تارنمای رسمی عبدالحمید خدایاری

به تارنمای رسمی عبدالحمید خدایاری شاعر، نویسنده و پژوهشگر بلوچ خوش آمدید .برای استفاده مطلوب در تارنما عضو شوید واز مطالب ناب و منحصر بفرد آن استفاده کنید.

آخرین ارسالی های انجمن

جزئیات نحوه طراحی سوال درس نگارش و انشای فارسی دوره متوسطه اول (راهنمایی)

جزئیات نحوه طراحی سوال درس نگارش و انشای فارسی دوره متوسطه اول (راهنمایی)

ساختار کلی سوالات : تشریحی،کوتاه پاسخ،چهارجوابی،صحیح و غلط و…

سیر سوالات :  از آسان به مشکل

جزئیات طراحی سوال :

1)طرح سؤال از کادرهای رنگی پایان دروس

2)طرح سؤال از نکات کتاب(به جز نکات دستوری)

3)ساخت جملات و متن ادبی(کاربرد زیبایی های ادبی)

ـ با کلمات

درخت : سال هاست که درخت در انتهای جاده در انتظار رسیدن توست.

ـ با چند کلمه:

 «غروب ـ آسمان ـ مادر ـ لانه»

جزئیات نحوه طراحی سوال درس نگارش و انشای فارسی دوره متوسطه اول (راهنمایی)

شیوه نامه ارزش یابی پیشرفت تحصیلی فارسی متوسطه (پایه ی اول)

به نام پروردگار

شیوه نامه ارزش یابی پیشرفت تحصیلی فارسی متوسطه ( پایه ی اول )

ارزش یابی یکی از عناصر بسیار مهم برنامه درسی است که تنها به پرسش‌های کلاسی یا آزمون های پایانی محدود نمی شود. وقتی که محصول برنامه درسی به شکل بسته آموزشی در اختیار مخاطبان و مجریان قرار گرفت، انتظار می‌رود معلمان به منظور اطمینان از میزان تحقق اهداف برنامه، از آزمون‌ها و شیوه‌های توصیه شده برای ارزش یابی استفاده کنند. پیشنهاد می شود در انتخاب شیوه های ارزش یابی اصول زیر رعایت شود:

 شیوه ی ارزش یابی با اهداف آموزشی و سایر عناصر برنامه متناسب باشد و معلوم کند که هر کدام از شیوه ها و مهارت ها چه دانش، مهارت و نگرشی را اندازه می گیرد.

 شیوه ی ارزش یابی باید با رویکرد برنامه تناسب داشته باشد، مثلاً در برنامه ای که فعالیت محور است، شیوه های ارزش یابی در عین توجه به فرایند آموزش، نتیجه و محصول آموزشی را نیز مورد توجه و سنجش قرار می دهد.

شیوه نامه ارزش یابی پیشرفت تحصیلی فارسی متوسطه (پایه ی اول)

مختصری درباره شبه جمله ها، منادا و اصوات (فارسی هفتم)

مختصری درباره شبه جمله ها، منادا و اصوات

معمولا ما جمله ها را با فعل می شناسیم؛ امّا گاهی در شمارش تعداد جمله ها با جمله های بی فعل نیز برخورد می کنیم، از این نظر جمله ها دو گونه اند:

1. جمله های معمولی ( با فعل )

2- جمله های استثنایی ( بی فعل )

در مباحث دیگر درخصوص جمله های معمولی و نهاد و گزاره مطالبی خواهیم نوشت. به جهت آشنایی و تشخیص درست جمله ها در این مجال به بحث انواع جمله های بی فعل ( استثنایی ) می پردازیم:

انواع جمله های استثنایی ( بی فعل )
1- یک جزیی : سلام ، آفرین ، افسوس ، آه و...

2- دو جزیی : شب به خیر ، توقّف ممنوع ، درود بر شما ، دو دو تا  چهار تا  و...

3- سه جزیی: علم یعنی دانایی ، جوان یعنی آینده و...

