ندارد و نباید نمره كم گردد..

                             گروه زبان وادب فارسیدفتر تآلیف کتب درسی

                             تاریخ: شنبه 4 آبان 1392  ساعت: 15:22

دانلود پاورپوینت و طرح درس ، درس ششم

دانلود پاورپوینت و طرح درس ، درس ششم " علم زندگانی "فارسی هفتم


دانلود طرح درس شش                                دانلود پاورپوینت درس شش

            

دو بیتی اصل عشق

دو بیتی اصل عشق

اصل عشق آتش زدن در خرمن است - این جواب عشق در قلب من است

گر تو می خواهی جواب اصل عشق - دل به دریا زن که عشق کار من است

آزمون های هفتگی فارسی هفتم ماه های مهر و آبان

آزمون های هفتگی فارسی هفتم ماه های مهر و آبان

ازمون هفته دوم مهرماه ادبیات فارسی پایه هفتم همراه با پاسخ

به نام خداوند جان و خرد 

دانایی ده که از راه نیفتیم بینایی ده تا در چاه نیفتیم دستگیر که دست اویز نداریم

1)در عبارت بالا منظور از بینایی چیست .

توانایی و قدرت               بینش و اگاهی                  

نورو اشنایی                   دقت کافی

2)در عبارت بالا چند جمله وجوددارد؟ 6 جمله است

3)مولف کدام کتاب نادرست است ؟

اسکندر نامه  نظامی

کشف الاسرار رشیدالدین میبدی                                   

مخزن الاسرار خواجه عبدالله انصاری 

تنفس صبح قیصر امین پور 

آزمون های هفتگی فارسی هفتم ماه های مهر و آبان

پاسخ خودآزمایی های تاریخ ادبیات1سال دوم انسانی(قسمت دوم از درس 13تا پایان)

 پاسخ خودآزمایی های تاریخ ادبیات 1 سال دوم انسانی(قسمت دوم از درس 13تا پایان)

خودآزمايي های نمونه درس سيزدهم :

1- اساسي­ ترين انديشه­ هاي صوفيانه عين القضات را در چه آثاري مي­توان جست و جو كرد؟

 رساله­ هاي يزدان شناخت و تمهيدات.

2- شیوه و سبک نویسندگی عین القضات چگونه است ؟

ساخت نوشته های او بر پایه ی سادگی و بی تکلفی استوار است ودر پاره ایی از نوشته های عین القضات شعر و شعور به هم آمیخته وکلمات و جملات زرین و به یاد ماندنی ایجاد کرده است و در نوشته های خود اشعار زیادی از دیگران و برخی رباعیات عارفانه از خود و هم چنین آیات قرآنی به استشهاد آورده است .

3-  انديشه­ هاي شيخ اشراق بيشتر از چه مايه مي­گرفت؟ از تفكر ايراني و حكمت خسروانی مايه مي­گرفت.

4-  اسرارالتوحيد اثر كيست؟ چند باب دارد و موضوع آن چيست؟

اثر محمدبن منور ـ سه باب دارد ـ موضوع آن درباره­ گفتار و رفتار و حالات شيخ ابو سعيد ابو­الخير عارف برجسته­ قرن پنجم است.

5- ارزش ادبی سمک عیّار را بررسی کنید .

این کتاب باشیوه ی داستان در داستان تدوین شده است که داستان های آن با یکدیگر ساخت و پیوندی استوار دارند.و یکی از بهترین داستان های فارسی در دوران گذشته به حساب می آیددر این داستان اشعاری از شاعران پیشین فارسی مانند عیوقی و فردوسی آمده است .

پاسخ خودآزمایی های تاریخ ادبیات1سال دوم انسانی(قسمت دوم از درس 13تا پایان)

پاسخ خود آزمایی زبان فارسی 1 اول دبیرستان - بخش 2 ازدرس 15 تا پایان

خود آزمایی درس پانزدهم : ( زبان شناسی چیست ؟( ۱ ) صفحه ۷۷
۱- زبان شناسی مثل همه ی علوم دیگر
از روش های رایج در تحقیقات علمی ( مشاهده،تجربه،‌آزمایش و فرضیه سازی ) استفاده می کند.
۲- زبان شناسان برای حل مشکل دگرگونی زبان ،‌ عامل « زمان » را که موجب تحول وتغییر در زمان می شود ،‌کنار می گذارند و مطالعه ی تغییر و تحول زبان را به شاخه ای دیگر از زبان شناسی
به نام زبان شناسی تاریخی می سپارند .
۳- مطالعه و تحقیق در یکی از گویش های مختلف جغرافیایی ،‌ اجتماعی و . . .
۴- باران ملایمی، نم نم می بارید ، به طوری که زمین را اندکی خیس می کرد .
- از این منطقه ، انواع خرما به دست می آید(به عمل می آید) و در آن حیوانات بسیار گوناگونی زندگی می کنند .
- بعد یوسف را به سرآن چاه بردند و لباس او را بیرون آوردند وبه کمرش طنابی بستند .
- وقتی به شهر بصره رسیدیم ، به علت فقر ودرماندگی به دیوانه ها شبیه بودیم و مدت سه ماه بود که موی خود را کوتاه نکرده بودیم .

