close
دانلود آهنگ جدید
تارنمای رسمی عبدالحمید خدایاری - 39

تارنمای رسمی عبدالحمید خدایاری

به تارنمای رسمی عبدالحمید خدایاری شاعر، نویسنده و پژوهشگر بلوچ خوش آمدید .برای استفاده مطلوب در تارنما عضو شوید واز مطالب ناب و منحصر بفرد آن استفاده کنید.

آخرین ارسالی های انجمن

جشن های مردم بلوچ - پژوهشگر : مهندس عبدالسلام بزرگ زاده

جشن های مردم بلوچ
پژوهشگر : مهندس عبدالسلام بزرگ زاده

چکیده
مردم بلوچ مناسبتهای زیادی را جشن میگیرند و برای هر مناسبتی با اداب و رسوم خاص و مرتبط با ان ابراز شادمانی می کنند . جشن هایی که در بلوچستان برگزار می شود عبارتند از :

1-اعیاد و جشن های مذهبی
از جمله جشن عید فطر-جشن عید قربان –جشن مبعث پیامبراکرم(ص)- جشن ذکرو جشن پیر پتّر
2-اعیادو جشن های ملی وقومی
از جمله جشن بهارگاه و عید نوروز- جشن پاگ واجهی یا پاگ بندی یعنی جشن تعیین سردار قوم و طایفه
3- جشن های ایینی وازدواج
از جمله جشن عروسی – جشن ختنه سوری- جشن تولد بچه یا شبتاکی –جشن ششکی یعنی شش روز بعد از تولد –جشن دندان روزی- جشن تکلیف
4-جشن های برداشت محصول و کار
از جمله جشن خرما چینی یا هامین – جشن گندم یا پَله –جشن اب یا اپ طاس
5- جشن های تحصیلی
از جمله جشن پنچ کتاب- جشن ختم قران – جشن ختم بخاری –جشن فارغ التحصیلی دانشجویان.

دنباله در ادامه مطلب

جشن های مردم بلوچ - پژوهشگر : مهندس عبدالسلام بزرگ زاده

بلوچ در رساله پهلوی

بلوچ در رساله پهلوی

از مهمترین منابعی که در مورد حضور بلوچ ها در کناره دریای خزر سخن می گوید منبعی است به زبان پهلوی ساسانی به نام شهرستان های ایران  این رساله کوچک چند صفحه ای تنها اثری است به این زبان که موضوعش منحصرا جغرافیای تاریخی شهرهاست از رساله پهلوی سه ترجمه به فارسی می شناسیم نخست ترجمه صادق هدایت دیگر ترجمه سعید عریان و سپس ترجمه احمد تفضلی  سه بند از این رساله مستقیما مربوط به تاریخ قوم بلوچ می باشد که آن سه بند رانخست از ترجمه صادق هدایت نقل می کنیم :

بند 28 – بیست شهرستان در پذشخوارگر (نواحی کوهستانی طبرستان و گیلان ) ساخته شده چه ارمیل ... پس او (ارمایل ) به فرمان فریدون برای کوه نشینان ساخت ایشان از آزی دهاک (ضحاک ) شهریاری کوهستان را بدست آورده بودند

بند 29 – فرمانروایان کوهستان هفت باشند . ویسمکان دماوند نهاوند بهستون دینبران مسروکان و بلوچان و مرینجان .

بند 30 – این ها آن بودند که از آزی دهاک فرمانروایی کوهستان را بدست آورده بودند .

دنباله در ادامه مطلب

بلوچ در رساله پهلوی

در فراق پدر

در فراق پدر

می سوزم از فراقت پدرجان
دردم تو آسان کن خداجان
تو بودی رفیق و شفیقم
که من بی تو اکنون غریبم
هزاران ناله ام مانده بر دل
تو آخر شدی سوی منزل
غریبم خدایا غریبم غریبم
تو صبرم بده بی شکیبم
باورم نیست رفتی پدرجان
کشم انتظارت بیایی پدرجان
تو رفتی داغ تو مانده بر دل
همه هستی ام مانده بر گل
جز اعمال نیکت که بردی
همه زندگی رابه مادرسپردی
ای دریغا که قلبم خزان شد
پدر راهی آن جهان شد
چنان حسرتی مانده بر دل
که قلبم شده جنسش از گل
می سوزم از دردت پدرجان 
محال است شود بی تو آسان
بهشت برین جایگاه تو باشد
لقای خدا پایگاه تو باشد
به دل یا خدا ذکر تو دارم
در فراق پدر بی قرارم