از آن جایی که تقسیم بندی فوق با آموخته های شما  دانش آموزان منطبق نیست ، به همین خاطر در مقوله دیگر این ها توضیح می دهیم:

مختصری درباره شبه جمله ها، منادا و اصوات (فارسی هفتم)

نکات تکمیلی درباره دانش های زبانی و ادبی فارسی هفتم تا درس 7

نکات تکمیلی درباره دانش های زبانی و ادبی فارسی هفتم تا درس

جمله
جمله چیست؟
جمله مجموعه ای از کلمه هاست که اندیشه ها ،خواستها و عواطف ما را نشان می دهد؛ما بوسیله جمله هاست که سخن می گوییم.
آنچه در قالب جمله بیان می کنیم،در ساده ترین صورت خود،ارتباطی است که میان دو امر برقرار می کنیم.مثلا وقتی می خواهیم میان عمل نوشتن و کسی که اسمش علی است ارتباطی برقرار کنیم،یعنی عمل نوشتن را به او نسبت دهیم،می گوییم:
علی می نویسد.
هم چنین وقتی که عمل شکستن را به شیشه نسبت می دهیم ،می گوییم:
شیشه شکست.
هر کدام از اینها یک جمله است. چنانکه گفتیم جمله مجموعه ای از کلمه هاست. در هر زبانی کلمه ها را به انواعی تقسیم می کنند. در زبان فارسی هفت نوع کلمه .جود دارد:
اسم،فعل،ضمیر،صفت،قید،حرف و صوت
 شخصیت بخشی
تشخیص:  ( آدم نمایی،انسان انگاری،شخصیت بخشی ) نسبت دادن حالات و رفتار آدامی به دیگر پدیده های خلقت است . ( دادن شخصیت انسانی به موجوداتی غیر از انسان )
مثال۱ : برگ های سبز درخت در وزش نسیم به رقص در می آیند .

نکات تکمیلی درباره دانش های زبانی و ادبی فارسی هفتم تا درس 7

« نکته های مهم درس املای فارسی در دوره متوسطه اول »

« نکته های مهم درس املای فارسی در دوره متوسطه اول »

1ـ کلمات هم خانواده : واژه هایِ هم ریشه که با هم ارتباطِ معنایی دارند وعربی هستند،واژه هایِ هم خانواده می گویند. در هم خانواده سه حرفِ اصلی کلمه باید به ترتیب در کلماتِ دیگر تکرار شوند تا بتوانند با یکدیگر هم خانواده باشند.مثلاً کامل دارایِ سه حرفِ «ک م ل » استو می تواند با« تکمیل» هم خانواده باشد اما با « کلام » و« کلمه » هم خانوادهنیست چون سه حرفِ اصلی این کلمات « ک ل م» است و ترتیبِ این کلمات بایکدیگر متفاوت است.

کلماتِ زیر به همراهِ هم خانواده هایشان را ، به خاطر بسپارید:

عُلوم: عالِم، عِلم، مُعَلِّم،عُلَما،تَعلیم،تَعَلُّم ، معلوم و...  

قادِر : مَقدور، قدرت ، قَدَر ، قَدّار ، قَدر، قَدیر و...

مسلمان: اسلام، تسلیم،مُسلِم، سلام،سالم، سلیم ،سلامت و ...  

« نکته های مهم درس املای فارسی در دوره متوسطه اول »

مجموعه سوالات فارسی و املا و نگارش پایه هفتم نوبت اول

پاسخ فعالیت های نوشتاری درس هفتم فارسی هفتم صفحه 72


پاسخ فعالیت های نوشتاری درس هفتم فارسی هفتم صفحه 72

پاسخ ها در ادامه مطلب

 

پاسخ فعالیت های نوشتاری درس هفتم فارسی هفتم صفحه 72

شناخت مصدر ، بن ماضی و بن مضارع

شناخت مصدر ، بن ماضی و بن مضارع

مصدر

مَصْدَر: منشأ، اصل، بنیاد، سرچشمه، منبع. / جای بازگشتن فعل، اسم، صفت و قید. / جای صادر كردن فعل، اسم، صفت و قید. و در اصطلاح دستور زبان، مصدر، كلمه ای(اسمی) است كه معنی اصلی فعل، برخی اسم ها، صفت ها و قیدها را دربردارد بدون آن كه بر زمان یا شخص معیّنی دلالت كند.

كلمات در زبان فارسی هفت نوع اند كه عبارت اند از: فعل، اسم، حرف، صفت، قید، ضمیر، صوت(شبه جمله).