پاسخ خود آزمایی زبان فارسی 1 اول دبیرستان - بخش 2 ازدرس 15 تا پایان

تحلیلی بر الفبا و املای زبان بلوچی - بخش اول

تحلیلی بر الفبا و املای زبان بلوچی - بخش اول
الفبای زبان بلوچی و آیین نگارش این زبان یک سیر تحولی را پیموده وتوسط صاحب نظران و ادب دانان صحنه ی ادبیات و زبان بلوچی به صورت های گوناگون تعریف و بکار برده شده است و هر کس با سلیقه خودش در نگارش آثار و اشعار خودش اقدام کرده و یک رسم الخط واحدی را بکار نبرده اند. ولی با گردهمایی هایی که توسط صاحب نظرانی به همراهی سید هاشمی به یک نقطه نظر مشترکی دست یافتند ولی با این حال این رسم الخط منتقدان زیادی را بدنبال خودش داشت .ما در این قسمت به بررسی نظرات صاحب نظران و محققین بزرگ در زمینه املاء و نگارش زبان و ادبیات بلوچی می پردازیم.


تحلیلی بر الفبا و املای زبان بلوچی - بخش اول

معنی شعر « علم زندگانی » درس ششم کلاس هفتم متوسطه اول

معنی شعر « علم زندگانی » درس ششم کلاس هفتم متوسطه اول

کبوتر بچّه ای با شوق پرواز            به جرئت کرد روزی با ل و پر باز  

روزی بچّه کبوتری با هیجان و آرزوی بسیار بال و پر خود را برای پرواز باز کرد .

پرید از شاخکی بر شاخساری           گذشت از بامکی بر جو کناری  

ازشاخه کوچکی به شاخه دیگری پریدوازپشت بامی رد شدوکنارجوی آب نشست.

نمودش بس که دور آن راه نزدیک          شدش گیتی به پیش چشم ، تاریک

این راه  کوتاه برایش خیلی دور و طولانی به نظر آمد و دنیا پیش چشمانش تار شد

ز وحشت سست شد بر جای ناگاه            ز رنج خستگی در ماند در راه  

ازوحشت وترس برجای خود خشک شد واز شدّت خستگی،درمانده شدودرراه ماند

فتاد از پای کرد از عجز فریاد             ز شاخی مادرش آواز در داد

خسته شد و از روی ناتوانی و خستگی فریاد  زد،مادرش که روی شاخه ی درختی نشسته بود ، گفت

معنی شعر « علم زندگانی » درس ششم کلاس هفتم متوسطه اول

دو بیتی کاش می شد اثر عبدالحمید خدایاری

http://up.khodayaar.ir/up/khodayar/Pictures/tabloneveshteha_sher/(82).jpg

دو بیتی کاش می شد

کاش می شد کاش را معنا کنیم   -   اندرین ره حرکتی پویا کنیم

کاش راهش ناکجا آباد بود     -        کاش را با معنی آیا کنیم

عبدالحمید خدایاری

معنی شعر « فرشته مهر » پایان درس پنجم کلاس هفتم متوسطه اول

معنی شعر « فرشته مهر » پایان درس پنجم کلاس هفتم متوسطه اول  

مادر ای مریم بزرگ زمان                  خرّم از تو بهار ایمان است  

ای مادر که مانند حضرت مریم در روزگار ما پاک و مقدّس هستی ، ایمان از وجود تو سرچشمه گرفته و بارور شده است .

قلب سرشار  از عطوفت تو                 روشن از آفتاب قرآن است  

قلب تو که پر از مهربانی و لطف است ، از نور قرآن روشن و تابناک است .

