تارنمای رسمی عبدالحمید خدایاری

به تارنمای رسمی عبدالحمید خدایاری شاعر، نویسنده و پژوهشگر بلوچ خوش آمدید .برای استفاده مطلوب در تارنما عضو شوید واز مطالب ناب و منحصر بفرد آن استفاده کنید.

آخرین ارسالی های انجمن

جزئیات نحوه طراحی سوال درس نگارش و انشای فارسی دوره متوسطه اول (راهنمایی)

جزئیات نحوه طراحی سوال درس نگارش و انشای فارسی دوره متوسطه اول (راهنمایی)

ساختار کلی سوالات : تشریحی،کوتاه پاسخ،چهارجوابی،صحیح و غلط و…

سیر سوالات :  از آسان به مشکل

جزئیات طراحی سوال :

1)طرح سؤال از کادرهای رنگی پایان دروس

2)طرح سؤال از نکات کتاب(به جز نکات دستوری)

3)ساخت جملات و متن ادبی(کاربرد زیبایی های ادبی)

ـ با کلمات

درخت : سال هاست که درخت در انتهای جاده در انتظار رسیدن توست.

ـ با چند کلمه:

 «غروب ـ آسمان ـ مادر ـ لانه»

جزئیات نحوه طراحی سوال درس نگارش و انشای فارسی دوره متوسطه اول (راهنمایی)

نمونه سوال نگارش و انشای فارسی فصل پتجم سال سوم راهنمایی



عکس متحرک جدا کننده ی متن
لینک دانلود در ادامه مطلب

http://s1.picofile.com/file/8100951292/45.gif

نمونه سوال نگارش و انشای فارسی فصل پتجم سال سوم راهنمایی

نمونه سوال نگارش و انشای فارسی فصل پتجم سال سوم راهنمایی

نمونه آزمون املای فارسی از فصل هفتم سال سوم راهنمایی

 

نمونه آزمون املای فارسی از فصل هفتم سال سوم راهنمایی

لینک دانلود در ادامه مطلب

 

نمونه آزمون املای فارسی از فصل هفتم سال سوم راهنمایی

ضرب المثل های بلوچی به همراه تلفظ کتبی - نوشتاری لاتین ، و برگردان فارسی

ضرب المثل های بلوچی به همراه تلفظ کتبی - نوشتاری لاتین ، و برگردان فارسی

 مَمِری میشان کهِ مُلک بَهارگاهِ بیت

Mameri mishan k molk bahargahe bit

-انتظار رخ دادن اتفاقی غیر منتظره

مالا گَور(هندو) پُجی گوشتا گامیش

Mala gavr poji gooshta gamish

-آدمای بی خرد و کم اصل نمی توانند دارایی و مال را به درستی نگهداری کنند

پَ دِلکَش کزور کَندَهار(قندهار)نَبیت

Pe delkash kozour Kandahar nabit

-انتظار بیهوده داشتن(باحلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی شود)

هُشتِر و کَمَّک مبو

Hoshter o kamak mabou

-توقع زیاد داشتن

ضرب المثل های بلوچی به همراه تلفظ کتبی - نوشتاری لاتین ، و برگردان فارسی

نمونه سوال نهایی املای فارسی سال سوم هماهنگ مدارس راهنمایی شهر تهران درخرداد ۱۳۹۲

نمونه سوال نهایی املای فارسی سال سوم

هماهنگ مدارس راهنمایی شهر تهران درخرداد ۱۳۹۲

لینک دانلود در ادامه مطلب

نمونه سوال نهایی املای فارسی سال سوم هماهنگ مدارس راهنمایی شهر تهران درخرداد ۱۳۹۲

شیوه نامه ارزش یابی پیشرفت تحصیلی فارسی متوسطه (پایه ی اول)

به نام پروردگار

شیوه نامه ارزش یابی پیشرفت تحصیلی فارسی متوسطه ( پایه ی اول )

ارزش یابی یکی از عناصر بسیار مهم برنامه درسی است که تنها به پرسش‌های کلاسی یا آزمون های پایانی محدود نمی شود. وقتی که محصول برنامه درسی به شکل بسته آموزشی در اختیار مخاطبان و مجریان قرار گرفت، انتظار می‌رود معلمان به منظور اطمینان از میزان تحقق اهداف برنامه، از آزمون‌ها و شیوه‌های توصیه شده برای ارزش یابی استفاده کنند. پیشنهاد می شود در انتخاب شیوه های ارزش یابی اصول زیر رعایت شود:

 شیوه ی ارزش یابی با اهداف آموزشی و سایر عناصر برنامه متناسب باشد و معلوم کند که هر کدام از شیوه ها و مهارت ها چه دانش، مهارت و نگرشی را اندازه می گیرد.