از میان اقسام كلمات فارسی، همه ی فعل ها و برخی(نه همه) از اسم ها، صفت ها و قیدها از مصدر ساخته می شوند و بعضی دیگر بدون مصدراند.

برخی از اسم ها، صفت ها و قیدها مصدر ندارند مانند: درخت(اسم)، خوب(صفت)، امروز(قید).

همه ی ضمیرها، حرف ها و صوت ها(شبه جمله) مصدر ندارند.

ویژگی های مصدر: 1- مصدر از نظر ظاهر به فعل شباهت دارد. 2- دو حرف آخر مصدر همیشه ‹ تن› یا ‹ دن› است.

شناخت مصدر ، بن ماضی و بن مضارع

پاورپوینت نحوه ارزشیابی درس ادبیات فارسی کلاس هفتم توسط مولفان

پاورپوینت نحوه ارزشیابی درس ادبیات فارسی
کلاس هفتم متوسطه اول
توسط سرکار خانم زهرا سلطانی مطلق
از مولفان کتاب فارسی هفتم

http://s1.picofile.com/file/8100951292/45.gif

نمونه سوال امتحان فارسی و دستور ، املا و انشای نوبت اول کلاس هفتم

نمونه سوال امتحان فارسی و دستور ، املا و انشای نوبت اول کلاس هفتم

 

نمونه سوالات در ادامه مطلب


نمونه سوال امتحان فارسی و دستور ، املا و انشای نوبت اول کلاس هفتم

قالب های شعری کتاب فارسی کلاس هفتم

قالب های شعری کتاب فارسی کلاس هفتم


ستایش "یاد تو"                         مثنوی

زنگ آفرینش                          چهارپاره

جلوه ی روی خدا                        شعرنو

راز شکوفایی                             مثنوی

با بهاری که می رسد از راه        چهارپاره

  فرشته ی مهر                           چهارپاره

علم زندگانی                                مثنوی

ای مرغک خرد زآشیانه ص94        قطعه

    گِل وگُل        مسمّط تضمینی یا مخمّس تضمینی

رستگاری                                       مثنوی

ماه فرو ماند از جمال محمد ص128     قصیده

نیایش                                     مثنوی

---------------------------------------------------

دانلود آهنگ « میم مثل مــــــــادر» از مهیار فاضلی

دانلود آهنگ مادر مهدی یراحی

متناسب برای شعـــــــــرخوانی(فرشته ی مهر)  

معرفی کتاب بستان العارفین اثر طبسی نیشابوری


تألیف آن احتمالاً حدودنیمه ی دوم قرن پنجم قمری کتابی صوفیانه - عرفانی ، احتمالاً از محمد بن احمد بن ابی جعفر طبسی نیشابوری( متوفی در 482 قمری ) مشتمل است بر25 باب که ده باب در کرامات ده تن از زاهدان معروف صوفیّه وپانزده باب دیگرهرباب در آیه ای از قرآن یا خبری از رسول (ص) وسراسر مشحون به حکایات ونکته ها واشارات است.مؤلّف اعتقاداتی شبیه به هجویری در کشف المحجوب وابو القاسم قشیری دارد«بُستان العارفین وتُحفـة المریدین» همراه با منتخب رونق المجالس » هر دو بار توسط احمد علی رجایی به چاپ رسیده است.  
منبع : فرهنگ ادبیات فارسی محمّد شریفی ص 291

جمله و انواع جمله از حیث ارکان ،پیام ،مفهوم ،نظم و فعل

جمله و انواع جمله از حیث ارکان ،پیام ،مفهوم ،نظم و فعل

جمله مجموعه‌اى است به‌هم‌پیوسته از کلمات که پیامى را بیان مى‌کند. جمله داراى اجزاء و ارکان است. ارکان جمله آن قسمت‌هایی هستند که اگر حذف شوند، ساختمان جمله از هم می‌پاشد. اجزاى جمله آن‌ها هستند که حذفشان به ساختمان جمله آسیبى نمى‌رساند.

اقسام جمله از لحاظ ارکان:

1. نهاد (مسندالیه یا فاعل) + فعل خاص: محمد آمد.