مادر ای کهکشان آینه ها                     دست های تو شطّ خورشید است  

ای مادر که مانند کهکشانی از آینه ها هستی ( پاک و زلالی ) ، دست های تو مانند رودخانه ای از نور و گرمای خورشید است . ( گرمای خورشید در دست های تو جریان دارد . )

در طلوع نگاه خسته ی تو                  برق رنگین کمان امید است  

در نگاه خسته ی تو ، امید را می توان دید . ( نگاه تو امید بخش است )

معنی شعر « فرشته مهر » پایان درس پنجم کلاس هفتم متوسطه اول

معرفی کتاب کلیله و دمنه نمونه ای از فابل (داستان حیوانات)

کلیله و دمنه

معرفی کتاب کلیله و دمنه نمونه ای از فابل (داستان حیوانات)

اصل این کتاب هندی « پنچه تنتره » نام دارد، به زبان سانسکریت نوشته شده است. در عصر انوشیروان عادل، به فرمان او و توسط برزویه حکیم به ایران آورده و به زبان پهلوی برگردان شد.
پنچه تنتره پنج باب داشت:
الف)شیر و گاو
ب)دوستی کبوتر و زاغ و موش و باخه و آهو
ج)بوف و زاغ
د)بوزینه و باخه
و)زاهد و راسو

معرفی کتاب کلیله و دمنه نمونه ای از فابل (داستان حیوانات)

دانلود طرح درس روزانه و طرح درس سالانه فارسی هفتم (پایه اول متوسطه اول)

طرح درس روزانه و سالانه را جهت استفاده همکاران در فرمت ورد word قرار داده ام .

                                
  طرح درس روزانه                                      طرح درس سالانه

                             

جدول عاشورا برای فصل های اول و دوم کتاب فارسی هفتم

 

جدول عاشورا برای فصل های اول و دوم کتاب فارسی هفتم

سوالات در ادامه مطلب

جدول عاشورا برای فصل های اول و دوم کتاب فارسی هفتم

معرفی کتاب کار املای فارسی اول و سوم متوسطه اول (اول و سوم راهنمایی)



جهت سفارش ودریافت نرم افزار با شمارهای-09117928091-09112728091-


-علی اصغرشاهینی-

تماس حاصل فرمایید

یا

به آدرس وبلاگ وایمیل زیر مراجعه فرمایید.

ایمیل

adab70@yahoo.com

بیست توصیه برای نوشتن انشای فارسی


                                                  

سلام دانش آموز عزیز،

اگر نمی توانی انشا بنویسی یا انشا نوشتن برای تو مشکل است، غصّه نخور. با توصیه های زیر می توانی بهترین انشا را بنویسی و نمره 20بگیری.هرچند خواندن ونوشتن برای دریافت نمره ی 20 کار نادرستی است. پس با دقّت سفارش های زیر را بخون وبه آن ها عمل کن.

1_ یادت باشد انشا همان گفتن است، اما گفتن مکتوب یعنی همان گونه که حرف می زنی می توانی بنویسی، حتی از گفتن هم آسان تر است . یا حتی شما می توانید گفتارتان را بنویسید. مثلا ًاگر برای خرید به مغازه رفتید و چیزی خریدید، همین رفتن به مغازه را ابتدا به زبان گفتار بنویس و سپس آن ها را تبدیل به نوشتار کن. با این کار شما انشا نوشته اید.
                                                                                                                                                                                       

بیست توصیه برای نوشتن انشای فارسی

دانلود کتاب ورق زن فارسی پایه هفتم

 

 همکاران عزیز سلام

کتاب فارسی پایه هفتم را به صورت فصل به فصل و به صورت ورق زن ، برای شما عزیزان آماده کرده ام.با کلیک بر روی هر فصل آن را دریافت نمایید.(برخی فایلها به علت حجم زیاد فشرده شده اند)  -  دانلود کتاب ورق زن فارسی پایه هفتم

                          

               

                                                             

پاسخ فعالیتهای نوشتاری درس چهارم فارسی پایه هفتم

پاسخ فعالیتهای نوشتاری درس چهارم فارسی پایه هفتم

پاسخ سوال 1:
نوجوانی،دوره انتقال از کودکی به بزرگسالی است.
رابطه و رفتار ما با خود،خانواده و دوستان بسیار مهم است.
دوستی،خوب است که گفتارش درست و رفتارش پسندیده باشد.
دوست خوب،کیمیا است.
کتاب پر رمز آفرینش و شگفتی های طبیعت،سرشار از درس ها و اندرزهاست.
پاسخ سوال 2:
درخت، شاخه ، پرنده: پرنده ای روی شاخه ی درخت آواز می خواند.
آسمان، ستاره، شب: شب هنگام،آسمان پر از ستاره است.
رشد، نوجوانی، نشاط: رشد و نشاط انسان در نوجوانی و جوانی است.