 شیوه ی ارزش یابی باید با رویکرد برنامه تناسب داشته باشد، مثلاً در برنامه ای که فعالیت محور است، شیوه های ارزش یابی در عین توجه به فرایند آموزش، نتیجه و محصول آموزشی را نیز مورد توجه و سنجش قرار می دهد.

شیوه نامه ارزش یابی پیشرفت تحصیلی فارسی متوسطه (پایه ی اول)

زندگی نامه مولانا عبدالله روانبد پیشنی شاعر و عارف بلوچ معروف به سعدی بلوچستان

تصویر: http://4.bp.blogspot.com/-RRAMvhRILfs/TiIzrV4StOI/AAAAAAAAADw/DrST6EERr9Y/s1600/1.Maulavi%2BAbdullah%2BRavanbod.jpg
زندگی نامه مولانا عبدالله روانبد پیشنی شاعر و عارف بلوچ معروف به سعدی بلوچستان
 

سطور زیر گزیده ای از شرح حال و زندگی بزرگمرد ودانشمندی را سامان می دهد که سخن راندن در باب شخصیت بارز وبرجسته او وقرار گرفتن در جایگاه معرفی مقام والایش در توان هر کس نیست. قلم خیلی کوتاه تر از آن است که بتواند در وصف واحوال ومعرفی برخی ازنشیب وفرازهای حیات افتخار آفرین این عالم فرزانه،خامه فرسایی کندو مجال پایگاه های بزرگ اینتزنتی - چه برسد به این وب سایت – خیلی تنگ تر از آن است که بتواند مشتی نمونه خرواری از دورنمای چهره تصویر بکشد. ایشان یکی از حلقه های استوار ونمایان زنجیره ای بزرگمردان علم ومعرفت وماهتابی درخشان از کاروان رفته راهیان نور واز افتخارات بزرگ اهل سنت ایران وبویژه بلوچستان محسوب می شود.

زندگی نامه مولانا عبدالله روانبد پیشنی شاعر و عارف بلوچ معروف به سعدی بلوچستان

مختصری درباره شبه جمله ها، منادا و اصوات (فارسی هفتم)

مختصری درباره شبه جمله ها، منادا و اصوات

معمولا ما جمله ها را با فعل می شناسیم؛ امّا گاهی در شمارش تعداد جمله ها با جمله های بی فعل نیز برخورد می کنیم، از این نظر جمله ها دو گونه اند:

1. جمله های معمولی ( با فعل )

2- جمله های استثنایی ( بی فعل )

در مباحث دیگر درخصوص جمله های معمولی و نهاد و گزاره مطالبی خواهیم نوشت. به جهت آشنایی و تشخیص درست جمله ها در این مجال به بحث انواع جمله های بی فعل ( استثنایی ) می پردازیم:

انواع جمله های استثنایی ( بی فعل )
1- یک جزیی : سلام ، آفرین ، افسوس ، آه و...

2- دو جزیی : شب به خیر ، توقّف ممنوع ، درود بر شما ، دو دو تا  چهار تا  و...

3- سه جزیی: علم یعنی دانایی ، جوان یعنی آینده و...

از آن جایی که تقسیم بندی فوق با آموخته های شما  دانش آموزان منطبق نیست ، به همین خاطر در مقوله دیگر این ها توضیح می دهیم:

مختصری درباره شبه جمله ها، منادا و اصوات (فارسی هفتم)

تسلیت رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع)

HyperLink

گفتم که عمر ماه صفر رو به آخر است
دیدم شروع محشر کبرای دیگر است
گردون شده سیاه و فضا پر زدود و آه
تاریک تر ز عرصة تاریک محشر است
گرد ملال بر رخ اسلام و مسلمین
اشک عزا به دیدة زهرای اطهر است


رحلت پیامبر اکرم (ص) ، امام حسن مجتبی (ع) وحضرت علی ابن موسی الرضا(ع) تسلیت باد.