 

2. نهاد + مفعول + فعل خاص:محمد کتاب را آورد.

 

3. نهاد + مسند + فعل اسنادی: محمد با هوش است.

 

هر یک از این سه هسته، معمولا اجزایى مى‌پذیرند از قبیل متمم، قید، بدل و مضاف‌الیه.

جمله و انواع جمله از حیث ارکان ،پیام ،مفهوم ،نظم و فعل

شيوه نامه ي ارزش يابي فارسي تازه تاليف دوره ي راهنمايي

شيوه نامه ي ارزش يابي فارسي تازه تاليف دوره ي راهنمايي
ارزش يابي آزمون هاي مستمر و پاياني درس هاي فارسي ( مهارت خواندن وكاربست ريز مهارت هاي خوانداري )؛انشا (مهارت نگارش و خلاقيت هاي نوشتاري ) واملا (مهارت درست نويسي و توانايي تشخيص شكل هاي نوشتاري ) ، منطبق با مصوّبه ي شوراي عالي آموزش و پرورش و آيين نامه ي ارزشيابي دوره ي راهنمايي به شرح زير  است :
1-  خواندن فارسي: شفاهي - عملي (20 نمره)

ارزش يابي تكويني : 20 نمره
آزمون تكويني (مستمر) مي‌تواند شامل  موارد زير باشد : روخواني متن با رعايت آهنگ و لحن ، درك مطلب، خودارزيابي، دانش‌هاي زباني و ادبي، كارگروهي ، حفظ شعر،مطالعه و كتاب خواني وپژوهش،توانايي در سخنوري وفنّ بيان،پاسخ به فعّاليّت‌‌ها و تمرين ها،شعرخواني و روان خواني.
يادآوري : نمره ي هر يك از ريزمواد ها ي بالا به تشخيص معلّم و متناسب با شرايط كلاس و درس تعيين مي شود.
ارزش يابي پاياني : 20 نمره

شيوه نامه ي ارزش يابي فارسي تازه تاليف دوره ي راهنمايي

دانلود جدول کلمات آموخته های فصل دوم و سوم سال هفتم

LooGixدانلود جدول کلمات آموخته های فصل دوم و سوم سال هفتم


 با تشکر از همکار خوبم ،
خانم غلامی مدیر وبلاگ "زنگ انشـــا" که زحمت طراحی جداول رو متقبّل شدند.

جدول اصلاحیه اشتباهات کتاب فارسی هفتم

جدول اصلاحیه اشتباهات کتاب فارسی هفتم

 

صفحه

درست

نادرست ( چاپ كتاب)

1

33 ، خط ششم

متوجّه شديد

متوجّه شدي

2

34 ، خط دوازدهم

نقل قول

نقل و قول

3

40 ، سطر هجدهم

مصوّب

مصوبّ

4

60 ، بيت سوم

شدش گيتي به پيش چشم ، تاريك

شدش گيتي به چشم چشم ، تاريك

5

99، بيت سوم در نكته ي دوم

نكردي در اين روز بر من جفا /

كه تو شير مردي و من پير زن

نكردي در اين روز بر من جفا كه /

تو شير مردي و من پير زن

6

117 ، بعد از عنوان فصل سطر دوم

‹‹– رستگاري ›› حذف شود

– رستگاري

7

122، خط چهارم تمرين شماره 1

جمله ي : املا در دوره ي اول متوسطه ،شامل دو بخش است : حذف شود

املا در دوره ي اول متوسطه ، شامل دو بخش است :

8

پشت جلد كتاب

تصويرآرامگاه عطار نيشابوري  بايد قرار بگيرد .

تصوير كنوني مربوط به آرامگاه خيام نيشابوري است 

 

ضرب المثل های کتاب فارسی هفتم ( دوره اول متوسطه) در بخش فعالیت های نوشتاری

ضرب المثل های کتاب فارسی هفتم ( دوره اول متوسطه) در بخش فعالیت های نوشتاری

ضرب المثل ها جمله های کوتاه و معمولا تصویری و سرشار از معانی و مفاهیم و حکمت هستند و ذهن زبان آموز را بارور و سیراب می سازند .به همین سبب در این قسمت هرکسی فهم و دریافت خود را از ضرب المثل می نویسداین کار باعث می شود هم ضرب المثل در ذهن جایگر شده و به حافظه سپرده شود و هم دست مایه ای در گفتار و نوشتار باشد. 
مثل  واژه ای  عربیست که فارسی آن متل است و ضرب المثل، متل زدن را گویند . فارسی   یکی از آن زبانهایی است که مثل درآن موجودیت گسترده یی  دارد. امروزه  بخشی  زیادی  از مثل های فارسی  در زبانهای دیگر منطقه نیز نفوذ کرده است.