تقدیم به روح ملکوتی پدرم که پرستووار از این دنیا فانی پرکشید وبه جهان باقی شتافت.یادش گرامی

ثبت شده در تاریخ چهار شنبه 1 خرداد 1392 به شماره سریال 241699 در سایت شعرنو

خوشا حق را پرستیدند و رفتند ( مرثیه )

خوشا حق را پرستیدند و رفتند

خوشا حق را پرستیدند و رفتند
سبکبالان خرامیدند و رفتند
پدر از جمله ی آزادگان بود
پرستو وار کوچیدند و رفتند
پدر مرد عمل ، مرد سخاوت
کلام حق ببوسیدند و رفتند
پدر مردی امین ، مرد تهجّد
سحرگاه بهارکوچیدند و رفتند
سحرگاهی چنین تاریک و روشن
چو خورشیدی درخشیدند و رفتند
پدر دائم به دل ذکر خدا داشت
کلام الله به دل نوشیدند و رفتند
مرام او صفا و سادگی بود
چو بلبل نوحه را خوانیدند و رفتند
پدرجان رهروی راه نبی(ص) بود
شراب معرفت نوشیدند و رفتند
 
تقدیم به روح بلند و ملکوتی پدرم که در سحرگاه 29 فروردین92 براثرسانحه رانندگی دعوت حق را لبیک گفتند که با رفتنش قومی داغدار شد. امیدوارم جایش بهشت برین باد. با قرائت سور حمد وتوحید در غم ما شریک خواهید بود.

ثبت شده در تاریخ پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 به شماره سریال 240580 در سایت شعرنو

رهبر فرزانه ام (تقدیم به رهبر معظم انقلاب)

تصویر رهبرمعظم انقلاب در لباس بلوچی

رهبر فرزانه ام (تقدیم به رهبر معظم انقلاب)

رهبرم ای رهبر فرزانه ام
عشق تو دارم درون سینه ام
نام تو سر دفتر اشعار من
با تو روشن می شود افکار من
حجب شعری را زتو آموختم
اندر این ره توشه ها اندوختم
گفته های تو چراغ راه من
رهنمودت مأمن و مأوی من
رهبرم ای سرورم سیدعلی
راه و رفتار تو باشد چون علی
سیّدی در این زمانه چون ولی
رهروی راه پیامبر سرورم سیدعلی
فتنه های این زمانه پر هجوم
قائدی هم چون پیامبر بر عموم
می کنی روشن سبیل و راه من
دائما" ورد زبانی ماه من
ثبت شده درتاریخ پنجشنبه 29 فروردين1392 به شماره سریال 234729 در سایت شعرنو

ردّ پای بلوچ در شاهنامه فردوسی

ردّ پای بلوچ در شاهنامه فردوسی

    در شاهنامه نیز به دفعات نام قوم بلوچ آمده است. اولین بار در داستان سیاوش هنگامی که وی در کار جمع آوری لشکر برای جنگ با افراسیاب است از بلوچ ها یاد می شود : هم از پهلوی پارس و کوچ و بلوچ ز گیلان جنگی و دشت سروچ . همچنانکه از بیت مستفاد می شود در اینجا اشاره ای صریح به محل بلوچ ها نکرده است اگرچه در مصرع دوم می توان گیلان را به معنای سرزمین گیلان گرفت دشت سروچ چنانکه در برهان قاطع آمده است نام دشتی است در نواحی کرمان پس باز جای ابهام باقیست چراکه در مصرع دوم از گیلان و کرمان هردو یاد شده که جایگاه بلوچ ها هستند . در جایی دیگر در داستان کیخسرو هنگامی که پسرش قصد لشکرکشی بر ضد افراسیاب را دارد باز نام بلوچ در نامه ملی ایران ذکر شده است در این صفحه زیبای شاهنامه که فردوسی یک یک بزرگان سپاه ایران را بر می شمارد و از لشکر زیر نظر هریک سخن می گوید به پهلوانی به نام اشکش می رسد که بازور و دل بود و با عقل و هوش . در برهان قاطع آمده است که اشکش موسس سلسله اشکانیست .سپاه اشکش متشکل از قوم کوچ و بلوچ بوده است فردوسی در این باره می گوید : سپاهش زگردان کوچ و بلوچ  سگالیده جنگ و بر آورده خوچ . لغت خوچ در برهان به چند معناست که مطابق این معانی بلوچ و خوچ کاملا هم معنا هستند و احتمالا فردوسی هم همین هم معنا بودن را در انتخاب لغت خوچ در نظر داشته است . فردوسی در توصیف سپاه کوچ و بلوچ چنین می گوید : کسی در جهان پشت ایشان ندید برهنه یک انگشت ایشان ندید .