پاسخ فعالیتهای نوشتاری درس چهارم فارسی پایه هفتم

جمله چیست ؟ انواع نهاد کدامند ؟

visit www.loogix.com

جمله چیست؟ انواع نهاد کدامند ؟

جمله سخن یا کلامی است که از دو رکن نهاد و گزاره تشکیل شده است؛مانند: من ±آمدم.

در این جمله واژه ی « من » نهاد است و واژه ی « آمدم » گزاره است و همان طور که می بینید معنای جمله با این دو رکن کامل شده است، پس :

نهاد و گزاره دو رکن اصلی و کامل کننده ی معنای جمله هستند.

حال می خواهیم بدانیم این ارکان چه ویژگی هایی دارند:

ما دو نوع نهاد داریم :

1- نهاد جدا (اختیاری)

2- نهاد پیوسته (اجباری)

جمله چیست ؟ انواع نهاد کدامند ؟

جدول کلمات فصل اول کلاس هفتم ( اول متوسطه اول )

جدول کلمات فصل اول کلاس هفتمجدول کلمات فصل اول کلاس هفتم متوسطه اول

سوالات در ادامه مطلب

جدول کلمات فصل اول کلاس هفتم ( اول متوسطه اول )

دانلود کتاب گویا کلاس هفتم - موسیقی شعرها و حکایت های کتاب فارسی هفتم

دانلود آزمون فارسی - املا - انشا ونگارش سال هفتم برای مهرماه

                         PDF   

                      WORD

                      pdf

                        word

                           PDF    

                            WORD

مراحل نوشتن طرح درس روزانه

مراحل نوشتن طرح درس روزانه

مقدمه:

طرح درس یا سناریوی آموزشی برای نخستین بار در سال 1918 توسط"فرانکلین بوبیت" مطرح شد و لزوم استفاده از سازماندهی در امر یاددهی – یادگیری مورد تأکید قرار گرفت. طرح درس به شکل امروزی آن، در سال 1950 به وسیله روان شناسان برجسته امر تعلیم و تربیت "بنجامین . اس . بلوم" شکل گرفت و در سال 1962 " رابرت گلیرز" نظرات تکمیلی خود را در راستای دیدگاههای بلوم مطرح کرد که تا به امروز نیز مدنظر برنامه ریزان و هدف گذاران آموزشی و دست اندرکاران امور آموزشی در سطح جهان بوده است.

در ایران حیات مجدد "طرح درس" مربوط به هشت نه سال گذشته می باشد. لزوم استفاده از طرح درس، به عنوان ابزار کارآمدی در زمینه تکنولوژی آموزشی، در خدمت افزایش کیفیت نظام آموزشی کشورمان قرار گرفت. و طرح درس به عنوان برنامه ریزی و سازمان دادن به مجموعه فعالیتهایی که معلم در ارتباط با هدفهای آموزشی، محتوای درس و توانائیهای دانش آموزان برای مدت زمان مشخص تدوین می گردد مد نظر قرار گرفت.

از محاسن طرح درس می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

مراحل نوشتن طرح درس روزانه

نکات دستوری و آرایه های ادبی فارسی پایه هفتم

نکات دستوری و آرایه های ادبی فارسی پایه هفتم 

جمله 

جمله به کلمه یا مجموعه ای از کلمه ها گویند که دارای معنی کامل باشد 

گاه یک کلمه به تنهایی یک جمله به حساب می اید 

مانند علی به خانه امد و رفت 

 متن بالا از دو جمله تشکیل شده است و رفت به تنهایی یک جمله است 

در بعضی از جمله ها فعل حذف می شودمانند او را به کجا می بری ؟ به مدرسه اینجا فعل  می برم  حذف شده پس دو جمله است 

شبه جمله ها مانند ندا و منادا واصوات مانند به به جیک جیک یک جمله به حساب می اید 

تمرین درکلاس 

الف)ابیات و عبارات زیر از چند جمله تشکیل شده است 

1)ای نام تو بهترین سر اغاز          بی نام تو نامه کی کنم باز 

نکات دستوری و آرایه های ادبی فارسی پایه هفتم

دانلود طرح درس روزانه درس سوم دروازه ای به آسمان سال سوم راهنمایی




دانلود طرح درس روزانه درس سوم دروازه ای به آسمان سال سوم راهنمایی


جهت دانلود ابتدا بر روی عبارت "دانلود نمایید " کلیک کرده و در صفحه ای که باز می شود در صورت عدم رویت "دریافت فایل"در قسمت پایین بر روی "ارسال پرس وجو " کلیک نموده وفایل رو دانلودنمایید.

عضویت در خبرنامه سایت