مثل ها گاهی بسیارکوتاه اند مانند:« کارد و استخوان » ویا می گویند که«مشت ودروش » ویا «خر و خم » :که به داستان درازی بسته است.

گاهی طولانی است مثلاً« خربوزه از خربوزه رنگ می گیرد، همسایه از همسایه » و یا می گویند  که:« گژدم را گفتند که چرا در زمستان بیرون نمی آیی؟ گفت: در تابستان چه قیمتی دارم که در زمستان بر آیم»

گاهی به گونه یی یک  مصراع شعر است. مثلاً«پایان شب سیه سپید است»

گاهی هم مصراع یا بیت شاعری است . مثلاً این بیت رودکی سمرقندی:

هرکه نامخت از گذشت روزگار

هیچ ناموزد زهیچ آموزگار

****************************************
ضرب المثل  درس ۱ : انسان به آرزو زنده است.
     

در داستانهای اسلامی آمده است که:

ضرب المثل های کتاب فارسی هفتم ( دوره اول متوسطه) در بخش فعالیت های نوشتاری

دانلود پاورپوینت و طرح درس ، درس ششم

دانلود پاورپوینت و طرح درس ، درس ششم " علم زندگانی "فارسی هفتم


دانلود طرح درس شش                                دانلود پاورپوینت درس شش

            

آزمون های هفتگی فارسی هفتم ماه های مهر و آبان

آزمون های هفتگی فارسی هفتم ماه های مهر و آبان

ازمون هفته دوم مهرماه ادبیات فارسی پایه هفتم همراه با پاسخ

به نام خداوند جان و خرد 

دانایی ده که از راه نیفتیم بینایی ده تا در چاه نیفتیم دستگیر که دست اویز نداریم

1)در عبارت بالا منظور از بینایی چیست .

توانایی و قدرت               بینش و اگاهی                  

نورو اشنایی                   دقت کافی

2)در عبارت بالا چند جمله وجوددارد؟ 6 جمله است

3)مولف کدام کتاب نادرست است ؟

اسکندر نامه  نظامی

کشف الاسرار رشیدالدین میبدی                                   

مخزن الاسرار خواجه عبدالله انصاری 

تنفس صبح قیصر امین پور 

آزمون های هفتگی فارسی هفتم ماه های مهر و آبان

معنی شعر « علم زندگانی » درس ششم کلاس هفتم متوسطه اول

معنی شعر « علم زندگانی » درس ششم کلاس هفتم متوسطه اول

کبوتر بچّه ای با شوق پرواز            به جرئت کرد روزی با ل و پر باز  

روزی بچّه کبوتری با هیجان و آرزوی بسیار بال و پر خود را برای پرواز باز کرد .

پرید از شاخکی بر شاخساری           گذشت از بامکی بر جو کناری  

ازشاخه کوچکی به شاخه دیگری پریدوازپشت بامی رد شدوکنارجوی آب نشست.

نمودش بس که دور آن راه نزدیک          شدش گیتی به پیش چشم ، تاریک

این راه  کوتاه برایش خیلی دور و طولانی به نظر آمد و دنیا پیش چشمانش تار شد

ز وحشت سست شد بر جای ناگاه            ز رنج خستگی در ماند در راه  

ازوحشت وترس برجای خود خشک شد واز شدّت خستگی،درمانده شدودرراه ماند

فتاد از پای کرد از عجز فریاد             ز شاخی مادرش آواز در داد

خسته شد و از روی ناتوانی و خستگی فریاد  زد،مادرش که روی شاخه ی درختی نشسته بود ، گفت

معنی شعر « علم زندگانی » درس ششم کلاس هفتم متوسطه اول

معنی شعر « فرشته مهر » پایان درس پنجم کلاس هفتم متوسطه اول

معنی شعر « فرشته مهر » پایان درس پنجم کلاس هفتم متوسطه اول  

مادر ای مریم بزرگ زمان                  خرّم از تو بهار ایمان است  

ای مادر که مانند حضرت مریم در روزگار ما پاک و مقدّس هستی ، ایمان از وجود تو سرچشمه گرفته و بارور شده است .

