تارنمای رسمی عبدالحمید خدایاری

به تارنمای رسمی عبدالحمید خدایاری شاعر، نویسنده و پژوهشگر بلوچ خوش آمدید .برای استفاده مطلوب در تارنما عضو شوید واز مطالب ناب و منحصر بفرد آن استفاده کنید.

آخرین ارسالی های انجمن

شرح درس هفتم فارسی سال سوم راهنمایی ( شعر تماشای بهار )

شرح درس هفتم فارسی سال سوم راهنمایی ( شعر تماشای بهار )

 *  بامدادی که تفاوت نکند لیل و نهار / خوش بود دامن صحرا و تماشای بهار

 1- بامداد : صبح زود   2- لیل : شب 3- نهار : روز    4- خوش : مسند

مصراع اوّل اشاره به صبح کاذب دارد. قسمتی از سپیده دم که  حدّ فاصل بین روشنی و تاریکی است. در اصطلاح می گویند: "  هوا گرگ و میش است. " 

 دیدن دامن صحرا و تماشای بهار خوش بود. یک جمله ی اِسنادی است.

 معنی و مفهوم :  به هنگام سپیده دم ، دیدن فصل بهار چه زیباست !

* آفرینش همه تنبیه خداوندِ دل است / دل ندارد که ندارد به خداوند اقرار

 1-  آفرینش : پدیده های خلقت ، این واژه اسم مصدر است. ( بن مضارع + ِ ش )  2-  ( همه ) در مصراع اوّل به معنی تماماً در مفهوم قید است.  3- تنبیه : آگاهی  4- خداوند ِدل : صاحب دل ،  عاشق ، دوست دار حقیقت

5-  دل ندارد : عاشق نیست ، بصیرت و آگاهی ندارد.  6- اقرار : بیان کردن

 معنی و مفهوم : پدیده های خلقت ، آگاه کننده ی انسان های عاشق و خردمند است. هرکسی که زبان ستایشگری خداوند را نداشته باشد، عاشق نیست.

شرح درس هفتم فارسی سال سوم راهنمایی ( شعر تماشای بهار )

دانلود جدول کلمات آموخته های فصل دوم و سوم سال هفتم

LooGixدانلود جدول کلمات آموخته های فصل دوم و سوم سال هفتم


 با تشکر از همکار خوبم ،
خانم غلامی مدیر وبلاگ "زنگ انشـــا" که زحمت طراحی جداول رو متقبّل شدند.

جدول اصلاحیه اشتباهات کتاب فارسی هفتم

جدول اصلاحیه اشتباهات کتاب فارسی هفتم

 

صفحه

درست

نادرست ( چاپ كتاب)

1

33 ، خط ششم

متوجّه شديد

متوجّه شدي

2

34 ، خط دوازدهم

نقل قول

نقل و قول

3

40 ، سطر هجدهم

مصوّب

مصوبّ

4

60 ، بيت سوم

شدش گيتي به پيش چشم ، تاريك

شدش گيتي به چشم چشم ، تاريك

5

99، بيت سوم در نكته ي دوم

نكردي در اين روز بر من جفا /

كه تو شير مردي و من پير زن

نكردي در اين روز بر من جفا كه /

تو شير مردي و من پير زن

6

117 ، بعد از عنوان فصل سطر دوم

‹‹– رستگاري ›› حذف شود

– رستگاري

7

122، خط چهارم تمرين شماره 1

جمله ي : املا در دوره ي اول متوسطه ،شامل دو بخش است : حذف شود

املا در دوره ي اول متوسطه ، شامل دو بخش است :

8

پشت جلد كتاب

تصويرآرامگاه عطار نيشابوري  بايد قرار بگيرد .

تصوير كنوني مربوط به آرامگاه خيام نيشابوري است 

 

ضرب المثل های کتاب فارسی هفتم ( دوره اول متوسطه) در بخش فعالیت های نوشتاری

ضرب المثل های کتاب فارسی هفتم ( دوره اول متوسطه) در بخش فعالیت های نوشتاری

ضرب المثل ها جمله های کوتاه و معمولا تصویری و سرشار از معانی و مفاهیم و حکمت هستند و ذهن زبان آموز را بارور و سیراب می سازند .به همین سبب در این قسمت هرکسی فهم و دریافت خود را از ضرب المثل می نویسداین کار باعث می شود هم ضرب المثل در ذهن جایگر شده و به حافظه سپرده شود و هم دست مایه ای در گفتار و نوشتار باشد. 
مثل  واژه ای  عربیست که فارسی آن متل است و ضرب المثل، متل زدن را گویند . فارسی   یکی از آن زبانهایی است که مثل درآن موجودیت گسترده یی  دارد. امروزه  بخشی  زیادی  از مثل های فارسی  در زبانهای دیگر منطقه نیز نفوذ کرده است.