دانلود آهنگ "امام رضا "از حامد زمانی

 

http://s1.picofile.com/file/8100951292/45.gif

 

بر گرفته از وب همکار ارجمند سرکار خانم شرافتی

طنز دانش آموزان عزیز لطفا" این جوری نباشین...

طنز دانش آموزان عزیز لطفا" این جوری نباشین...

در طول ترم        

                 سه روز مانده به امتحان
                                       دو روز مانده به امتحان
                                                            شب امتحان                                                         

                                            یک ساعت مانده به امتحان

                           سر جلسه امتحان

        هنگام خروج از جلسه
 یک هفته بعد از امتحان

70 نمونه سؤال تستی تاریخ ادبیات ایران و جهان 1 سال دوم دبیرستان

 

70 نمونه سؤال تستی تاریخ ادبیات ایران و جهان 1 سال دوم دبیرستان

 

 


 

70 نمونه سؤال تستی تاریخ ادبیات ایران و جهان 1 سال دوم دبیرستان

پاسخ خودآزمایی های ادبیات فارسی 3 عمومی سال سوم متوسطه

پاسخ خودآزمایی های ادبیات فارسی 3 عمومی سال سوم متوسطه

 


 

پاسخ خودآزمایی های ادبیات فارسی 3 عمومی سال سوم متوسطه

معنی شعر و نثرهای ادبیات فارسی تخصصی 3 سال سوم دبیرستان رشته انسانی

معنی شعر و نثرهای ادبیات فارسی تخصصی 3 سال سوم دبیرستان رشته انسانی


معنی شعر و نثرهای ادبیات فارسی تخصصی 3 سال سوم دبیرستان رشته انسانی

معنی شعر و نثرهای ادبیات فارسی 2 سال دوم دبیرستان

معنی شعرها و نثرهای ادبیات فارسی 2 سال دوم دبیرستان


معنی شعر و نثرهای ادبیات فارسی 2 سال دوم دبیرستان

معنی شعر و نثرهای ادبیات فارسی 1 سال اول دبیرستان

معنی شعر و نثرهای ادبیات فارسی 1 سال اول دبیرستان


معنی شعر و نثرهای ادبیات فارسی 1 سال اول دبیرستان

نکات تکمیلی درباره دانش های زبانی و ادبی فارسی هفتم تا درس 7

نکات تکمیلی درباره دانش های زبانی و ادبی فارسی هفتم تا درس

جمله
جمله چیست؟
جمله مجموعه ای از کلمه هاست که اندیشه ها ،خواستها و عواطف ما را نشان می دهد؛ما بوسیله جمله هاست که سخن می گوییم.
آنچه در قالب جمله بیان می کنیم،در ساده ترین صورت خود،ارتباطی است که میان دو امر برقرار می کنیم.مثلا وقتی می خواهیم میان عمل نوشتن و کسی که اسمش علی است ارتباطی برقرار کنیم،یعنی عمل نوشتن را به او نسبت دهیم،می گوییم:
علی می نویسد.
هم چنین وقتی که عمل شکستن را به شیشه نسبت می دهیم ،می گوییم:
شیشه شکست.
هر کدام از اینها یک جمله است. چنانکه گفتیم جمله مجموعه ای از کلمه هاست. در هر زبانی کلمه ها را به انواعی تقسیم می کنند. در زبان فارسی هفت نوع کلمه .جود دارد:
اسم،فعل،ضمیر،صفت،قید،حرف و صوت
 شخصیت بخشی
تشخیص:  ( آدم نمایی،انسان انگاری،شخصیت بخشی ) نسبت دادن حالات و رفتار آدامی به دیگر پدیده های خلقت است . ( دادن شخصیت انسانی به موجوداتی غیر از انسان )
مثال۱ : برگ های سبز درخت در وزش نسیم به رقص در می آیند .