قلب سرشار  از عطوفت تو                 روشن از آفتاب قرآن است  

قلب تو که پر از مهربانی و لطف است ، از نور قرآن روشن و تابناک است .

مادر ای کهکشان آینه ها                     دست های تو شطّ خورشید است  

ای مادر که مانند کهکشانی از آینه ها هستی ( پاک و زلالی ) ، دست های تو مانند رودخانه ای از نور و گرمای خورشید است . ( گرمای خورشید در دست های تو جریان دارد . )

در طلوع نگاه خسته ی تو                  برق رنگین کمان امید است  

در نگاه خسته ی تو ، امید را می توان دید . ( نگاه تو امید بخش است )

معنی شعر « فرشته مهر » پایان درس پنجم کلاس هفتم متوسطه اول

دانلود طرح درس روزانه و طرح درس سالانه فارسی هفتم (پایه اول متوسطه اول)

طرح درس روزانه و سالانه را جهت استفاده همکاران در فرمت ورد word قرار داده ام .

                                
  طرح درس روزانه                                      طرح درس سالانه

                             

جدول عاشورا برای فصل های اول و دوم کتاب فارسی هفتم

 

جدول عاشورا برای فصل های اول و دوم کتاب فارسی هفتم

سوالات در ادامه مطلب

جدول عاشورا برای فصل های اول و دوم کتاب فارسی هفتم

معرفی کتاب کار املای فارسی اول و سوم متوسطه اول (اول و سوم راهنمایی)



جهت سفارش ودریافت نرم افزار با شمارهای-09117928091-09112728091-


-علی اصغرشاهینی-

تماس حاصل فرمایید

یا

به آدرس وبلاگ وایمیل زیر مراجعه فرمایید.

ایمیل

adab70@yahoo.com

بیست توصیه برای نوشتن انشای فارسی


                                                  

سلام دانش آموز عزیز،

اگر نمی توانی انشا بنویسی یا انشا نوشتن برای تو مشکل است، غصّه نخور. با توصیه های زیر می توانی بهترین انشا را بنویسی و نمره 20بگیری.هرچند خواندن ونوشتن برای دریافت نمره ی 20 کار نادرستی است. پس با دقّت سفارش های زیر را بخون وبه آن ها عمل کن.

1_ یادت باشد انشا همان گفتن است، اما گفتن مکتوب یعنی همان گونه که حرف می زنی می توانی بنویسی، حتی از گفتن هم آسان تر است . یا حتی شما می توانید گفتارتان را بنویسید. مثلا ًاگر برای خرید به مغازه رفتید و چیزی خریدید، همین رفتن به مغازه را ابتدا به زبان گفتار بنویس و سپس آن ها را تبدیل به نوشتار کن. با این کار شما انشا نوشته اید.
                                                                                                                                                                                       

بیست توصیه برای نوشتن انشای فارسی

دانلود کتاب ورق زن فارسی پایه هفتم

 

 همکاران عزیز سلام

کتاب فارسی پایه هفتم را به صورت فصل به فصل و به صورت ورق زن ، برای شما عزیزان آماده کرده ام.با کلیک بر روی هر فصل آن را دریافت نمایید.(برخی فایلها به علت حجم زیاد فشرده شده اند)  -  دانلود کتاب ورق زن فارسی پایه هفتم

                          

               

                                                             

پاسخ فعالیتهای نوشتاری درس چهارم فارسی پایه هفتم

پاسخ فعالیتهای نوشتاری درس چهارم فارسی پایه هفتم

پاسخ سوال 1:
نوجوانی،دوره انتقال از کودکی به بزرگسالی است.
رابطه و رفتار ما با خود،خانواده و دوستان بسیار مهم است.
دوستی،خوب است که گفتارش درست و رفتارش پسندیده باشد.
دوست خوب،کیمیا است.
کتاب پر رمز آفرینش و شگفتی های طبیعت،سرشار از درس ها و اندرزهاست.
پاسخ سوال 2:
درخت، شاخه ، پرنده: پرنده ای روی شاخه ی درخت آواز می خواند.
آسمان، ستاره، شب: شب هنگام،آسمان پر از ستاره است.
رشد، نوجوانی، نشاط: رشد و نشاط انسان در نوجوانی و جوانی است.