دنباله در ادامه مطلب

ردّ پای بلوچ در شاهنامه فردوسی

پاسخ خودآزمایی آرایه های ادبی سال سوم انسانی

پاسخ خودآزمایی آرایه های ادبی سال سوم انسانی

خود آزمايي  درس اول :                                                  

سرو چمان من چرا ميل چَمَن  نمي کند                هــمـدم گـل نمي شـود، يادسـَمَن  نمي کند


گشته غمزه ي تو شد حافظ ناشنيده پند                  تيغ سزاست هر كه را درد سخن نمي كند


1- در شعري که خوانديد، رديف را مشخص کنيد؟         نمي كند /  نمي كند


2- حروف قافيه در اين شعر کدام اند؟  -َ ن


3- کلمه قافيه در مصراع آخر کدام است؟    سخن  /  سمن


4- تخلّص را در اين شعر نشان دهيد؟    حافظ /  که در بيت پاياني آمده است.


5- کدام بيت مُصّرع است؟  بيت اول


6- آيا اين شعر از نظر قالب با شعري که در آغاز درس آمده است، تفاوت دارد؟ خير


7- غزلي را از مولوي، سعدي يا حافظ انتخاب کنيد و موارد گفته شده در درس را در آن نشان دهيد؟ تکلیف دانش آموز .

پاسخ خودآزمایی آرایه های ادبی سال سوم انسانی

پاسخ خودآزمایی تاریخ ادبیات ایران و جهان (2) سال سوم انسانی

پاسخ خودآزمایی تاریخ ادبیات ایران و جهان (2) سال سوم انسانی

 خودآزمايي هاي نمونه درس اول :

1)آثار حمله ي مغول را در قلمرو ادبيات بيان كنيد.

رواج پاره اي واژه هاي مغولي در زبان و ادب فارسي، دل مردگي و بي سرانجامي و بلاتكليفي با انديشه ي ادبي فارسي قرين گشت، ذوق ها پژمرده شد و عواطف شاعران و نويسندگان از خلاقيت باز ماند.

2) شاهرخ ميرزا در عرصه ي هنر و فرهنگ اسلامي چه نقشي داشته است؟توضيح دهيد.

شاهرخ ميرزا توانست بخش وسيعي از ممالك تيموري را از آسيب و پريشاني نجات دهد.او شهر هرات را مركز فرمانروايي خود قرار داد و با علاقه اي كه به هنر و فرهنگ اسلامي داشت،نظر هنرمندان و صاحبان ذوق از جمله خوش نويسان و نقاشان و شاعران را جلب كرد و حامي نهضت بزرگ هنري عصر خويش شد.

3) وضع زبان و فرهنگ را در عصر حافظ شرح دهيد.

شيراز هم چنان پايتخت شعر و ادب اين عصر به شمار مي رفت.اما فرهنگ شهرهاي بزرگي مثل نيشابورو سبزوار و توس و مرو و به خصوص هرات كه مركز ذوق و هنر بود باعث شدند كه خراسان از لحاظ شعر و ادب موقعيّت پيشين خود را حفظ كند.

4) چرا در عصر حافظ، قالب قصيده از رواج افتاد؟

چون آثار خرابي هاي مغولان تاتار به حدّي بود كه ديگر شاعران از قالب قصيده كه مهمترين قالب براي ستايش بزرگان است استفاده نمي كردند يعني شاعران انگيزه اي براي ستايش شاهان نداشتند و اگر قصيده اي هم مي گفتند در مدح اهل بيت پيامبر(ص)بود.

پاسخ خودآزمایی تاریخ ادبیات ایران و جهان (2) سال سوم انسانی
عضویت در خبرنامه سایت