نکات تکمیلی درباره دانش های زبانی و ادبی فارسی هفتم تا درس 7

معنی شعرهای ادبيات فارسي پيش دانشگاهي

معنی شعرهای ادبيات فارسي پيش دانشگاهي
نی نامه
1 – به کلام مولانا هنگامی که سخن می گوید و از جدایی ها و دوری ها شکوه می کند گوش کن.
2-از وقتی که مرا از اصل و اساس خود دور کرده اند همه ی آفریدگان با من هم ناله شده اند و نالیده اند.
3 – برای بیان درد اشتیاق خودشنونده ای می خواهم که درد دوری از حق را درک کرده باشد و دلش از این جدایی سوخته باشد.
4- هر کسی که از اصل و اساس خود دور شده باشد سرانجام به اصل خود برمی گردد.
5 – من ناله ی عشق به حق را برای همه سر داده ام و در این راه با آنها که سیرشان به سوی خدا کند است و کسانی که از سیر به سوی حق شادمان هستند همراه شده ام.
6 – هرکس در حد فهم خود با من یار و همراه شد اما حقیقت وضع و حال مرا درک نکرد.
7 – رازهایم در ناله هایم پنهان است اما چشم و گوش ظاهری نمی تواند راز این ناله ها را دریابد.
8 – همان گونه که جسم و روح از هم پنهان نیستند و از هم آگاهی دارند اما به هیـچ چشمی توانایی دیدن روح و جان داده نشده است.
9 – صدای ناله ی نی چون آتش است باد نیست. الهی هرکه این ناله ی عاشقانه را ندارد وعاشق نیست نابود شود.
10 – چیزی که نی را به ناله وامی دارد و در می جوشش به وجود می آورد عشق است.

معنی شعرهای ادبيات فارسي پيش دانشگاهي

« نکته های مهم درس املای فارسی در دوره متوسطه اول »

« نکته های مهم درس املای فارسی در دوره متوسطه اول »

1ـ کلمات هم خانواده : واژه هایِ هم ریشه که با هم ارتباطِ معنایی دارند وعربی هستند،واژه هایِ هم خانواده می گویند. در هم خانواده سه حرفِ اصلی کلمه باید به ترتیب در کلماتِ دیگر تکرار شوند تا بتوانند با یکدیگر هم خانواده باشند.مثلاً کامل دارایِ سه حرفِ «ک م ل » استو می تواند با« تکمیل» هم خانواده باشد اما با « کلام » و« کلمه » هم خانوادهنیست چون سه حرفِ اصلی این کلمات « ک ل م» است و ترتیبِ این کلمات بایکدیگر متفاوت است.

کلماتِ زیر به همراهِ هم خانواده هایشان را ، به خاطر بسپارید:

عُلوم: عالِم، عِلم، مُعَلِّم،عُلَما،تَعلیم،تَعَلُّم ، معلوم و...  

قادِر : مَقدور، قدرت ، قَدَر ، قَدّار ، قَدر، قَدیر و...

مسلمان: اسلام، تسلیم،مُسلِم، سلام،سالم، سلیم ،سلامت و ...  

« نکته های مهم درس املای فارسی در دوره متوسطه اول »

پاسخ خودآزمایی های درس عروض و قافیه دوره پیش دانشگاهی

پاسخ خودآزمایی های درس عروض و قافیه دوره پیش دانشگاهی

سوالات در ادامه مطلب


پاسخ خودآزمایی های درس عروض و قافیه دوره پیش دانشگاهی

پاسخ خودآزمایی های زبان فارسی دوره پیش دانشگاهی

پاسخ خودآزمایی های زبان فارسی دوره پیش دانشگاهی

سوالات در ادامه مطلب


پاسخ خودآزمایی های زبان فارسی دوره پیش دانشگاهی

نمونه سوال زبان فارسی 1 اول دبیرستان نوبت اول

نمونه سوال زبان فارسی سال 1 سال اول دبیرستان نوبت اول

سوالات در ادامه مطلب


نمونه سوال زبان فارسی 1 اول دبیرستان نوبت اول

مجموعه سوالات فارسی و املا و نگارش پایه هفتم نوبت اول

پاسخ فعالیت های نوشتاری درس هفتم فارسی هفتم صفحه 72


پاسخ فعالیت های نوشتاری درس هفتم فارسی هفتم صفحه 72

پاسخ ها در ادامه مطلب

 

پاسخ فعالیت های نوشتاری درس هفتم فارسی هفتم صفحه 72

شناخت مصدر ، بن ماضی و بن مضارع

شناخت مصدر ، بن ماضی و بن مضارع

مصدر

مَصْدَر: منشأ، اصل، بنیاد، سرچشمه، منبع. / جای بازگشتن فعل، اسم، صفت و قید. / جای صادر كردن فعل، اسم، صفت و قید. و در اصطلاح دستور زبان، مصدر، كلمه ای(اسمی) است كه معنی اصلی فعل، برخی اسم ها، صفت ها و قیدها را دربردارد بدون آن كه بر زمان یا شخص معیّنی دلالت كند.