پاسخ فعالیتهای نوشتاری درس چهارم فارسی پایه هفتم

جدول کلمات فصل اول کلاس هفتم ( اول متوسطه اول )

جدول کلمات فصل اول کلاس هفتمجدول کلمات فصل اول کلاس هفتم متوسطه اول

سوالات در ادامه مطلب

جدول کلمات فصل اول کلاس هفتم ( اول متوسطه اول )

دانلود کتاب گویا کلاس هفتم - موسیقی شعرها و حکایت های کتاب فارسی هفتم

دانلود آزمون فارسی - املا - انشا ونگارش سال هفتم برای مهرماه

                         PDF   

                      WORD

                      pdf

                        word

                           PDF    

                            WORD

نکات دستوری و آرایه های ادبی فارسی پایه هفتم

نکات دستوری و آرایه های ادبی فارسی پایه هفتم 

جمله 

جمله به کلمه یا مجموعه ای از کلمه ها گویند که دارای معنی کامل باشد 

گاه یک کلمه به تنهایی یک جمله به حساب می اید 

مانند علی به خانه امد و رفت 

 متن بالا از دو جمله تشکیل شده است و رفت به تنهایی یک جمله است 

در بعضی از جمله ها فعل حذف می شودمانند او را به کجا می بری ؟ به مدرسه اینجا فعل  می برم  حذف شده پس دو جمله است 

شبه جمله ها مانند ندا و منادا واصوات مانند به به جیک جیک یک جمله به حساب می اید 

تمرین درکلاس 

الف)ابیات و عبارات زیر از چند جمله تشکیل شده است 

1)ای نام تو بهترین سر اغاز          بی نام تو نامه کی کنم باز 

نکات دستوری و آرایه های ادبی فارسی پایه هفتم

ارائه درس سوم نسل آینده ساز سال هفتم ( اول متوسطه اول ) در قالب پاورپوینت

 یکی از ابزارهای کهن ومؤثّر درامر آموزش ، داستان است که در بخش نوشته های ناب از" اهداف هفتگانه ی رویکرد تربیتی" می توان داستان های کوتاه ونیز قطعات ادبی در قالب نظم ونثر رامتناسب با مضمون درس قبل از تدریس بیان نمود. نمونه ی زیر نوشته ی ناب برای درس "نسل آینده ساز" سال هفتم درقالب پاورپوینت طراحی گردیده است.



free gif maker



ارائه درس سوم نسل آینده ساز سال هفتم ( اول متوسطه اول ) در قالب پاورپوینت

با تشکر از همکار عزیز سرکارخانم شرافتی بخاطر ارائه طرح

فعالیت های نوشتاری با پاسخ درس سه فارسی هفتم

فعالیت های نوشتاری با پاسخ درس سه فارسی هفتم

پاسخ سوال 1:
باز پس گرفته بودند/ بود/آمد/گفت/تفاوت کرده است/می گفت/باور نمی کرد/بتوانند/
درست کرده بودند/ پس بگیرنند
پاسخ سوال 2:
 الف) این ها چرا   صلاح      و پاکدامنی و پارسایی جوانان را نمی بینند؟
ب) بحمدالله برخورداری از میلیون ها جوان دختر و پسر مایه افتخار برای ملت ماست.
پاشخ سوال 3:
مقتدر: اقتدار       متعال: عالی       نظام: منظوم         متخصص: خصوصی
پاسخ سوال 4:
پر شور،صلاح،پاکدامنی،پارسایی،صداقت،شور و شعور،با همت و با ایمان،مومن

 

 

فعالیت های نوشتاری با پاسخ درس سه فارسی هفتم

آشنايي با برنامه ي آموزش زبان و ادب فارسي در دوره ي متوسطه ي اول،پايه ي اول

آشنايي با برنامه ي آموزش زبان و ادب فارسي در دوره ي متوسطه ي اول،پايه ي اول

 

فارسي پايه ي اوٌل متوسطه برپايه ي تازه‌ترين دست آوردهاي آموزشي در زمينه‌ي آموزش زبان،تدوين وسازماندهي تلفيقي اين كتاب ،به شرح زير است.