مثل ها گاهی بسیارکوتاه اند مانند:« کارد و استخوان » ویا می گویند که«مشت ودروش » ویا «خر و خم » :که به داستان درازی بسته است.

گاهی طولانی است مثلاً« خربوزه از خربوزه رنگ می گیرد، همسایه از همسایه » و یا می گویند  که:« گژدم را گفتند که چرا در زمستان بیرون نمی آیی؟ گفت: در تابستان چه قیمتی دارم که در زمستان بر آیم»

گاهی به گونه یی یک  مصراع شعر است. مثلاً«پایان شب سیه سپید است»

گاهی هم مصراع یا بیت شاعری است . مثلاً این بیت رودکی سمرقندی:

هرکه نامخت از گذشت روزگار

هیچ ناموزد زهیچ آموزگار

****************************************
ضرب المثل  درس ۱ : انسان به آرزو زنده است.
     

در داستانهای اسلامی آمده است که:

ضرب المثل های کتاب فارسی هفتم ( دوره اول متوسطه) در بخش فعالیت های نوشتاری

نکات مورد توجه در ارزشیابی املای فارسی

توجه به  نکات زیر در ارزشیابی درس املا ضروری است.

به نام پروردگار

درود بر همه ی همكاران  گرامی دوره ی ابتدایی و متوسطه ی یك و دو

 

با توجه به پرسش های پیوسته ، لازم است در هنگام تصحیح برگه های املایی دانش آموزان عزیز ، به چند نكته ی زیر توجه فرمایند:

تشدید در املا ، نمره ندارد.

با توجه به این كه بود ونبود تشدید در شكل املایی كلمات در فارسی تاثیری ندارد؛بنابراین تشدید ارزش املایی ندارد وهمكاران گرامی نباید نمره ای به آن اختصاص دهند و یا نمره ای به خاطر ننوشتن آن از دانش آموز كم كنند.

جدا یا پیوسته نویسی نمره ندارد

جدانویسی و پیوسته نویسی كلمات مركب ،سلیقه ی رسم الخطی است . هر دوشكل نوشتاری این گونه واژه ها( كتابخانه / كتاب خانه) از نظر ما درست است و نباید برای این تفاوت نوشتاری نمره ای از دانش آموز كم گردد.

کاربرد نشانه ی کسره ی اضافه ی کوچک وبزرگ یکسان است

 

نوشتن كلماتی كه در تركیب آن ها از كسره ی اضافه ی استفاده شده ، كوچك یا بزرگ نوشتن این نشانه ( لانه ی بلبل / لانهء ) ، تفاوتی ندارد و نباید نمره كم گردد..

                             گروه زبان وادب فارسیدفتر تآلیف کتب درسی

                             تاریخ: شنبه 4 آبان 1392  ساعت: 15:22

دانلود پاورپوینت و طرح درس ، درس ششم

دانلود پاورپوینت و طرح درس ، درس ششم " علم زندگانی "فارسی هفتم


دانلود طرح درس شش                                دانلود پاورپوینت درس شش

            

معرفی کتاب کلیله و دمنه نمونه ای از فابل (داستان حیوانات)

کلیله و دمنه

معرفی کتاب کلیله و دمنه نمونه ای از فابل (داستان حیوانات)

اصل این کتاب هندی « پنچه تنتره » نام دارد، به زبان سانسکریت نوشته شده است. در عصر انوشیروان عادل، به فرمان او و توسط برزویه حکیم به ایران آورده و به زبان پهلوی برگردان شد.
پنچه تنتره پنج باب داشت:
الف)شیر و گاو
ب)دوستی کبوتر و زاغ و موش و باخه و آهو
ج)بوف و زاغ
د)بوزینه و باخه
و)زاهد و راسو

معرفی کتاب کلیله و دمنه نمونه ای از فابل (داستان حیوانات)

دانلود طرح درس روزانه و طرح درس سالانه فارسی هفتم (پایه اول متوسطه اول)

طرح درس روزانه و سالانه را جهت استفاده همکاران در فرمت ورد word قرار داده ام .

                                
  طرح درس روزانه                                      طرح درس سالانه

                             

معرفی کتاب کار املای فارسی اول و سوم متوسطه اول (اول و سوم راهنمایی)



جهت سفارش ودریافت نرم افزار با شمارهای-09117928091-09112728091-


-علی اصغرشاهینی-

تماس حاصل فرمایید

یا

به آدرس وبلاگ وایمیل زیر مراجعه فرمایید.