كلمات در زبان فارسی هفت نوع اند كه عبارت اند از: فعل، اسم، حرف، صفت، قید، ضمیر، صوت(شبه جمله).

از میان اقسام كلمات فارسی، همه ی فعل ها و برخی(نه همه) از اسم ها، صفت ها و قیدها از مصدر ساخته می شوند و بعضی دیگر بدون مصدراند.

برخی از اسم ها، صفت ها و قیدها مصدر ندارند مانند: درخت(اسم)، خوب(صفت)، امروز(قید).

همه ی ضمیرها، حرف ها و صوت ها(شبه جمله) مصدر ندارند.

ویژگی های مصدر: 1- مصدر از نظر ظاهر به فعل شباهت دارد. 2- دو حرف آخر مصدر همیشه ‹ تن› یا ‹ دن› است.

شناخت مصدر ، بن ماضی و بن مضارع

تسلیت اربعین حسینی بر همه آزادگان جهان

بار بگشایید اینجا کربلاست  /  آب و خاکش با دل و جان آشناست

اربعین است اربعین کربلاست / هرطرف غوغایی از غم ها به پاست

فرا رسیدن اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت حسین بن علی (ع) بر همه ی آزادگان جهان تسلیت باد.

پاورپوینت نحوه ارزشیابی درس ادبیات فارسی کلاس هفتم توسط مولفان

پاورپوینت نحوه ارزشیابی درس ادبیات فارسی
کلاس هفتم متوسطه اول
توسط سرکار خانم زهرا سلطانی مطلق
از مولفان کتاب فارسی هفتم

http://s1.picofile.com/file/8100951292/45.gif

نمونه سوال امتحان فارسی و دستور ، املا و انشای نوبت اول کلاس هفتم

نمونه سوال امتحان فارسی و دستور ، املا و انشای نوبت اول کلاس هفتم

 

نمونه سوالات در ادامه مطلب


نمونه سوال امتحان فارسی و دستور ، املا و انشای نوبت اول کلاس هفتم

قالب های شعری کتاب فارسی کلاس هفتم

قالب های شعری کتاب فارسی کلاس هفتم


ستایش "یاد تو"                         مثنوی

زنگ آفرینش                          چهارپاره

جلوه ی روی خدا                        شعرنو

راز شکوفایی                             مثنوی

با بهاری که می رسد از راه        چهارپاره

  فرشته ی مهر                           چهارپاره

علم زندگانی                                مثنوی

ای مرغک خرد زآشیانه ص94        قطعه

    گِل وگُل        مسمّط تضمینی یا مخمّس تضمینی

رستگاری                                       مثنوی

ماه فرو ماند از جمال محمد ص128     قصیده

نیایش                                     مثنوی

---------------------------------------------------

دانلود آهنگ « میم مثل مــــــــادر» از مهیار فاضلی

دانلود آهنگ مادر مهدی یراحی

متناسب برای شعـــــــــرخوانی(فرشته ی مهر)  

مختصری از زندگی نامه استاد قادربخش آبسالان

استاد قادربخش آبسالان در سال 1319 در بمپور متولد شد.تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش آغاز و پس از  اخذ دیپلم سرانجام به شغل شریف معلمی روی آورد و در ایرانشهرمشغول به کارشد .در اکثر قالب های شعری طبع آزمایی کرده است اما شهرت عمده او در سرودن غزل است .قادر بخش آبسالان برای « زبان و ادبیات بلوچی » دست به تحقیق و پژوهش زد و بسیار هم موفق بود . در اشعار خود از گل،بلبل و بهار سخن می گوید و با آوردن داستان های دل انگیز در اشـــــعار خود بذر محبت بلوچستان را در قلب های مردم بلوچ می کارد و عشق به سرزمــــین و وطن را در ضمیر آن ها شعله ور می سازد.