_اين كتاب دردوبخش(مهارت هاي خوانداري ، مهارت هاي نوشتاري) به آموزش وتقويت مهارت هاي زباني وادبي مي پردازدوباكتاب هاي فارسي دوره ي ابتدايي،از ديد برنامه ريزي و سازماندهي محتوايي پيوستگي دارد.

_دربخش مهارت هاي خوانداري لازم است به ويژگي‌هاي گفتاري و آوايي زبان فارسي همچون لحن،تكيه،آهنگ وديگرخُرده مهارت ها به طورمناسب ،توجه شود.

_ در بخش مهارت هاي نوشتاري، فعاليت ها به گونه اي طراحي وسازماندهي شده اندتا آموزش ويادگيري آموخته ها وكاربردصحيح آن ها به درستي محقق شود.توجه به اهداف آموزشي هريك ازتمرين ها،ضروري است.

آشنايي با برنامه ي آموزش زبان و ادب فارسي در دوره ي متوسطه ي اول،پايه ي اول

پاسخ خودارزیابی و فعالیت های نوشتاری درس دو کتاب فارسی هفتم

پاسخ خودارزیابی و فعالیت های نوشتاری درس دو کتاب فارسی هفتم

 


پاسخ خودارزیابی و فعالیت های نوشتاری درس دو کتاب فارسی هفتم

فعالیت های نوشتاری درس اول فارسی کلاس هفتم همراه با پاسخ

فعالیت های نوشتاری درس اول فارسی کلاس هفتم همراه با پاسخ

1-دو بند اول درس( زنگ آفرینش )را به نثر ساده بنویسید.

صبح یک روز اول بهار بود.اولین روز سال بود.

بچه ها دور هم در کلاس جنگل سبز خوشحال جمع بودند.
بچه ها مشغول صحبت بودند و در کلاس سر و صدا بود.
هر یک از بچه ها دفتر کوچکی در دست داشت و مثل اینکه زنگ انشا بود.
2-واژه صحیح را با توجه به معنی جمله در جای خالی قرار دهید.
الف)مسلمانان دو ماه محرم و صفر را گرامی می دارند.
ب)هیچ کس او را نمی شناسد:او در اینجا غریب است.
فعالیت های نوشتاری درس اول فارسی کلاس هفتم همراه با پاسخ

ساختار كتاب ‌هاي فارسي دوره‌ي متوسطه ي اول

ساختار كتاب ‌هاي فارسي دوره‌ي متوسطه ي اول

اين كتاب در دو پهنه ،علاوه برمهارت هاي خوانداري ،خوب ديدن و دقت در پديده ها،خوب گوش دادن ، درست سخن گفتن ، تفكر، نقد و تحليل، مهارت هاي نوشتاري را نيز مي پروراند.

1- ساختار بيروني :

 

*ستايش 

 

 - فصل اوّل: زيبايي آفرينش        - فصل چهارم: نام ها و يادها           -  فصل هفتم: ادبيّات جهان

 

-  فصل دوم: شكفتن                  - فصل پنجم: اسلام وانقلاب اسلامي 

 

- فصل سوم: اخلاق و زندگي       - فصل ششم: ادبيات بومي -

 

* نيايش

 

 

2- ساختار دروني(محتوايي) 

 

الف: مهارت هاي خوانداري

- متن درس تصوير  -خودارزيابي - دانش‌هاي زباني و ادبي - كارگروهي

1-  درس ها به دو روش مستقيم و غيرمستقيم ارائه شد .       

 الف - مستقيم: ارائه‌ي اطّلاعات از سوي داناي كل.

 ب - غيرمستقيم : به كمك قالب‌هايي چون: داستان، خاطره، حسب حال و ...

2-  فعّاليّت‌ ها :

ساختار كتاب ‌هاي فارسي دوره‌ي متوسطه ي اول
عضویت در خبرنامه سایت