ایمیل

adab70@yahoo.com

بیست توصیه برای نوشتن انشای فارسی


                                                  

سلام دانش آموز عزیز،

اگر نمی توانی انشا بنویسی یا انشا نوشتن برای تو مشکل است، غصّه نخور. با توصیه های زیر می توانی بهترین انشا را بنویسی و نمره 20بگیری.هرچند خواندن ونوشتن برای دریافت نمره ی 20 کار نادرستی است. پس با دقّت سفارش های زیر را بخون وبه آن ها عمل کن.

1_ یادت باشد انشا همان گفتن است، اما گفتن مکتوب یعنی همان گونه که حرف می زنی می توانی بنویسی، حتی از گفتن هم آسان تر است . یا حتی شما می توانید گفتارتان را بنویسید. مثلا ًاگر برای خرید به مغازه رفتید و چیزی خریدید، همین رفتن به مغازه را ابتدا به زبان گفتار بنویس و سپس آن ها را تبدیل به نوشتار کن. با این کار شما انشا نوشته اید.
                                                                                                                                                                                       

بیست توصیه برای نوشتن انشای فارسی

جدول کلمات فصل اول کلاس هفتم ( اول متوسطه اول )

جدول کلمات فصل اول کلاس هفتمجدول کلمات فصل اول کلاس هفتم متوسطه اول

سوالات در ادامه مطلب

جدول کلمات فصل اول کلاس هفتم ( اول متوسطه اول )

دانلود آزمون فارسی - املا - انشا ونگارش سال هفتم برای مهرماه

                         PDF   

                      WORD

                      pdf

                        word

                           PDF    

                            WORD

دانلود طرح درس روزانه درس سوم دروازه ای به آسمان سال سوم راهنمایی




دانلود طرح درس روزانه درس سوم دروازه ای به آسمان سال سوم راهنمایی


جهت دانلود ابتدا بر روی عبارت "دانلود نمایید " کلیک کرده و در صفحه ای که باز می شود در صورت عدم رویت "دریافت فایل"در قسمت پایین بر روی "ارسال پرس وجو " کلیک نموده وفایل رو دانلودنمایید.

ارائه درس سوم نسل آینده ساز سال هفتم ( اول متوسطه اول ) در قالب پاورپوینت

 یکی از ابزارهای کهن ومؤثّر درامر آموزش ، داستان است که در بخش نوشته های ناب از" اهداف هفتگانه ی رویکرد تربیتی" می توان داستان های کوتاه ونیز قطعات ادبی در قالب نظم ونثر رامتناسب با مضمون درس قبل از تدریس بیان نمود. نمونه ی زیر نوشته ی ناب برای درس "نسل آینده ساز" سال هفتم درقالب پاورپوینت طراحی گردیده است.



free gif maker



ارائه درس سوم نسل آینده ساز سال هفتم ( اول متوسطه اول ) در قالب پاورپوینت

با تشکر از همکار عزیز سرکارخانم شرافتی بخاطر ارائه طرح

نکته های مهم و اساسی درباره ی « مهارت های نوشتن » در کتاب فارسی دوره ی متوسطه ی اوّل

نکته های مهم و اساسی درباره ی « مهارت های نوشتن » در کتاب فارسی دوره ی متوسطه ی اوّل
مهارت های نوشتن
نوشتن برای تقویت مهارت های املایی ، انشایی ، نگارشی ، دستوری و بلاغی است . این بخش جزء جدایی ناپذیر مهارت های خواندن است و باید پا به پای آن پیش برود . بنابر این تفکیک تدریس آن یا در نظر گرفتن دبیر جداگانه برای آن هرگز پذیرفته نیست . در این بخش به اقتضای هر درس به طور میانگین هشت تمرین در نظر گرفته شده است. تمرین های نوشتن در مسیری منطقی و منطبق بر آموزش های مهارت « خواندن » تدوین و تنظیم شده اند. حدود 120 تمرین در این کتاب وجود دارد که برای تحقّق مهارت های زیر ( گاه نیز چند مهارت تلفیقی ) در نظر گرفته شده اند :
1- مهارت های متنوّع املایی
2- مهارت های زبانی و دستوری
3- مهارت های نگارش و انشا
به طور معمول نخستین تمرین ها ارزش املایی دارند و دانش آموزان با مراجعه به متن درس و آموزه های املایی به آن ها پاسخ می دهند . تمرین های میانی برای تقویت مهارت هایی هستند که در دانش های زبانی و ادبی مطرح شده اند و تمرین های پایانی به انشا و نگارش پرداخته است .