دیوان اکثر شاعران مشهور فارسی گوی را از نظر گذرانده است و به شدت تحت تاثیر حافــــظ شیرازی است.تخلص او قادر است.

شعر زیر در توصیف مناطق مختلف بلوچستان سروده شده است

من بلوچم وزبلوچ مهربان گویم سخن                   ازمرام وسیرت این قهرمان گویم سخن

از مکان و مسکن و مأوای حاصلخیز او                         از کویر و ساحل بحر عمان گویم سخن

از فراز کوه تفتان ، اژدهای آتشین                               سرد و آرام با دلی آتشفشان گویم سخن

من ز بزمان و شکار و صید و آب معدنش                      از جبال زنده سر بر کهکشان گویم سخن

از دیار پیپ ، فنوج ، آزباگ و کوه سفید                         معدن نفت ، طلا و برلیان گویم سخن

مختصری از زندگی نامه استاد قادربخش آبسالان

معرفی کتاب بستان العارفین اثر طبسی نیشابوری


تألیف آن احتمالاً حدودنیمه ی دوم قرن پنجم قمری کتابی صوفیانه - عرفانی ، احتمالاً از محمد بن احمد بن ابی جعفر طبسی نیشابوری( متوفی در 482 قمری ) مشتمل است بر25 باب که ده باب در کرامات ده تن از زاهدان معروف صوفیّه وپانزده باب دیگرهرباب در آیه ای از قرآن یا خبری از رسول (ص) وسراسر مشحون به حکایات ونکته ها واشارات است.مؤلّف اعتقاداتی شبیه به هجویری در کشف المحجوب وابو القاسم قشیری دارد«بُستان العارفین وتُحفـة المریدین» همراه با منتخب رونق المجالس » هر دو بار توسط احمد علی رجایی به چاپ رسیده است.  
منبع : فرهنگ ادبیات فارسی محمّد شریفی ص 291

نمونه سوال نگارش و املای فارسی نوبت اول سال سوم راهنمایی

فارسی سوم راهنمایی

نمونه سوال نگارش و املای فارسی نوبت اول سوم راهنمایی

سوالات املای فارسی  
  

سوالات نگارش فارسی

 

زندگی نامه محمدعیسی وکیلی شاعر و نویسنده بلوچ سراوانی

زندگی نامه محمدعیسی وکیلی شاعر و نویسنده بلوچ سراوانی

محمد عیسی وکیلی فرزند عبدالصمد در سال ۱۳۴۸ در دهستان کوهک محله کوت از توابع شهرستان سراوان دیده به جهان گشود دوران ابتدایی و راهنمایی را در همین روستا به پایان رسانید. اشتیاق به شعر و نویسندگی شوق درونی اش است. اینک به زندگی نامه او از زبان خودش می پردازیم.
یا خداوند و ای شه مطلق
کل قانون و حکم تو بر حق

از گناهانم در گذر فرما
ور ره بد مرا به در فرما

بر زهد و تقوا رب بکن جلبم
از لذّ ایمان تو نکن سلبم

 

زندگی نامه محمدعیسی وکیلی شاعر و نویسنده بلوچ سراوانی

زندگی نامه سیدظهورشاه هاشمی محقق،شاعر و نویسنده بلوچ


زندگی نامه سیدظهورشاه هاشمی محقق،شاعر و نویسنده بلوچ

سید ظهور شاه هاشمی در بیست و یکم آوریل 1926 - میلادی در شهر بندری گوادر از بنادر بلوچستان شرقی واقع در خاک پاکستان در خانواده‌ای شیفته ادب و فرهنگ به دنیا آمد . تحصیلات ابتدائی را نزد پدر گرامی‌اش سید محمدشاه هاشمی و دوره متوسطه را در دبیرستان گوادر به پایان رساند .
سید هاشمی از بزگترین شاعران و نویسندگان و محققان بلوچ بود که به زبانهای پارسی ،‌اردو ، انگلیسی و عربی تسلط داشت .

زندگی نامه سیدظهورشاه هاشمی محقق،شاعر و نویسنده بلوچ
عضویت در خبرنامه سایت