نکته های مهم و اساسی درباره ی « مهارت های نوشتن » در کتاب فارسی دوره ی متوسطه ی اوّل

آشنايي با برنامه ي آموزش زبان و ادب فارسي در دوره ي متوسطه ي اول،پايه ي اول

آشنايي با برنامه ي آموزش زبان و ادب فارسي در دوره ي متوسطه ي اول،پايه ي اول

 

فارسي پايه ي اوٌل متوسطه برپايه ي تازه‌ترين دست آوردهاي آموزشي در زمينه‌ي آموزش زبان،تدوين وسازماندهي تلفيقي اين كتاب ،به شرح زير است.

_اين كتاب دردوبخش(مهارت هاي خوانداري ، مهارت هاي نوشتاري) به آموزش وتقويت مهارت هاي زباني وادبي مي پردازدوباكتاب هاي فارسي دوره ي ابتدايي،از ديد برنامه ريزي و سازماندهي محتوايي پيوستگي دارد.

_دربخش مهارت هاي خوانداري لازم است به ويژگي‌هاي گفتاري و آوايي زبان فارسي همچون لحن،تكيه،آهنگ وديگرخُرده مهارت ها به طورمناسب ،توجه شود.

_ در بخش مهارت هاي نوشتاري، فعاليت ها به گونه اي طراحي وسازماندهي شده اندتا آموزش ويادگيري آموخته ها وكاربردصحيح آن ها به درستي محقق شود.توجه به اهداف آموزشي هريك ازتمرين ها،ضروري است.

آشنايي با برنامه ي آموزش زبان و ادب فارسي در دوره ي متوسطه ي اول،پايه ي اول

فعّاليّت‌ها و تمرين‌هاي پيشنهادي براي برنامه‌ي فارسي متوسطه ی اوّل

فعّاليّت‌ها و تمرين‌هاي پيشنهادي براي برنامه‌ي فارسي متوسطه ی اوّل

مهارت‌هاي گفتن

 

1- داستان گويي

2- سرود خواني

3- گفت و گو در کلاس

4- گسترش واژگان

5- چيستان گويي

6- مصاحبه

7- دکلمه

 

8- توصيف شفاهي تصاوير

9- خاطره گويي

10- تعريف کردن داستان

11- نقل و قول مستقيم

12- نقل و قول غير مستقيم

13- نقّالي

14- خطابه

دنباله در ادامه مطلب

فعّاليّت‌ها و تمرين‌هاي پيشنهادي براي برنامه‌ي فارسي متوسطه ی اوّل

ساختار كتاب ‌هاي فارسي دوره‌ي متوسطه ي اول

ساختار كتاب ‌هاي فارسي دوره‌ي متوسطه ي اول

اين كتاب در دو پهنه ،علاوه برمهارت هاي خوانداري ،خوب ديدن و دقت در پديده ها،خوب گوش دادن ، درست سخن گفتن ، تفكر، نقد و تحليل، مهارت هاي نوشتاري را نيز مي پروراند.

1- ساختار بيروني :

 

*ستايش 

 

 - فصل اوّل: زيبايي آفرينش        - فصل چهارم: نام ها و يادها           -  فصل هفتم: ادبيّات جهان

 

-  فصل دوم: شكفتن                  - فصل پنجم: اسلام وانقلاب اسلامي 

 

- فصل سوم: اخلاق و زندگي       - فصل ششم: ادبيات بومي -

 

* نيايش

 

 

2- ساختار دروني(محتوايي) 

 

الف: مهارت هاي خوانداري

- متن درس تصوير  -خودارزيابي - دانش‌هاي زباني و ادبي - كارگروهي

1-  درس ها به دو روش مستقيم و غيرمستقيم ارائه شد .       

 الف - مستقيم: ارائه‌ي اطّلاعات از سوي داناي كل.

 ب - غيرمستقيم : به كمك قالب‌هايي چون: داستان، خاطره، حسب حال و ...

2-  فعّاليّت‌ ها :

ساختار كتاب ‌هاي فارسي دوره‌ي متوسطه ي اول

پیش درآمد فصل اول کتاب فارسی سوم راهنمایی

ستایش

ملِکا! ذکر تو گویم که تو پاکیِ و خدایی    نروم جز به همان ره که توام راه نمایی- سنایی غزنوی

مَلِک: پادشاه ، صاحب ملک . ج . ملوک - ذکر: یاد کردن ، بیان کردن . یادآوری

خدا :  1 - آفرینندة جهان . 2 - مالک ، صاحب 

شعر فوق، بیت آغازین یکی از غزل­های «سنایی» است.

معنی: پادشاها! ]برای آرامش درونم[ از تو یاد می­ کنم که پاکیزه و آفریننده ­ای و جز به آن راهی که تو نشانم می دهی، نمی­ روم.   -   ملک: مناداست و (ا) حرف ندا.

دنباله متن در ادامه مطلب

پیش درآمد فصل اول کتاب فارسی سوم راهنمایی
عضویت در خبرنامه سایت